Dobry specjalista ds. HR, czyli kto? – Collegium Da Vinci Poznań
06 maja 2022
Klaudia Młoda-Brylewska - Wykładowca

Dobry specjalista ds. HR, czyli kto?

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się karier.

Human Resources, manager do spraw zasobów ludzkich, specjalista ds. HR, doradca HR, HR-owiec-to tylko niektóre określenia osoby, która jest odpowiedzialna za zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie.  Specjalistów ds. HR można spotkać w różnych branżach: marketingu, informatyce, motoryzacji czy w księgowości.

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się karier, a według szacunków ekspertów, zatrudnienie na stanowiskach z nim związanych w latach 2021-2024 ma wzrastać o 9% szybciej, niż średnia dla wszystkich zawodów (według szacunków Bureau of Labor Statistics).

Wraz z rozwojem tej ścieżki kariery, rosną również obowiązki i odpowiedzialność specjalistów na stanowiskach HR. Jakie są więc kluczowe umiejętności dla specjalistów HR? Podstawowymi obowiązkami HRowca jest rekrutacja, screening-ocena pracowników, relacje z pracownikami i zarządzanie wydajnością. Ponadto dzisiejsi specjaliści ds. zasobów ludzkich będą musieli mieć znacznie szerszy, bardziej złożony zestaw umiejętności. Oto niektóre z najważniejszych obszarów:

  1. Zarządzanie przedsiębiorstwem i umiejętności przywódcze
    Zarządzanie przedsiębiorstwem i przywództwo to podstawowe umiejętności, które muszą posiadać wszyscy managerowie zasobów ludzkich, aby odnieść sukces. Dzisiejsi specjaliści HR muszą być przygotowani na sprostanie wyzwaniom organizacyjnym w firmach każdej wielkości-od małych, prywatnych firm, po instytucje non-profit i duże, międzynarodowe korporacje. Ponadto managerowie zasobów ludzkich powinni być skutecznymi liderami, którzy mogą szkolić pracowników i rozwijać w nich samych liderów. Specjaliści HR muszą być w stanie kultywować przywództwo i coaching w całej organizacji, które będzie rozwijać pracowników i budować kreatywne zespoły.
  2. Komunikacja i umiejętności interpersonalne
    HRowcy muszą być dobrymi team managerami, bowiem kolejną z umiejętności jest umiejętność dobrego komunikowania się i zarządzania zespołem. Specjaliści ds. zasobów ludzkich są znani z tego, że stale wchodzą w interakcje z pracownikami na każdym poziomie swoich organizacji i muszą wiedzieć, jak komunikować się z nimi w ciepły, jasny i profesjonalny sposób. W większości organizacji, dział zasobów ludzkich jest odpowiedzialny za zarządzanie konfliktami między współpracownikami, coaching pracowników, którzy chcą rozwijać swoją karierę i doradzanie osobom potrzebującym wsparcia – co oznacza, że relacje interpersonalne i umiejętności miękkie, takie jak umiejętność dobrego słuchania i budowania relacji z wszelkiego rodzaju ludźmi są kluczowe.
  3. Umiejętności myślenia strategicznego i planowania
    Managerowie ds. zasobów ludzkich powinni dobrze rozumieć, w jaki sposób organizacje uzyskują trwałą, konkurencyjną przewagę poprzez inwestowanie w ludzi – zarówno nowych pracowników, jak i tych obecnych. Ponadto muszą być bardzo świadomi strategicznych potrzeb organizacji, na wszystkich poziomach i we wszystkich działach. Ponadto powinni posiadać umiejętności, aby znaleźć i zatrzymać ludzi, którzy spełniają te potrzeby. Specjaliści ds. HR muszą być zatem dobrymi project managerami oraz skrupulatnymi planistami, ze względu na fakt, że są odpowiedzialni za tak wiele różnych zadań
  4. Umiejętności rozwoju kapitału ludzkiego
    Zatrudnianie nowych pracowników jest kosztownym i czasochłonnym procesem, który nie gwarantuje  sukcesu i długofalowych korzyści. Specjaliści ds. Zasobów ludzkich muszą skupić się na rozwoju siły roboczej, wykorzystując i zarządzając „kapitałem ludzkim” swojej organizacji. Zasadniczo wiąże się to z postrzeganiem pracowników, jako osób o zróżnicowanym zestawie umiejętności, kompetencji, potrzeb i zainteresowań wykraczających poza zakres ich obecnego opisu stanowiska. Dobrzy pracodawcy  i dobrzy managerowie HR – zrozumieją znaczenie opracowania kompleksowej strategii rozwoju siły roboczej, która pozwoli im naprawdę inwestować w swoich pracowników poprzez szkolenia, edukację i możliwości awansu wewnętrznego.
  5. Umiejętności rozwoju kultury w miejscu pracy
    Wreszcie, ostatnią z podstawowych umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi, potrzebną do odniesienia sukcesu w tej dziedzinie jest umiejętność skutecznego rozwijania, kształtowania i kierowania kulturą miejsca pracy. Koncepcja silnej kultury miejsca pracy może się różnić w zależności od danej organizacji, ale w swojej istocie oznacza pozytywne, produktywne i zdrowe środowisko pracy dla wszystkich pracowników. Managerowie zasobów ludzkich są odpowiedzialni za projektowanie kultury miejsca pracy, która będzie prowadzić zaangażowanych pracowników, rozwijać liderów oraz tworzyć kreatywne i inspirujące środowisko.

Teraz, gdy znasz najważniejsze umiejętności i kompetencje HR, najprawdopodobniej zastanawiasz się: „jak rozwijać umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi?” Podczas gdy wiele z nich można uzyskać z czasem, dzięki doświadczeniu w pracy, nabycie dodatkowych poświadczeń jest ważnym sposobem dla specjalistów HR na ustalenie ich autorytetu i wiedzy specjalistycznej w zakresie siły roboczej. Ponieważ HR jest coraz bardziej popularną dziedziną, posiadanie referencji wykraczających poza doświadczenie zawodowe jest dobrym sposobem na wyróżnienie się i uczynienie z siebie konkurencyjnego kandydata do pracy i awansów w przyszłości.

Dzięki różnorodności doświadczeń wykładowców oraz słuchaczy kierunku, studia podyplomowe HRBP powinny umożliwiać rozwój na wielu płaszczyznach. Takie są założenia.

A co pokazuje praktyka?

Poniżej kilka obserwacji.

  • U absolwenta kierunku znacząco wzrasta pewność siebie i zaufanie do swojej oceny sytuacji, gdy różne zjawiska wewnątrzorganizacyjne (a także globalne) zyskują konkretną „szufladę” w jego systemie myślowym. Szerokie spojrzenie na organizację, na czynniki decydujące o jej sukcesie biznesowym, na standardy i trendy w zarządzaniu oraz na procesy HR-owe – wszystko to skutkuje większą łatwością w budowaniu swojej pozycji w kontakcie z menedżerami. Absolwent kierunku może być traktowany jako autentyczny partner w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy.
  • Przynoszone przez wykładowców gotowe narzędzia HR-owe „prosto z terenu” pełnią funkcję ważnego punktu podparcia w późniejszych sytuacjach wymagających od HRBP szybkiego i elastycznego reagowania, gdy nie ma czasu na żmudne budowanie systemowych rozwiązań od podstaw. Słuchacze studiów zostają wyposażeni w znajomość i umiejętność korzystania ze środków szybkiego reagowania również w sytuacjach kryzysowych.
  • Ćwiczenia i zadania stosowane przez wykładowców służą praktycznej weryfikacji przynoszonych narzędzi i rozwiązań. Sprzyjają refleksji, wyostrzają czujność, budują sprawność w krytycznym korzystaniu z algorytmów postępowania. Słuchacze mają możliwość praktycznego przygotowania się do świadomego i efektywnego zarządzania rzeczywistością HR Business Partneringu.
  • Przeprowadzany na wstępie zajęć quasi-Development Center umożliwia słuchaczom bliższe przyjrzenie się własnym talentom istotnym z punktu widzenia roli HRBP w organizacji. To bezcenne źródło autorefleksji, a także – jak się okazuje – spokoju ducha. Słuchacze zwykle posiadają więcej talentów niż sądzą.
  • Atmosfera życzliwości, otwartości i ciekawości, jaką obserwujemy podczas zajęć, sprzyja uczeniu się i wzajemnemu zagrzewaniu do próbowania nowych sposobów działania. W efekcie słuchacze wzmacniają swoje poczucie komfortu i osobistej siły – nawiązują jeszcze lepszą „łączność” ze swoim potencjałem.
  • Swobodna wymiana doświadczeń i opinii z innymi słuchaczami kierunku to często prawdziwa giełda rozwiązań i perspektyw. Bywa, że barwność i wysoki poziom toczących się dyskusji przekracza najśmielsze oczekiwania prowadzących… i samych słuchaczy.
  • Absolwenci kierunku potrafią zaprojektować kluczowe dla rozwoju organizacji procesy HR-owe oraz posiadają narzędzia i umiejętności służące ich samodzielnemu przeprowadzeniu. Ponadto, w trakcie zajęć budują sieć kontaktów, które będą stanowić nieocenione źródło oparcia i inspiracji w codziennych działaniach.

Praktyka pokazuje zatem, że tak, studia podyplomowe HRBP spełniają rolę katalizatora wielokierunkowego rozwoju. Absolwenci kierunku zyskują przygotowanie do roli dojrzałego doradcy strategicznego w organizacji, rozumiejącego mechanizmy biznesowe i wewnątrzorganizacyjne i umiejącego się w nich poruszać. Poszerza się zakres praktycznych umiejętności słuchaczy, ich refleksji, wiedzy, znajomości własnych atutów, zaufania do swoich możliwości i swojej oceny sytuacji.

Jako wykładowcy obserwujemy proces wzrastania i coraz pełniejsze odsłanianie się wewnętrznych zasobów naszych słuchaczy – potwierdza nam to zarówno trafność programu, jak i to, że właściwe osoby dokonały właściwego wyboru swojego przyszłego miejsca w organizacji.