Wiele osób studiujących nie tylko w trybie zaocznym, ale również dziennym, podejmuje się pracy. Wysokie koszty utrzymania oraz chęć zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego to główne czynniki, dla których nie jeden student decyduje się pracować. Status studenta sprawia, że warunki zatrudnienia, zarówno na podstawie umowy zlecenie, jak i w oparciu o umowę o pracę stają się o wiele korzystniejsze dla obu podpisujących ją stron. Jaki rodzaj współpracy wydaje się być jednak najlepszy w przypadku studentów i z perspektywy pracodawcy? O czym obie strony powinny pamiętać, decydując się na zawarcie umowy?
Status studenta – kiedy właściwie obowiązuje?
Status studenta zostaje nadany w dniu rozpoczęcia roku akademickiego, czyli 1 października. Utrata tytułu posiadania statusu studenta może nastąpić w kilku przypadkach. Pierwszym z nich jest fakt złożenia egzaminu dyplomowego i tym samym zakończenia studiów jednolitych magisterskich. Podobnie rzecz ma się na studiach pierwszego stopnia i drugiego stopnia. Drugą z okoliczności jest wykreślenie z listy studentów spowodowane sytuacjami takimi jak np. niezdanie egzaminu czy liczne nieobecności na zajęciach.
Status studenta tracony jest także w dniu ukończenia 26. roku życia. Ani studia doktoranckie, ani podyplomowe również nie dają tego przywileju po osiągnięciu wspomnianego wieku. Urlop dziekański nie pozbawia statusu studenta, natomiast kilkumiesięczna przerwa między studiami licencjackimi oraz magisterskimi już niestety tak.
Status studenta – jakie korzyści niesie ze sobą jego posiadanie przy podejmowaniu pracy?
Zatrudnienie studenta, w zależności od rodzaju podpisanej umowy, może przynieść zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy dodatkowe korzyści finansowe, wynikające zwłaszcza ze składki ZUS. Wybierając umowę zlecenie, nie jest bowiem obowiązkowe objęcie studenta ubezpieczeniem zdrowotnym ani uiszczanie żadnych innych dodatkowych składek na ubezpieczenia społeczne – emerytalne, rentowe czy chorobowe.
Fakt braku konieczności opłacania składek ZUS i zapewniane przez uczelnię ubezpieczenie zdrowotne sprawia, że pracodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów z tytułu zatrudnienia studenta na umowę zlecenie, a student zatrudniony otrzymuje wyższe wynagrodzenie. Osoby uczące się często wybierają umowę zlecenie również z innych względów.
Pozwala ona bowiem na elastyczne ustalenie grafiku, co jest szczególnie istotne dla osób studiujących w trybie dziennym. Ponadto prawa studenta zatrudnionego i każdej osoby, która nie ukończyła 26 lat, uwzględniają zwolnienie z konieczności odprowadzania podatku dochodowego. Student może oczywiście zdecydować się na umowę o pracę. Wówczas jednak traktowany jest on jak każdy inny pracownik, u którego składki ZUS, mi.in. ubezpieczenie społeczne musi zostać obowiązkowo odprowadzone.
Zatrudnienie na umowę zlecenie – co warto wiedzieć?
Zatrudnienie studenta na podstawie umowy, która nie przewiduje obowiązkowego odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, wiąże się z faktem, iż żaden procent funduszy nie jest przeznaczany na wypłatę jego późniejszej emerytury. Student często woli dostawać większe wynagrodzenie w formie wypłaty, aby móc się samodzielnie utrzymywać, a o tak odległych sprawach, jak emerytura zacząć myśleć po zakończeniu edukacji. Z tego względu u osób uczących się tak powszechne jest zatrudnienie w oparciu o umowę zlecenie.
Przepisy określają, ile wynosi minimalna stawka godzinowa dla tego rodzaju umów, a ponadto nie obejmują one konieczności wykonywania pracy w trybie ciągłym przez 8 godzin dziennie, co stanowi cenione na umowie zlecenie udogodnienie. Student musi pamiętać jednak o tym, że w przypadku zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych, pomimo gwarancji minimalnego wynagrodzenia i możliwości pracy u innego przedsiębiorcy, nie przysługuje mu prawo do urlopu wypoczynkowego, nie posiada on ochrony przed wypowiedzeniem umowy, a okres chorobowy nie jest płatny.
Zatrudnienie studenta – o czym musi pamiętać pracodawca?
Pracodawca, decydując się na zatrudnienie studenta, przed podjęciem współpracy na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę powinien poprosić go o przedstawienie legitymacji studenckiej bądź stosownego zaświadczenia, które można uzyskać w dziekanacie. Czynność ta służy upewnieniu się, czy dana osoba na pewno posiada status studenta i tym samym pozwala uniknąć przykrych konsekwencji w razie próby zafałszowania tego typu informacji.
Pracodawca powinien również na bieżąco otrzymywać informacje od swojego pracownika dotyczące ewentualnej przerwy w nauce lub całkowitego zakończenia edukacji, by w odpowiednim terminie móc zgłosić go do ubezpieczenia zdrowotnego oraz innych obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Jest to możliwe w każdym momencie poprzez wypełnienie formularza i złożenie go w przypisanym oddziale ZUS.
Zatrudnienie na podstawie umowy zlecenie – korzyści dla obu stron
Gwarantowana wysokość wynagrodzenia minimalnego, niższe koszty zatrudnienia, brak konieczności opłacania ubezpieczeń społecznych, zerowy podatek dochodowy – to tylko niektóre korzyści po stronie pracodawcy i pracownika wynikające z zatrudnienia studenta na jednolitych studiach magisterskich i innych na umowę zlecenie. Nikogo nie dziwi więc, że zatrudnianie studentów na podstawie umowy tego typu jest tak powszechną praktyką. W takim przypadku przedsiębiorca ponosi mniejsze koszty zatrudnienia, a osoba kształcąca się w szkolnictwie wyższym może cieszyć się satysfakcjonującym wynagrodzeniem.
Mamy nadzieję, że niniejszy wpis dostarczył Ci wartościowych informacji dotyczących korzyści towarzyszących posiadaniu statusu studenta.