Przedmiot zainteresowania kierunku Zarządzanie Kreatywne sytuuje się w dziedzinie nauk społecznych i jest związany zarówno z dyscypliną nauk o zarządzaniu i jakości oraz zaznaczają się wyraźne powiązania z takimi dyscyplinami jak psychologia oraz ekonomia i finanse. W przypadku nauk społecznych występują głównie powiązania z psychologią. W ramach kierunku pojawiają się także związki z innymi dyscyplinami, przede wszystkim naukami ścisłymi (informatyka) czy prawnymi, ale mają one charakter uzupełniający i incydentalny – skoncentrowany wyłącznie na aspektach narzędziowych i funkcjonalnych niezbędnych do osiągnięcia efektów kształcenia wynikających z programu studiów zarządzania kreatywnego.
Przedstawione związki wynikają bezpośrednio z założonych celów kształcenia na kierunku zarządzanie kreatywne oraz specyfiki profilu absolwenta, który kończąc naukę powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane ze specyfiką interdyscyplinarnego zawodu, do którego jest predestynowany. Zarządzanie kreatywne to multidyscyplinarne studia o profilu praktycznym stanowiące odpowiedź na obserwowane w ostatnich latach zmiany w gospodarce światowej i polskiej, a co za tym idzie w podejściu do procesów zarządzania w przedsiębiorstwach. Studia na kierunku zarządzanie kreatywne zostały zaprojektowane na podstawie badań długofalowych potrzeb rynku pracy, trendów w nauczaniu nowoczesnego zarządzania w Polsce i za granicą oraz na podstawie oczekiwań obecnych i potencjalnych studentów oraz absolwentów Collegium Da Vinci.
We współczesnym otoczeniu gospodarczym, na które w istotny sposób wpływa rewolucja cyfrowa oraz globalizacja coraz trudniej jest utrzymać przedsiębiorstwom trwałą przewagę konkurencyjną. Dynamicznie zmieniające się warunki działania nie pozwalają osiągnąć stabilizacji w dłuższym okresie zarówno w przypadku dużych firm o zasięgu międzynarodowym, jak i małych przedsiębiorstw działających na lokalnym rynku. Najpoważniejszym wyzwaniem strategicznym staje się w związku z tym poszukiwanie nowych, nieszablonowych sposobów tworzenia wartości. Jednak do znajdowania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej w różnych obszarach działalności organizacyjnej potrzebny jest nowy model pracownika. Musi posiadać nie tylko odpowiedni kapitał wiedzy i umiejętności zawodowych, ale również cechować się elastycznością, mobilnością w miejscu pracy, w zależności od potrzeb – umiejętnością pracy jako członek zespołu lub jego lider, znajomością nowych rozwiązań informatycznych, komunikatywnością, zrozumieniem mechanizmów kierujących działaniem innych osób zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji, i co najważniejsze – kreatywnością w działaniu.
Kreatywność jest pożądaną cechą w wielu obszarach ludzkiej aktywności zawodowej. Umiejętność tworzenia nowych rozwiązań współcześnie jest konieczna nie tylko na pozycji managera, lidera, ale też pracowników zajmujących niższe stanowiska w strukturze organizacji. Pomysłowość wspiera działania na rzecz innowacyjności, która pozwala poszukiwać nowych źródeł konkurencyjności w danej branży, gdy schematyczne działania okazują się niewystarczające. Twórcze myślenie pozwala skutecznie rozwiązywać problemy w nowatorski sposób tam, gdzie rutynowe postępowanie zawodzi.
Wiedza, myślenie oraz wyobraźnia są podstawowym czynnikami kreatywności, czyli procesu umysłowego pociągającego za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Kreatywność prowadzi do twórczości, która definiowana jest jako umiejętność wytwarzania czegoś, myślenia, wyrażania siebie, jako spojrzenie na świat w sposób indywidualny, kreatywny. Takie podejście do wykonywanych zadań jest w szczególny sposób wymagane od młodych pracowników zaczynających karierę zawodową. Pokazują to zarówno wyniki badań ogólnopolskich, jak i konsultacje prowadzone przez CDV z partnerami biznesowymi. Sumienne wykonywanie wszystkich obowiązków to w większości firm obecnie za mało, aby móc osiągnąć awans. Chcąc utrzymać się na rynku, przedsiębiorstwa muszą ciągle się rozwijać i dlatego stale potrzebują świeżych pomysłów nie tylko na nowe produkty, usługi czy obszary działalności, ale również innowacje o charakterze organizacyjnym.
Na kreatywność można spojrzeć również bardziej globalnie – nie tylko z perspektywy jednostki – pracownika, ale całej gospodarki. Współczesna gospodarka w dużej mierze rozwija się na podstawie wiedzy i kompetencji. Słowem kluczem staje się innowacyjność z perspektywy nie tylko technologii, ale również działania biznesu, zarządzania zasobami ludzkimi czy szeroko rozumianego projektowania komunikacji. W tym kontekście bardzo duże znaczenie ma przemysł kreatywny, który tylko w samej Unii Europejskiej tworzy obecnie 4 proc. unijnego PKB, co odpowiada kwocie około 500 mld euro. Według raportu „Creative Economy Report 2012” Polska znajduje się dopiero na 16. miejscu w Europie pod względem obrotów przemysłu kreatywnego (1,2% wartości dodanej do PKB), jego udział w rynku zaś to 1,3%. Dla porównania, w Chinach wynosi on 20,8%. Taki stan rzeczy powoduje, iż przez wiele najbliższych lat polska gospodarka potrzebować będzie pracowników potrafiących odnajdować się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, którzy będą wspomnianą kreatywność i innowacyjność gospodarki tworzyć.
Przemysł kreatywny potrzebuje pracowników pracujących przede wszystkim koncepcyjnie, a nie odtwórczo, którzy muszą w codziennej pracy opracowywać nowatorskie rozwiązania i tworzyć nowe, znaczące formy. To przestrzeń, gdzie najcenniejszym kapitałem jest pomysłowość, talent i intelekt. W tym kontekście niezwykle cenne wydaje się wieloletnie doświadczenie edukacyjne CDV jako uczelni praktycznej. Uczelni, która od lat uczy umiejętności kreatywnego myślenia wszystkich studentów kierunków społecznych, a teraz chce przenieść swoje doświadczenia w tym zakresie na poziom nowego kierunku osadzonego na gruncie ekonomii i zarządzania.
Ze względu na zorientowanie procesu kształcenia na potrzeby rynku pracy, efekty kształcenia na kierunku Zarządzanie Kreatywne odnoszą się do profilu praktycznego i związane są z trzema filarami, na których program studiów został oparty. Są to:
- zarządzanie wsparte technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi ICT (Information & Communications Technologies);
- ekonomia i finanse;
- psychologia z elementami zachowań nabywców;
W ramach zajęć z obszaru zarządzania i ekonomii oraz finansów studenci uzyskają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu m.in.:
- organizację i prowadzenie badań w firmie;
- podstaw zarządzania zasobami ludzkimi;
- zarządzania strategicznego;
- prawnych podstaw działalności gospodarczej;
- zarządzania marketingowego;
- zarządzania projektami;
- zarządzania procesami biznesowymi i budowania modeli biznesowych.
- podstaw mikro i makroekonomii;
- elementów rachunkowości, finansów przedsiębiorstwa oraz analizy ekonomicznej;
Elementem wyróżniającym kierunek spośród oferty edukacyjnej innych uczelni, są przydatne w procesie zarządzania narzędzia i techniki psychologiczne. We współczesnym środowisku pracy zakres stosowania metod oceny psychologicznej gwałtownie wzrasta. Według światowych badań około połowy największych przedsiębiorstw stosuje z powodzeniem narzędzia psychologiczne np. w procesach zarządzania zasobami ludzkimi i kierowania ludźmi. Ich wykorzystanie jest bardzo szerokie – znajdują one zastosowanie we wszystkich fazach i etapach procesu kadrowego od rekrutacji i selekcji przez cały proces rozwoju kompetencji pracownika. Włączenie tych elementów w program studiów pozwoli na przygotowanie studenta do pracy w środowisku kreatywnym, jak również zapewni mu możliwość skutecznego i konkurencyjnego funkcjonowania na rynku pracy w ramach własnej działalności gospodarczej. Na ten blok zajęć składają się kursy z zakresu m.in.:
- kreatywności i twórczego myślenia;
- psychologicznych aspektów komunikacji w procesie zarządzania;
- procesów decyzyjnych i wywierania wpływu;
- psychologicznych aspektów zarządzania zmianą;
- psychologii i komunikacji w biznesie;
- psychologii zachowań i decyzji konsumenckich.
Elementem uzupełniającym programu studiów są przedmioty zawierające aspekty informacyjne i komunikacyjne, które pozwalają na zrealizowanie przez studentów efektów kształcenia w zakresie zarządzania. Studenci jednak w tym przypadku ograniczają się jedynie do wykorzystywania narzędzi informatycznych w celu osiągnięcia niezbędnych efektów kształcenia przypisanych do kierunku Zarządzanie Kreatywne. Nowe technologie związane z informatyką wykorzystywane są przez studentów w celu realizacji projektów, badań, czy prezentacji wyników. Znajomość technologii i technik komunikacyjnych jest niezwykle cenne, gdyż tego typu narzędzia i rozwiązania wykorzystują prawie wszystkie organizacje – zarówno podmioty gospodarcze, jak i instytucje publiczne oraz organizacje pozarządowe. W ostatnich latach rozwiązania informatyczne wspomagające zarządzanie w coraz większym zakresie wprowadzane są również w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Badania własne CDV pokazują, iż małe i średnie przedsiębiorstwa są jednym z głównych miejsc zatrudnienia absolwentów CDV. W tym miejscu warto wskazać również na fakt, iż CDV od kilku lat kształci studentów na kierunku Informatyka, dysponując zapleczem technicznym z którego mogą korzystać studenci zarządzania kreatywnego. Umowa partnerska podpisana z Microsoftem i IBM umożliwia kształcenie studentów przy wykorzystaniu najnowszych technologii informatycznych stosowanych na świecie.
Wiedza związana z wykorzystywaniem narzędzi informatycznych przydaje się studentom na przedmiotach takich jak:
- proces i narzędzia Service Design,
- analiza finansowa przedsiębiorstwa,
- planowanie i analiza strategiczna,
- prowadzenie badań w firmie,
- badania ilościowe.
Prócz umiejętności korzystania z narzędzi teleinformatycznych zwrócono także uwagę na konieczność rozwinięcia umiejętności pracy zdalnej, na odległość czy współpracy w ramach rozproszonych zespołów projektowych. Są to pionierskie przedmioty dostarczające studentom wiedzę potrzebną do pracy z wykorzystaniem ICT.
Program studiów – choć opiera się na wyżej wymienionych filarach – został wzbogacony o całe spektrum wiedzy i kompetencji z dziedzin, które umożliwiają sprawniejsze poruszanie się i działanie w przedsiębiorstwie czy innej organizacji. Przykładowe obszary nowych kompetencji, na które zwrócono uwagę to m.in. elementy wzornictwa przemysłowego, zagadnienia z obszaru sensualizacji, postrzegania zmysłowego i działania ludzkiego organizmu. Program posiada uzupełniono o zagadnienia prawne, w tym prawa gospodarczego oraz zagadnień ochrony prawnej oraz formalno-prawnych problemów związanych z finansowaniem działalności ze środków publicznych.