Social Media Manager – poznaj jeden z zawodów przyszłości – Collegium Da Vinci Poznań
09 lutego 2022
Marta Bongilaj - Gość

Social Media Manager – poznaj jeden z zawodów przyszłości

Specjalnie dla CDV pisze Marta Bongilaj, Content Manager w Sotrender!

Jeszcze 10 lat temu Facebook był platformą stricte społecznościową. Dziś, poza tworzeniem sieci kontaktów, Facebook jest kanałem o ogromnym potencjalne wizerunkowym i reklamowym.

Z tego powodu, w ostatnich latach wzrosło też zapotrzebowanie na zawody związane z obsługą social mediów. Jednym z nich jest Social Media Manager.

Na czym polega zawód Social Media Managera?

Mogłoby się wydawać, że obsługa social mediów to łatwe i mało wymagające zadanie. Jeszcze nie tak dawno, stworzenie posta i dotarcie z nim do stosunkowo dużej grupy odbiorców, nie stanowiło większego problemu. Z kanałów społecznościowych korzystała znacznie mniejsza liczba użytkowników, generowanych było mniej treści, a konkurencja nie była tak duża.

Dziś, efektywne prowadzenie profili w mediach społecznościowych wymaga większego zaangażowania, wiedzy i znajomości aktualnych trendów. Social Media Manager odpowiada za komunikację marki, która jest bardzo ważnym elementem wizerunku. Skuteczna komunikacja pozwala na utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami i wzmacnia poczucie przynależności. Co równie istotne, wpływa na wyniki sprzedażowe.

Jakie są najważniejsze zadania Social Media Managera?

  • tworzenie strategii komunikacyjnej marki w social media,
  • tworzenie harmonogramu publikowanych treści (zarówno organicznych, jak i płatnych),
  • przygotowywanie treści i materiałów wizualnych i publikowanie ich na profilu,
  • tworzenie i ustawianie reklam poprzez panel Managera Reklam,bieżące monitorowanie komentarzy i wiadomości, czyli budowanie społeczności,
  • analiza wyników zarówno działań płatnych, jak i organicznych.

Niezbędne kompetencje Social Media Managera

Od Social Media Managera oczekuje się zarówno kompetencji kreatywnych, jak i strategicznych. Dynamika marketingu internetowego jest ogromna, dlatego Social Media Manager powinien rozwijać swoje umiejętności, aktualizować posiadaną wiedzę i śledzić bieżące trendy.

Najważniejsze kompetencje Social Media Managera to:

  • bardzo dobry i nieustannie doskonalony warsztat copywriterski,
  • sprawne poruszanie się w obszarze social mediów (posiadanie własnych profili w mediach społecznościowych jest często dodatkowym atutem),
  • poczucie estetyki, umiejętność tworzenia spójnej merytorycznie i wizualnie komunikacji,
  • umiejętność przygotowywania materiałów wizualnych (zdjęcia, wideo),
  • wiedza z zakresu marketingu internetowego i znajomość aktualnych trendów,
  • umiejętności strategiczne przydatne w planowaniu i optymalizacji kampanii reklamowych,
  • znajomość narzędzi i wskaźników służących do monitorowania wyników w social media,
  • komunikatywność i umiejętna organizacja pracy,
  • często przydatna jest też bardzo dobra znajomość języka angielskiego.

Narzędzia w pracy Social Media Managera

Podstawą w pracy Social Media Managera jest znajomość Business Managera i Managera reklam, w których znajdują się wszystkie narzędzia biznesowe Facebooka. Służą one do zarządzania treściami organicznymi oraz płatnymi, a także umożliwiają analizowanie efektów prowadzonych działań.

Narzędzia do analizy social media

Bardziej doświadczeni marketerzy wiedzą jednak, że funkcje analityczne dostępne na Facebooku czy Instagramie są ograniczone i niewystarczające. Dlatego też coraz częściej decydują się na korzystanie z alternatywnych, bardziej zaawansowanych narzędzi do analizy social media, takich jak Sotrender.

Sotrender to narzędzie umożliwiające analizę działań organicznych (czyli niepłatnych) na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube. Taka analiza pozwala zmierzyć skuteczność komunikacji marki w mediach społecznościowych oraz w łatwy sposób ją podsumować. Co więcej, w aplikacji możliwe jest śledzenie profili konkurencji, porównywanie własnych działań z działaniami konkurencyjnych marek, a dzięki temu optymalizowanie zastosowanych strategii.

Od niedawna, w Sotrenderze dostępny jest też nowy moduł, Sotrender Ads, w którym można analizować płatne działania na Facebooku i Instagramie. W Sotrender Ads możliwe jest między innymi:

  • monitorowanie kluczowych wskaźników, m.in. CPC (koszt jednego kliknięcia w reklamę), CPM (koszt tysiąca wyświetleń reklamy) czy zasięgu reklamy,
  • łatwe porównywanie wyników poszczególnych kampanii reklamowych celem ich optymalizacji,
  • generowanie raportów o kampaniach reklamowych w mniej niż minutę, co znacznie usprawnia pracę i pozwala oszczędzić czas.

Narzędzia do tworzenia projektów graficznych

Chociaż Social Media Manager nie musi posiadać zaawansowanych umiejętności graficznych, oczekuje się od niego poczucia estetyki oraz znajomości prostych narzędzi do tworzenia grafik online. Takie narzędzia to na przykład:

  • Canva – najpopularniejszy program graficzny online, w którym dostępnych jest mnóstwo opcji: różnorodne szablony, motywy, elementy, możliwość dodawania własnych materiałów, doboru czcionek, kolorów i innych,
  • Snappa – narzędzie bardzo podobne do Canvy, które umożliwia podłączenie kont w mediach społecznościowych i planowanie publikacji bezpośrednio z poziomu edytora.

Narzędzia do planowania treści w social media

Przydatnym rozwiązaniem jest też narzędzie do planowania treści w social media. Takie narzędzie pozwala zaplanować posty w wybranych kanałach z wyprzedzeniem oraz publikować jednakowe treści w kilku różnych miejscach jednocześnie. Dzięki temu zarządzanie wybranymi kanałami jest łatwiejsze, bardziej efektywne i zawsze pod kontrolą. Do popularnych planerów należą między innymi:

  • Buffer – dość proste i intuicyjne narzędzie, w którym możliwe jest planowanie postów z wyprzedzeniem na Facebooku, Instagramie czy Twitterze,
  • CoSchedule – narzędzie przeznaczone do marketingu treści, w którym możliwe jest nie tylko planowanie postów w social media, ale również treści na blogu, newsletterów, a także tworzenie i śledzenie postępu innych zadań.

Narzędzia do monitoringu aktywności w mediach społecznościowych

Monitorowanie Internetu, w tym kanałów social media, daje marce wiele korzyści – pozwala lepiej poznać użytkowników, ich potrzeby, preferencje, często także śledzić działania konkurencji. Niektóre z takich narzędzi to np.:

  • Brand24 – chyba najbardziej znane narzędzie na polskim rynku do monitoringu Internetu, pozwalające śledzić wzmianki na temat marki w social media, ale i w innych miejscach w sieci, np. na blogach, forach czy w podcastach,
  • BrandWatch – alternatywne narzędzie do monitorowania wzmianek o marce w Internecie, które w uporządkowany sposób przedstawia najbardziej przydatne dla marki dane, a dodatkowo umożliwia analizę trendów, konkurencji, a nawet dostęp do badań rynku.

Jak zostać Social Media Managerem?

Ze względu na rosnącą potrzebę rynkową, coraz więcej kierunków studiów związanych jest z marketingiem internetowym, w tym stricte z mediami społecznościowymi. Rosnące statystyki dotyczące użytkowników social mediów, rynek reklamy w social media rokrocznie powiększający swoją wartość – to tylko niektóre z powodów, dla których zawód Social Media Managera nazywany jest zawodem przyszłości.

Jak zostać Social Media Managerem? Poza coraz szerszą ofertą studiów dotyczących social mediów, dostępnych jest też wiele kursów i szkoleń, pozwalających na rozwijanie wiedzy i kompetencji w tym obszarze. Często korzystają z nich osoby zajmujące się marketingiem internetowym, ale niemające doświadczenia w obsłudze social mediów. Branża marketingowa słynie też z wielu cyklicznych konferencji, podczas których zasięgnąć można nie tylko dużej dawki wiedzy, ale i inspiracji.

Social Media Manager to ciekawy i różnorodny pod względem wykonywanych obowiązków zawód. Ze względu na dużą dynamikę social mediów, jest to z pewnością zajęcie dla kogoś, kto lubi pracę poza sztywnymi ramami, angażującą kreatywne zasoby, ale i analityczną.