Jak budować świadomą współpracę z technologią?
16.04.2025
Godzina17:30 - 19:00
MiejsceWydarzenie online
Biletywstęp wolny, ilość miejsc ograniczona
Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w naszym codziennym życiu, a jej rozwój otwiera zarówno ogromne możliwości, jak i ważne pytania. Jak sprawić, by AI nie była dla młodych ludzi, tylko narzędziem, ale przestrzenią do współpracy i świadomego działania? Jak może pomóc nam w tym future(s) mindset – sposób myślenia, który pozwala pracować z niepewnością i projektować przyszłość w sposób odpowiedzialny?
Porozmawiamy o tym, jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w budowaniu dobrej kultury pracy z AI, rozwijaniu krytycznego myślenia o technologii oraz tworzeniu różnych scenariuszy przyszłości.
Kluczowe tematy spotkania
- Cooperative AI – co to znaczy? Jak budować kulturę współpracy między ludźmi a technologią? Jakich narracji potrzebujemy więcej a jakich mniej?
- Szybkie zmiany vs. długoterminowe trendy – jak myśleć o technologii w kontekście scenariuszy Fast Fire (nagłe przełomy, dynamiczne zmiany) i Slow Burn (powolne, głębokie transformacje)?
- Jakie pytania warto stawiać z młodzieżą i dlaczego warto budować też przestrzeń do braku odpowiedzi.
- Jak uczyć elastycznego myślenia o przyszłości? Dlaczego potrzebujemy różnych narracji – od optymistycznych po krytyczne na spekulacji kończąc – i jak je wykorzystywać w pracy z uczniami?
Co zyskają uczestnicy i uczestniczki?
Wiedza:
- Jak futures mindset pomaga nauczycielom i uczniom lepiej rozumieć rozwój technologii?
- Jakie umiejętności będą kluczowe w świecie AI i jak je rozwijać u młodzieży? (I dlaczego to nie tylko prompt engineering)
- Jak różne scenariusze przyszłości pomagają unikać uproszczonych narracji o technologii?
Umiejętności:
- Jak prowadzić dyskusje o AI w sposób angażujący i otwierający przestrzeń do refleksji?
- Jak stosować metodę scenariuszową, by pokazywać różne możliwe ścieżki rozwoju technologii?
- Jak rozwijać zrównoważone podejście do nowinek – łączyć ciekawość z krytycznym spojrzeniem?
Postawy:
- Otwartość na zmiany i niepewność – AI nie ma jednej ustalonej przyszłości, możemy ją współtworzyć.
- Współpraca zamiast rywalizacji – jak uczyć uczniów budowania relacji z technologią opartej na świadomym działaniu?
- Zadawanie pytań zamiast szukania gotowych odpowiedzi – jak kształtować kulturę refleksji w pracy z AI?
Webinar jest dedykowany nauczycielom_kom oraz dyrektorom_kom szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Udział jest bezpłatny, ale ilość miejsc jest ograniczona.
Poznaj prelegentkę
dr Edyta Sadowska
Doktorka nauk społecznych, futurolożka, adiunktka, wykładowczyni akademicka (UKEN, Trendwatching&Future Studies AGH, AI w biznesie, MBA/ UNS, Collegium do Vinci), innowatorka.
Laureatka programu Jutronauci (Gazeta Wyborcza & Kulczyk Investment), członkini Fundacji Instytutu Sztuk Progresywnych przy ASP Kraków, autorka warsztatów z future literacy, artykułów popularnonaukowych (Gazeta Wyborcza, Salon Polityka, Archisnob) i naukowych.
Menedżerka projektów międzynarodowych (GreenerAge, VR for Future Skills, Futurland), kuratorka wystaw (Eduk(re)acja GDD 2023, Unsleashed AI GDD2024), gościni podcastów (Digitalks, PISMO). Członiki Rady Naukowej Konferencji Metaświaty, Fundacja AI LAW TECH, Ekspertka w SIRENE Expert Hub – SIRENE | Social Innovation Responsive Environments Network.
Ze swoimi wykładami otwartymi gościła między innymi na Uniwersytecie Warszawskim, Rīga Stradiņs University, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Centrum Nauki Eksperyment. Pracowała dla takich organizacji jak: PZU, Samsung Memory, Orange, Saint Gobain, Tetos). Brała udział w panelach dyskusyjnych m.inn: Forum Ekonomiczne w Karpaczu, Festiwalu Gdynia Design Days, Digital University Masters&Robots. W swojej pracy naukowej i popularyzatorskiej skupia się na przyszłości jako narzędziu do kształtowania teraźniejszości, społecznych aspektach technologii (w szczególności sztucznej inteligencji) i myśleniu długoterminowym, a także kompetencjach do przyszłości – jako efektywnej zmianie narracji wobec zmieniającej się przyszłości.