Arteterapia z elementami psychoterapii. O jej praktycznym zastosowaniu w procesie terapeutycznym – Collegium Da Vinci Poznań
31 maja 2022
Adam Urbaniak - Wykładowca

Arteterapia z elementami psychoterapii. O jej praktycznym zastosowaniu w procesie terapeutycznym

Studia podyplomowe arteterapia z elementami psychoterapii stanowią nowość w takim właśnie połączeniu.

Unikatowe studia

Unikatowy charakter studiów podyplomowych arteterapia z elementami psychoterapii polega na tym, że pozwalają w sposób praktyczny połączyć bezpośrednio działania arteterapii (terapii przy wykorzystaniu sztuk plastycznych) z zastosowaniem elementów psychoterapii w pracy z podopiecznymi.

Takie właśnie połączenie tych dwóch komponentów studiowania pozwala na przygotowanie studenta do pełnienia roli terapeuty przyczyniając się do wzrostu kompetencji umożliwiających praktyczne zastosowanie metod i technik pracy arteterapeutycznej. Student po ukończeniu studiów ma możliwość pracy z indywidualnym pacjentem/klientem, jak również grupą pacjentów borykających się z określonym problemem zdrowotnym.

Arteterapia w praktycznym aspekcie wykorzystuje najczęściej takie techniki jak grafika, malarstwo, rzeźba, rysunek. To, czego pacjent nie może z różnych względów wypowiedzieć, ma możliwość uczynić przy zastosowaniu właśnie sztuki. Sam proces tworzenia daje podopiecznemu ogrom satysfakcji osobistej oraz wewnętrznej radości.

Ważnym podkreślenia jest fakt, że kierunek oraz program studiów otrzymały rekomendację Polskiego Towarzystwa Terapeutycznego. Oznacza to jednocześnie, że nasi studenci będą mieli możliwość doskonalenia w ramach organizowanych przez PTT konferencji naukowych oraz specjalistycznych warsztatów. Sprawia to, że się staną w przyszłości jeszcze bardziej pożądanymi dla pracodawców specjalistami z bogatym warsztatem zawodowym.

Kierunek również umożliwia przygotowanie studentów do uzyskania certyfikatu arteterapeuty w wybranej dyscyplinie Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich KAJROS.

Dla kogo?

Studia dedykowane są przede wszystkim terapeutom w szerokim ujęciu jako forma doskonalenia, przyczyniająca się w znacznym stopniu do wzrostu kompetencji, a co za tym idzie zwiększonej konkurencyjności na rynku pracy. To też studia odpowiednie dla terapeutów zajęciowych, instruktorów procesu terapeutycznego, opiekunów w placówkach służby zdrowia, wychowawców, nauczycieli, personelu medycznego, psychologów, ale także… osób z otoczenia biznesu, szeroko pojmowanej sztuki, medycyny i wszystkich osób zainteresowanych zgłębianiem tajników praktycznej wiedzy w tym obszarze.

Czego dotyczą tajemniczo brzmiące elementy programu studiów?

Dotyczą głównie metod pracy techniką aktywnych warsztatów z zakresu m.in. arteterapii wykorzystującej szeroko pojmowaną sztukę, biblioterapię – gdzie docenia się i stosuje odpowiedni dobór literatury, tekstów terapeutycznych wobec pacjenta/klienta z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości a także z dostosowaniem stricte do jego problemów zdrowotnych; choreoterapię – wykorzystującą leczniczą moc tańca w procesie edukacji, terapii i wychowania.

Taniec i jego zastosowanie pozwala wyzwolić u pacjenta emocje skrywane w jego wnętrzu. Poprzez naturalna i swobodną ekspresję pacjent lub podopieczny najczęściej odczuwa wolność, swobodę, brak poczucia oceny ze strony otoczenia i wszechogarniającą radość. Warsztat muzykoterapii pozwala zgłębiać wśród przyszłych terapeutów tajniki jakie można odkryć wykorzystując muzykę w szerszym ujęciu i jej zastosowanie wobec pacjentów/klientów pozwalając im uzyskać równowagę psychofizyczną. Sprawia to, że nasz klient będzie z niecierpliwością oczekiwał kolejnej sesji terapeutycznej z wykorzystaniem właśnie… muzykoterapii.

Co po studiach?

Absolwent studiów znajdzie swoje miejsce zawodowe w różnorodnych placówkach. W przypadku oświaty zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych, które starają się wprowadzać nowości w swoich działaniach praktycznych z dostosowaniem do indywidualnych problemów dzieci i młodzieży.

Placówki służby zdrowia w szerokim ujęciu również umożliwiają absolwentowi pracę i jednocześnie rozwój zawodowy. Po ukończeniu studiów absolwent może znaleźć zatrudnienie m.in. w domach pomocy społecznej, szpitalach, sanatoriach, klubach seniora, zakładach opiekuńczo-leczniczych, warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy; centrach interwencji kryzysowych, powiatowych centrach pomocy rodzinie, centrach integracji społecznej; fundacjach, stowarzyszeniach, pozostałych organizacjach pozarządowych itp.

W otoczeniu biznesu absolwent będzie mógł się rozwijać m.in. znajdując zatrudnienie w firmach, instytucjach działających na rzecz osobistego rozwoju pracowników; w działach projektowych, agencjach artystycznych, w działach związanych z projektowaniem, tworzeniem, wszędzie tam gdzie można realizować działania twórcze, ale również w przedsiębiorstwach i firmach gdzie pracownicy narażeni są na wysoki poziom stresu związanego np. z podejmowaniem trudnych decyzji (bardzo pożądane stosowanie treningów relaksacyjnych i antystresowych w praktyce).

Kim są wykładowcy na kierunku arteterapia z elementami psychoterapii ?

Wykładowcami są wybitni specjaliści, przede wszystkim praktycy.

Dr Wanda Matras-Mastalerz – Prezes Towarzystwa Biblioterapeutycznego, wykładowca Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, literaturoznawca, kierownik kursów z zakresu biblioterapii

Regina Wolska – certyfikowana choreoterapeutka, terapeutka terapii tańcem i ruchem, pedagog, wykładowca akademicki, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Choreoterapii;

Joanna Dąbrowska-Żurowska – arteterapeuta, muzykoterapeuta, muzykolog. Założycielka Akademii Rozwoju Terapii i Sztuki Artis – Centrum

Joanna Górka – psycholog, psychoterapeuta, prowadząca warsztat psychoterapii. Współpracuje m.in. z Wyższą Szkołą Psychologii Społecznej, prowadzi prywatną praktykę psychoterapeutyczną.

Adam Urbaniak  – Kierownik merytoryczny kierunku arteterapia z elementami psychoterapii.

Pedagog, terapeuta, arteterapeuta, terapeuta zajęciowy, specjalista w zakresie diagnozy i terapii pedagogicznej, posiadający certyfikat w zakresie psychologii klinicznej.