Wykładowcy CDV na MFFA ANIMATOR! – Collegium Da Vinci Poznań

Wykładowcy CDV na MFFA ANIMATOR!

Wykładowcy Collegium Da Vinci kuratorami sekcji Animacja Interakcja - Gry Wideo na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR

Zapraszamy na blok programowy dedykowany grom wideo w czasie święta animacji, czyli Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator. W tym roku przyjrzymy się różnorodności w branży w czasie panelu dyskusyjnego. Zobaczymy jaką potęgą graficzną jest Unreal Engine 5 i to na wielkim ekranie! Gościem sekcji jest scenarzysta anime wyprodukowanego przez Netflix: Cyberpunk: Edgerunners, Bartosz Sztybor, zapraszamy na spotkanie w twórcą. W czasie prezentacji „Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier” dowiemy się jaki impakt na gry wideo ma słowo pisane. A na koniec weźmiemy udział w wyjątkowym interaktywnym spotkaniu z grą As Dusk Falls, w czasie której każdy uczestnik wydarzenia będzie miał realny wpływ na przebieg fabuły.

Kuratorami sekcji są wykładowcy Collegium Da Vinci: Łukasz Szałankiewicz i Piotr Maciantowicz.

Program:

22.06 (Multikino Stary Browar) 

  • 18.00 – Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase

23.06 (Pawilon) 

  • 17:00 – Nadajmy głos różnorodności: Wpływ różnych spojrzeń na tworzenie, projektowanie i promocję gier komputerowych – panel dyskusyjny
  • 18:15 –  Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier
  • 19:30 –  Spotkanie z Bartoszem Sztyborem scenarzystą i producentem serialu Cyberpunk: Edgerunners
  • 20:45 – Będę grał w grę – As Dusk Fall – interaktywny pokaz gry, w którym widzowie decydują o przebiegu fabuły

SZCZEGÓŁY WYDARZENIA

Głos różnorodności: Wpływ różnych spojrzeń na tworzenie, projektowanie i promocję gier komputerowych” – panel dyskusyjny

Ten panel koncentruje się na znaczeniu różnorodności i różnych perspektyw w branży gier komputerowych. Obecnie społeczności graczy stają się coraz bardziej zróżnicowane, a to, jak różne spojrzenia i doświadczenia wpływają na tworzenie, projektowanie i promocję gier, ma ogromne znaczenie. Celem tego panelu jest zbadanie wpływu różnorodności na rozwój branży, zrozumienie, w jaki sposób różne perspektywy kształtują fabułę, estetykę i interakcję w grach, a także zastanowienie się, jak promowanie różnorodności może stworzyć bardziej świadome i reprezentatywne środowisko dla wszystkich graczy. Podczas panelu zostaną przedstawione przykłady sukcesów i innowacji, które wynikają z różnorodności, a także poruszone będą wyzwania związane z dążeniem do większej reprezentacji różnych perspektyw w świecie gier komputerowych. Poprzez podkreślanie wpływu różnorodności, ten panel ma na celu zainspirowanie i rozpoczęcie dyskusji na temat konieczności dawania głosu różnorodności w branży gier komputerowych.

Gościnie:

Joanna Pigulak – dr, badaczka filmu i gier cyfrowych, pracuje w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Autorka książki Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo (Universitas, 2022). Współtwórczyni kierunku groznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się organizacją wydarzeń filmowych, animacją kultury cyfrowej i edukacją medialną.  Współpracuje z instytucjami kultury i nauki (CK Zamek, Centrum Sztuki Enigma, Narodowe Centrum Kultury). Współautorka opracowań i scenariuszy lekcji dla filmów i gier cyfrowych (m.in. scenariuszy lekcji przygotowanych do gry This War of Mine we współpracy z 11 bit studios

Joanna Keler – Marketing & Social Media Managerką w branży gier video, z doświadczeniem zawodowym obejmującym Wielką Brytanię, Niemcy i Polskę, i wielką entuzjastką nowych technologii. Zaczęłam pracę zawodową od audytu, zgodnie z moim dyplomem BSc in Accounting & Finance z Warwick Business School, a od 2017 r. pracowałam w działach marketingu kilku korporacji. Podczas pandemii postanowiłam zmienić ponownie branżę i połączyć doświadczenie zawodowe i smykałkę do social media z moją życiową pasją do gier wideo. Aktywnie pracuję na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet w branży gier jako ambasadorka Women in Games i mentorka Women in Games International.

Agata Perszutów – Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu na kierunku animacja. Autorka kilku studenckich etiud. Obecnie swoją animacyjną przygodę kontynuuje w poznańskim studiu gamedev: Robot Gentleman. W wolnym czasie rysowniczka oraz balkonowa ogrodniczka

Moderator : Łukasz Szałankiewicz

Kiedy? 23 czerwca o 17:00 | Pawilon (ul. Ewangelicka 1)

Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase

Unreal Engine to obecnie najbardziej zaawansowany na świecie silnik graficzny przeznaczony do tworzenia gier. Dostarcza twórcom najbardziej wyrafinowane technologie do powszechnego wykorzystywania. Wszechstronność tego silnika oraz jego niespotykana wydajność powoduje że jest obecnie pierwszym wyborem dla większości wysokobudżetowych tytułów, a ponadto znajduje bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle filmowym i rozrywkowym.

Nie jest zatem niczym niezwykłym iż po jego możliwości sięgają również osoby zainteresowane bardziej artystyczną twórczością, zastępując tym samym dotychczasowe bardziej tradycyjne metody tworzenia animacji, uzyskując dzięki temu nie tylko nowe możliwości ale też niespotykaną dotąd elastyczność i wydajność pracy.

Podczas pokazu przedstawimy selekcję najciekawszych animacji ostatnich lat które powstały w pełni z wykorzystaniem Unreal Engine. Będą to dzieła zarówno te bardziej techniczne powiązane z branżą gier ale i te nakierowane przede wszystkim na aspekt artystyczny, wychodzące spod ręki niezależnych twórców.

Prowadzenie: Bartosz Rakowski
CEO i współzałożyciel studia Atomic Jelly zajmującego się tworzeniem gier ambitnych z naciskiem na opowiadanie historii. Człowiek wielu zawodów stawiający na wszechstronność z naciskiem na rozwój i kreatywność. Zaczynał od pracy w reklamie, tworzył aplikacje, projektował wzornictwo przemysłowe, interfejsy, strony internetowe, poligrafie, ilustracje, wymyślał hasła reklamowe, kreował efekty specjalne, reklamy telewizyjne, wykonywał modele 3d, wizualizacje architektoniczne, zajmował się animacją i zarządzał zespołami. Obecnie zajmuje się głównie level designem, tworzeniem grafiki oraz zarządzaniem projektowym. W wolnym czasie wykładowca na uczelni wyższej Collegium Da Vinci. Miłośnik szeroko pojętej sztuki, zafascynowany zjawiskiem Demosceny na której jest aktywnym twórcą już od lat 90, odnosząc sukcesy na arenie międzynarodowej.

Kiedy? 22 czerwca o 18:00 | Multikino – Stary Browar

Przedsmak spotkania

Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase
Beyond Imagination: Unreal Engine 5 Showcase

Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier

Literatura miała i ma wpływ na każde inne medium. Jak wpłynęła na świat gier wideo. Z jednej strony mamy do czynienia z adaptacjami literatury, z drugiej ich wariacjami, które z tekstów źródłowych biorą poszczególne elementy takie jak świat przedstawiony i wykorzystują je do stworzenia czegoś nowego. Trzecim podejściem do tematu są gry które w pewnym sensie mają strukturę książkową, ale nie są bezpośrednio oparte na żadnym tekście źródłowym. W trakcie prezentacji pokażemy jak działa synergia literatury i gier wideo  w kształtowaniu narracji, budowaniu opowieści i przede wszystkim jak książki inspirują twórców gier.

Prowadzenie: Piotr Maciantowicz i Łukasz Szałankiewicz

Kiedy? 23 czerwca o 18:15 | Pawilon (ul. Ewangelicka 1)

Przedsmak spotkania

Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier
Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier
Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier
Od słów do kodu: Jak literatura kształtuje świat gier

Spotkanie z Bartoszem Sztyborem scenarzystą i producentem serialu Cyberpunk: Edgerunners

W obecnym świecie za sukcesem jednego medium stoi współpraca z innymi. Transmedialność to zjawisk, które kształtuje odbiór mediów. O transmedialności, ale przede wszystkim o Serialu Cyberpunk: Edgerunners porozmawiamy z Bartoszem Sztyborem, który był jego scenarzystą i producentem. Tworzył fabułę, pisał scenariusze i nadzorował pracę nad ich adaptacją i ostatecznymi wersjami. Jako producent akceptował stronę wizualną i narracyjną odpowiadając za finalny wygląd odcinków.

Gość wydarzenia: Bartosz Sztybor
polski dziennikarz, publicysta, krytyk filmowy i komiksowy, scenarzysta komiksowy. Wielokrotny laureat konkursu na krótką formę komiksową na MFK. Publikował m.in. w pismach Ozon, Wprost, Esensja, Chichot, Machina, Cinema, periodykach komiksowych i zinach. W CD Projekt RED zajmuje się pisaniem, planowaniem i nadzorem artystycznym projektów narracyjnych rozszerzających uniwersum gier (m.in. komiksy i animacje).

Prowadzenie: Piotr Maciantowicz

Kiedy? 23 czerwca o 19:30 | Pawilon (ul. Ewangelicka 1)

Przedsmak spotkania

Spotkanie z Bartoszem Sztyborem
Spotkanie z Bartoszem Sztyborem
Spotkanie z Bartoszem Sztyborem

Będę grał w grę – As Dusk Fall – interaktywny pokaz gry, w którym widzowie decydują o przebiegu fabuły.

Interaktywne filmy, czy filmowe gry to przyszłość rozrywki. Postanowiliśmy dać okazję do uczestnictwa w takim wydarzeniu Przenieśmy się do Arizony. Poznajmy losy dwóch rodzin, których losy zostały ze sobą połączone na pustyni w 1999 roku. W trakcie pokazu gry widzowie będa decydować o rozwoju fabuły. Sami zdecydują jak potoczy się wielowątkowa historia w, nominowanej do nagród Bafta, grza As Dusk Fall, dramatycznej, ale i realistycznej historii o życiu, prawdzie, zemście i poświęceniu.

Wydarzenie przeznaczone dla widzów dorosłych!

Aby w pełni uczestniczyć w doświadczeniu podejmowania decyzji w trakcie gry prosimy o założenie konta na platformie TWITCH. Dzięki temu każdy z uczestników, będzie miał realny wpływ na wydarzenia, które będą prezentowane w trakcie wydarzenia

Moderator : Piotr Maciantowicz

Kiedy? 23 czerwca o 20:45 | Pawilon (ul. Ewangelicka 1)

Kuratorzy sekcji Animacja Interakcja - Gry Wideo

Piotr Maciantowicz

Absolwent Filozofii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Filmoznawca, animator i edukator z pasji. Promotor muzyczny, programer, prelegent, konferansjer, dj, producent wydarzeń kulturalnych, ojciec, animator kultury, gracz. Współpracuje z festiwalami filmowymi takimi jak Animator, Ale Kino!. Juror na festiwalach filmowych w Gdyni i Coimbrze. Twórca podcastu Kulturalnie o Grach, w której prześwietla kulturę gier w różnych aspektach.

Łukasz Szałankiewicz

Artysta dźwiękowy, członek Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W swojej pracy skupia się w równej mierze na sferze wizualnej, jak i muzycznej. Jego działalność artystyczna oscyluje także wokół interaktywnych instalacji. Posiada wieloletnie doświadczenie kuratorskie, zarówno jako kurator cyklu audio-wizualnego w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia Gdańsk (2007-2015), jak i uczestnik wielu międzynarodowych projektów. Jest współtwórcą wydawnictwa i platformy Audiotong. W latach 2016-2017 pracował jako kurator projektów specjalnych, ze szczególnym naciskiem na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku. Twórca modułu kultury cyfrowej na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych ANIMATOR w Poznaniu to największy festiwal filmu animowanego w Polsce. Pierwsza edycja odbyła się w 2008 roku i stanowiła kulminację obchodów 60-lecia Polskiej Animacji. Podczas każdej edycji festiwalu prezentowanych jest ponad 300 filmów z całego świata, w tym retrospektywy, przeglądy, premiery czy rzadko pokazywane dzieła pionierów animacji.

Dotychczas gośćmi festiwalu byli wybitni twórcy światowej animacji, m.in. Mariola Brillowska, Andrzej Chrzanowski, John R. Dilworth, David Ehrlich, Eric Goldberg, Yoram Gross, Emily Hubley, Igor Kowalow, Bady Minck, Michel Ocelot, Bracia Quay, Bill Plympton, Gerald Potterton, Zbigniew Rybczyński, Raou Servais, oraz najważniejsi polscy animatorzy tacy jak: Witold Giersz, Jerzy Kucia, Mariusz Wilczyński, Piotr Dumała, Kazimierz Urbański.

ANIMATORA odwiedzali również reprezentanci polskich studiów animacji i instytucji filmowych, historycy animacji, czy też inni twórcy festiwali, poświęconych animacji w Polsce i na świecie.