Portfolio – wyróżnik każdego studenta - Collegium Da Vinci Poznań
Treść Menu ogólne Menu studiów Stopka
17 listopada 2021

Portfolio – wyróżnik każdego studenta

Rozbudujmy jego klasyczną definicję!

Portfolio nie jest już wyłącznie domeną fotografów, grafików czy projektantów. Rozbudujmy klasyczną definicję portfolio! Mogą je tworzyć studenci każdego kierunku od studiów informatycznych przez artystyczne do społecznych.

Czym jest nowe, indywidualne portfolio?

Studenci coraz częściej rozwijają się interdyscyplinarnie w kierunkach m.in. edukacyjnym, zawodowym oraz społecznym. Nie sposób wszystkich osiągnięć z tych obszarów zawrzeć w klasycznym CV. Z tego powodu zachęcamy studentów do tworzenia portfolio, które będzie kompleksowo dokumentowało ich rozwój podczas studiów. Niech klasyczne CV będzie teraz wstępem do portfolio, czytelną i estetyczną wizytówką studenta, która zachęci pracodawcę lub klienta do dalszego poznania.

Wnętrze i wygląd portfolio będzie zależne od branży, w kierunku której rozwija się student oraz (a może przede wszystkim) od osobistej wizji studenta.

Kiedy tworzy się portfolio?

Początek studiów jest bardzo dobrym momentem na planowanie swojego portfolio, ale nie jedynym – każdy czas jest dobry na udoskonalenie dokumentów aplikacyjnych.

Co warto umieścić w portfolio?

  • CV – dokument, nad którym studenci pierwszy raz pochylają się w ramach poszukiwania praktyk studenckich, a przy okazji nabytego doświadczenia systematycznie go uzupełniają. Czytelne i estetyczne CV przedstawione w jak najprostszej formie, które dostarcza interesujących faktów na temat studenta może być wstępem do dalszych elementów.
  • Bio – autoprezentacja zależnie od branży może być przedstawiona w formie pisemnej, wizualnej, dźwiękowej, filmowej lub jeszcze innej – kreatywnej. Powinna zawierać przedstawienie studenta w kontekście zawodowym i esencję marki osobistej.
  • Wykaz posiadanych kompetencji – warto rozszerzyć kompetencje przedstawione w CV o wykaz z określeniem poziomu np. na skali. Zachęcamy do wyraźnego dzielenia kompetencji na miękkie, twarde i przyszłości.
  • Projekty zrealizowane w trakcie studiów i praktyk – uczestnicząc w praktycznych zajęciach studenci pracują w oparciu o konkretne i prawdziwe case study. Wiele tematów zajęć realizowanych jest w formie projektowej, co daje studentom możliwość sprawdzenia się w określonej roli.  Projekty są potwierdzeniem nabytego doświadczenia i  konkretnych kompetencji pod okiem praktyka.
  • Miejsce w sieci – jeżeli student promuje siebie w kontekście zawodowym w sieci, dobrą praktyką jest zamieszczanie przekierowania do miejsc online, w których znajdują się prace studenta z krótkim opisem treści. Np. Instagram, Behance, GitHub, TikTok, YouTube…
  • Raporty z badań – najważniejsze informacje wyciągnięte z raportów badań psychometrycznych takich jak: Insightful Profiler czy Test Gallupa, dotyczące predyspozycji, zadatków, mocnych i słabych stron.
  • Certyfikaty – zaświadczenia potwierdzające ukończenie kursów, które studenci mogą realizować dodatkowo na Uczelni oraz takie, które odbywają w ramach wykonywanej pracy lub prywatnie w celu uzupełnienia wiedzy.
  • Referencje – są to potwierdzenia wykonanej pracy lub realizacji projektu. Mają być swoistym „proof to believe” realnego podniesienia kompetencji studenta.
  • Materiały dodatkowe – dodatkowe elementy, które student zdecyduje umieścić w portfolio

Kto może pomóc w tworzeniu portfolio?

Wsparcie w tworzeniu indywidualnego portfolio oferują Doradcy zawodowi z Biur Karier.

Indywidualne portfolio jest szansą na wyróżnienie się na rynku pracy. Studenci będący na początku kariery zawodowej mogą przede wszystkim pokazać nim swoją osobowość, talenty i kierunek rozwoju zawodowego. Studenci będący już w branży mają okazję poszerzyć powyższe o swój dorobek zawodowy.

Artykuł pochodzi z e-booka „Studencki kompas rozwoju”, który jest publikacją rozwojową przygotowaną dla studentów Collegium Da Vinci.