Co oznacza w praktyce renesans obszarów wiejskich i miejskich w Europie? Jak połączyć biznes, naukę i rząd we współpracy nad zrównoważonymi projektami w ramach „Rurban Development”? W jaki sposób miasta mogą czerpać z rozwoju obszarów wiejskich? Jak być liderem projektów realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na takich obszarach?
Odpowiedzi na te i inne pytania podjął się Gerard van Santen Dyrektor O-GEN w Holandii, który w ramach gościnnego wykładu spotkał się ze studentami Urban Management. Powstały w 2014 roku O-GEN jest przykładem organizacji, skupiającej blisko 300 prywatnych, publicznych i pozarządowych interesariuszy, działającej na obszarze dwóch holenderskich prowincji: Utrecht i Gelderland. Misją O-GEN, i realizowanych ponad 50 projektów, jest stymulowanie przedsiębiorczości i lokalnych inicjatyw na styku obszarów wiejskich i miejskich w regionach, z naciskiem na innowacje. To przykład działań stanowiących odpowiedź na wyzwania miast i obszarów wiejskich współczesnej Europy, w obszarach związanych m.in. z urban and rural transition, green energy, food technology, future farming, smart farming, bio-refinery technology itd.
Musimy stale pracować nad rozwiązaniami. Rozwój obszarów wiejskich na styku z miejskimi w Europie jest w trakcie transformacji. To również zagadnienia zdrowej żywności, jej uczciwej produkcji, zmian klimatycznych, transformacji energetycznej. Nasze projekty wynikają z czterech motywów: współpracy, efektywności, zaangażowania i energii. Opieramy je na takich filarach jak integralny rozwój obszarów wiejskich i miejskich, ochrona przyrody, zrównoważone rolnictwo oraz gospodarka cyrkularna – mówi Gerard van Santen.
To bardzo ważne, że studenci Urban Management mają możliwość poznawania takich procesów. Ich znaczenie będzie rosło, a nie wszyscy dostrzegają jeszcze ich wagę. Odpowiedzialność za miasto, to również odpowiedzialność za jego otoczenie. Umiejętność budowania współpracy w tak złożonych obszarach funkcjonowania miast i obszarów wiejskich jest kluczowym elementem zarządzania – podkreśla van Santen.
Zajęcia prowadzone były w formule warsztatowej. Studenci mieli konkretne zadania do rozwiązania, każdy z perspektywy sytuacji w kraju, z którego pochodzą.