Na przestrzeni ostatnich 10 lat obserwujemy niebywały wzrost znaczenia roli HR Business Partnera w organizacji.
Jeszcze kilka lat temu, klientami wewnętrznymi HRBP byli najczęściej specjaliści i kierownicy liniowi, a najwyższa kadra zarządzająca korzystała z jego usług w niewielkim stopniu.
Obecnie HR Business Partner jest jednym z najważniejszych strategicznych sojuszników organizacji w kluczowych dla niej procesach: przeprowadzaniu zmiany biznesowej, transformowaniu kultury organizacyjnej, restrukturyzacji, budowaniu marki pracodawcy, kształtowaniu struktur kompetencji pracowniczych czy pozyskiwaniu Talentów.
Jego wpływu i obecności oczekuje się właściwie w każdej sprawie, która ma znaczenie dla celów strategicznych i budowania przyszłości firmy – top management nie wyobraża sobie planowania długofalowych działań bez udziału HR Business Partnera.
Wiedza teoretyczna wyniesiona ze studiów ma podobno zaledwie 5% wpływu na efektywność w pełnieniu roli partnera biznesowego – dlatego studia podyplomowe HRBP prowadzą praktycy z ogromnym doświadczeniem w działalności dla biznesu. Daje to słuchaczom wgląd w metody działania, które sprawdzają się najlepiej. Praktycy przekazują nie tylko przydatną wiedzę, która w oczywisty sposób poszerza perspektywę, ale także dostarczają gotowych rozwiązań, schematów postępowania i narzędzi, które można wprost wykorzystać w miejscu pracy.
Dzięki różnorodności doświadczeń wykładowców oraz słuchaczy kierunku, studia podyplomowe HRBP powinny umożliwiać rozwój na wielu płaszczyznach. Takie są założenia.
A co pokazuje praktyka?
Poniżej kilka obserwacji.
- U absolwenta kierunku znacząco wzrasta pewność siebie i zaufanie do swojej oceny sytuacji, gdy różne zjawiska wewnątrzorganizacyjne (a także globalne) zyskują konkretną „szufladę” w jego systemie myślowym. Szerokie spojrzenie na organizację, na czynniki decydujące o jej sukcesie biznesowym, na standardy i trendy w zarządzaniu oraz na procesy HR-owe – wszystko to skutkuje większą łatwością w budowaniu swojej pozycji w kontakcie z menedżerami. Absolwent kierunku może być traktowany jako autentyczny partner w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy.
- Przynoszone przez wykładowców gotowe narzędzia HR-owe „prosto z terenu” pełnią funkcję ważnego punktu podparcia w późniejszych sytuacjach wymagających od HRBP szybkiego i elastycznego reagowania, gdy nie ma czasu na żmudne budowanie systemowych rozwiązań od podstaw. Słuchacze studiów zostają wyposażeni w znajomość i umiejętność korzystania ze środków szybkiego reagowania również w sytuacjach kryzysowych.
- Ćwiczenia i zadania stosowane przez wykładowców służą praktycznej weryfikacji przynoszonych narzędzi i rozwiązań. Sprzyjają refleksji, wyostrzają czujność, budują sprawność w krytycznym korzystaniu z algorytmów postępowania. Słuchacze mają możliwość praktycznego przygotowania się do świadomego i efektywnego zarządzania rzeczywistością HR Business Partneringu.
- Przeprowadzany na wstępie zajęć quasi-Development Center umożliwia słuchaczom bliższe przyjrzenie się własnym talentom istotnym z punktu widzenia roli HRBP w organizacji. To bezcenne źródło autorefleksji, a także – jak się okazuje – spokoju ducha. Słuchacze zwykle posiadają więcej talentów niż sądzą.
- Atmosfera życzliwości, otwartości i ciekawości, jaką obserwujemy podczas zajęć, sprzyja uczeniu się i wzajemnemu zagrzewaniu do próbowania nowych sposobów działania. W efekcie słuchacze wzmacniają swoje poczucie komfortu i osobistej siły – nawiązują jeszcze lepszą „łączność” ze swoim potencjałem.
- Swobodna wymiana doświadczeń i opinii z innymi słuchaczami kierunku to często prawdziwa giełda rozwiązań i perspektyw. Bywa, że barwność i wysoki poziom toczących się dyskusji przekracza najśmielsze oczekiwania prowadzących… i samych słuchaczy.
- Absolwenci kierunku potrafią zaprojektować kluczowe dla rozwoju organizacji procesy HR-owe oraz posiadają narzędzia i umiejętności służące ich samodzielnemu przeprowadzeniu. Ponadto, w trakcie zajęć budują sieć kontaktów, które będą stanowić nieocenione źródło oparcia i inspiracji w codziennych działaniach.
Praktyka pokazuje zatem, że tak, studia podyplomowe HRBP spełniają rolę katalizatora wielokierunkowego rozwoju. Absolwenci kierunku zyskują przygotowanie do roli dojrzałego doradcy strategicznego w organizacji, rozumiejącego mechanizmy biznesowe i wewnątrzorganizacyjne i umiejącego się w nich poruszać. Poszerza się zakres praktycznych umiejętności słuchaczy, ich refleksji, wiedzy, znajomości własnych atutów, zaufania do swoich możliwości i swojej oceny sytuacji.
Jako wykładowcy obserwujemy proces wzrastania i coraz pełniejsze odsłanianie się wewnętrznych zasobów naszych słuchaczy – potwierdza nam to zarówno trafność programu, jak i to, że właściwe osoby dokonały właściwego wyboru swojego przyszłego miejsca w organizacji.