W społeczeństwie panuje przekonanie, że dokonując wyboru zawodu staje się wobec dylematu: dobre zarobki czy ciekawa praca? W myśl tej logiki, zawody kreatywne wiążą się z brakiem zatrudnienia i niską pensją, a przecież to nie jest prawda! Współcześnie kreatywność jest również w cenie. Ma to związek z dynamicznie rozwijającym się rynkiem nowych mediów, takich jak, chociażby social media.
W tym biznesie liczy się inwencja i nowatorstwo, dlatego na uczelniach powstaje coraz więcej kierunków kształcących przyszłych twórców branży kreatywnej. Jednym z takich kierunków jest kreatywna produkcja filmowa. To właśnie tutaj dowiesz się, jak wygląda proces tworzenia filmów, reklam i wideo osadzonego w specyfice nowych mediów. Na absolwentów czeka wiele możliwości zatrudnienia.
Jednymi z najpopularniejszych zawodów są między innymi producent filmowy lub telewizyjny, kierownik planu, vloger, producent eventów i festiwali oraz video content manager. Czy rynek pracy jest otwarty na nowych pracowników branży kreatywnej? Jak wyglądają najpopularniejsze stanowiska?
Na czym polega kreatywna produkcja wideo?
Zacznijmy od wyjaśnienia, na czym dokładnie polega produkcja wideo. Obranie takiej ścieżki kształcenia oraz rozwoju zawodowego wiąże się ściśle z pracą przy produkcjach filmowych, telewizyjnych, reklamowych oraz przy tworzeniu treści zamieszczanych w kanałach social media.
Produkcja wideo to uczestnictwo we wszystkich procesach tworzenia filmów — od powstawania scenariusza aż do postprodukcji. Wiedza producenta wymaga ciągłego poszerzania, ponieważ branża filmowa i reklamowa ciągle się zmienia i rozwija. Zważywszy na to, że w ostatnim czasie prym w dziedzinie wideo wiodą nowe media, od producenta wymaga się, aby orientował się we wszystkich nowinkach związanych z social mediami i potrafił z nich owocnie korzystać.
Współcześnie rynek pracy stwarza wiele możliwości samozatrudnienia w dziedzinie produkcji filmowej. Jedną z nich jest vloger, który jest sam dla siebie sterem, żeglarzem i okrętem. Vlogosfera rozwija się w szalonym tempie, a przemysł filmowy i reklamowy pompuje w nią coraz więcej pieniędzy. Możliwość spełnienia twórczego połączona z gwiazdorskimi zarobkami (w przypadku najpopularniejszych autorów) to z pewnością kusząca i niebanalna wizja przyszłości.
Produkcja filmowa to połączenie twórczego, artystycznego podejścia do tematów audiowizualnych z realistycznym poglądem na marketing, development oraz na sprzedaż finalnego projektu. Polski rynek pracy od kilku lat coraz przychylniej patrzy na dziedziny kreatywne. Wraz z zachodnim powiewem sposobu prowadzenia biznesu powstaje coraz więcej miejsc pracy dla pracowników twórczych.
Producent filmowy i telewizyjny
Jedną z najpopularniejszych dróg kariery zawodowej jest ta związana z produkcją filmową bądź telewizyjną. Na czym dokładnie polega ta praca? Wielu zawodowców nie lubi odpowiadać na pytanie – “kim jest producent?”. Zazwyczaj ma to związek z faktem, że sami nie do końca potrafią zdefiniować ten zawód. Najpopularniejszym wyjaśnieniem tego zagadnienia jest stwierdzenie, że producent to ogniwo łączące chaos kreatywnej wizji twórczej z realnymi oraz finansowymi możliwościami stworzenia filmu jako ostatecznego, kompletnego produktu.
Od producenta wymaga się, aby ingerował w artystyczną wizję scenarzysty i reżysera w takim stopniu, żeby zachować pierwotny kształt filmu lub programu, a jednocześnie dostosować go do wymagań inwestorów i publiczności.
Oprócz producenta głównego, w napisach końcowych, możemy także dostrzec nazwiska pod tytułami takimi jak:
- Producent wykonawczy — osoba ta jest odpowiedzialna za zarządzanie i pozyskiwanie funduszy. Często rolę tę przyjmują reżyserzy lub aktorzy, którzy znanym nazwiskiem przyciągają inwestorów.
- Producent liniowy — w skrócie, to właśnie on zajmuje się całą logistyczną stroną projektu. Organizuje sprzęt, miejsca i ludzi.
- Współproducent — to prawa ręka producenta głównego. Zazwyczaj przejmuje część jego obowiązków i odgrywa rolę łącznika.
- Producent segmentu — gdy film lub produkcja telewizyjna składa się z wielu elementów, do których zaliczamy np. różne warunki kręcenia poszczególnych segmentów filmu, to warto skorzystać z pomocy producenta segmentu. Jest to osoba, która zna się na specyfikacji miejsca lub metody, w której odbywają się zdjęcia — może to być pustynia na drugim końcu świata, zmrożone syberyjskie stepy lub po prostu animowany fragment wideo.
- Postproducent — jest odpowiedzialny za ostateczny wygląd filmu. Czuwa nad tworzeniem efektów specjalnych, dźwiękowych i wizualnych. Organizowanie, tworzenie i pilnowanie końcowych szlifów produkcji wymaga tyle pracy, że postproducent jest obowiązkową częścią projektu.
Kierownik planu
To zawód dla zadaniowców. Kierownik planu odpowiedzialny jest za stworzenie reżyserowi optymalnych warunków do pracy. Co to oznacza? Organizuje wszystkie aspekty związane z logistyczną stroną planu zdjęciowego. Począwszy na ustawieniu busa z cateringiem dla aktorów, a skończywszy na zorganizowaniu opieki lekarskiej na planie. Ściśle współpracuje z producentem liniowym oraz kierownikiem produkcji. Jest zawsze pierwszy na planie i ostatni do wyjścia.
Do jego obowiązków zalicza się:
- kontrola kompletności zespołu, sprzętu, scenografii,
- dbanie o BHP,
- znajomość i przestrzeganie procedur oraz przepisów związanych z miejscem lub obiektem wykorzystywanym jako plan zdjęciowy,
- organizowanie zespołów wykonawców oraz podwykonawców i zarządzanie ich pracą,
- organizacja likwidacji planu zdjęciowego,
- stosowanie się do zapisów prawa autorskiego.
Kierownik planu powinien być osobą nastawioną na wykonanie zadania, cechującą się myśleniem logicznym i posiadającą cechy dobrego Team Leadera. Liczy się także… świetna pamięć! Lub przynajmniej obszerny notes, żeby zapisywać wszystkie daty, godziny, lokalizacje i wykonawców. Ten zawód cechuje się większym naciskiem na wiedzę z zakresu obsługi planu i mechanizmów jego działania niż na warstwę kreatywną, niemniej jednak jest ona również ważna.
Vloger
Vlog to rodzaj internetowego pamiętnika w formie wideo. Wraz z rozwojem nowych mediów, do których zaliczamy też serwis YouTube, obserwujemy duży wzrost popularności tego typu obrazów. Mimo, że sama forma vloga, na tle innych zdobyczy branży influencerskiej, może zostać uznana za starą, to jednak nadal jest jedną z najchętniej oglądanych twórczości w Internecie.
Duży wpływ na utrzymanie tej stałej pozycji jest ciągły rozwój vlogosfery. Twórcy stawiają teraz na jakość obrazu i dźwięku. Dbają o swoją prezencję przed kamerą, a także profesjonalną i ciekawą postprodukcję materiału. Aby odnieść sukces i przekuć hobby w zarabianie pieniędzy, trzeba zaserwować internautom coś więcej niż oklepane kadry z jeszcze bardziej oklepanych miejscach. Tutaj liczy się kreatywność i charyzma. Obecnie ludzie coraz częściej szukają w takich materiałach wartości i wiedzy, dlatego warto pracować nad jak najlepszą jakością wizualną oraz merytoryczną.
Vlogerzy zazwyczaj nie otrzymują stałej pensji, ponieważ miesięczne zarobki uzależnione są od ilości wyświetleń, które wygenerował ich materiał oraz od kontraktów reklamowych. Jeśli okaże się, że masz w sobie “to coś”, za co pokochają Cię miliony, możesz liczyć, na wprost gwiazdorskie wynagrodzenie. W połączeniu z faktem, że robisz to co lubisz, brzmi to jak plan na przyszłość, który warto rozważyć.
Artykuł powstał przy współpracy z portalem GoWork.pl, w którym znajdziecie oferty pracy, opinie o pracodawcach, a także porady ekspertów dotyczące najważniejszych zagadnień związanych z rynkiem pracy.