W dniach 7-9 lutego 2025 w Collegium Da Vinci w Poznaniu odbyła się pierwsza edycja PoGJam – wydarzenia typu GameJam, w którym zespoły miały ograniczony czas na stworzenie własnych gier. 91 uczestników_czek przez 40 godzin pracowało nad swoimi projektami, bazując na wylosowanym temacie: „POZIOM”.
Panele dyskusyjne z ekspertami branży
Zanim jednak studenci_tki rozpoczęli_ły nierówną walkę z czasem, mieli_ały okazję posłuchać inspirujących paneli eksperckich. 7 lutego w ramach inauguracji całego PoGJam 2025 mury CDV odwiedzili m.in. Jacek Dukaj, Edwin Bendyk i Michał Cetnarowski.
Podczas pierwszego panelu – Jacek Dukaj i Edwin Bendyk – rozmawiali o dynamicznej transformacji gier wideo – od niszowego hobby dla entuzjastów do jednego z filarów współczesnej popkultury. Po nich scenę przejął Michał Cetnarowski, który skupił się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jak pisarze inspirują designerów gier, a także jak twórcy gier wideo kształtują współczesne opowieści.
Na koniec odbył się panel z udziałem partnerów wydarzenia. Swoimi przemyśleniami na temat wpływu sztucznej inteligencji na branżę gamedev podzielili się: Maksymilian Piwowarski (Monster Couch), Krzysztof Maliński (Play2Chill) oraz Grzegorz Bumbul (EYVI).
Każdy z paneli wniósł dodatkową wartość i zdecydowanie pobudził kreatywność uczestników_czek, którzy_e kilka godzin po zakończeniu części panelowej rozpoczęli_ły zmagania z tworzeniem gry.
Jak wyglądał PoGJam 2025?
Gdy opadły emocje po spotkaniu z ekspertami, nadszedł czas na uporządkowanie kwestii organizacyjnych samego jam’u. Na początku uczestnicy_czki potwierdzili_ły swoją obecność, dostali_ły identyfikatory, smycze i naklejki. Po ogłoszeniu tematu rozpoczęła się burza mózgów – zespoły omawiały pomysły, szkicowały mechaniki i projektowały pierwsze elementy gier. Część osób pracowała przy komputerach, inni prowadzili dyskusje na korytarzach lub siedząc na schodach. Nie zabrakło także kreatywnych akcesoriów – ktoś przyniósł gitarę, a ktoś inny materac, co dodało wydarzeniu niepowtarzalnego klimatu.
Aby uczestnicy_czki mieli_ały energię do pracy, organizatorzy zapewnili przekąski, a w sobotę dostarczono pizzę, która zniknęła w mgnieniu oka. Podczas prac nad grami, uczestnicy_czki mogli_ły liczyć na wsparcie wykładowców_czyń, starszych studentów_ek oraz ekspertów_ek z branży, którzy_e chętnie pomagali_ły i doradzali_ły. Podczas wydarzenia pojawili się również Rektor Collegium Da Vinci dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV, pracownicy_czki uczelni oraz przedstawiciele_ki partnerów wydarzenia. PoGJam 2025 cieszył się także zainteresowaniem mediów – relacje można było usłyszeć w WTK, Radio Poznań i przeczytać w Głosie Wielkopolskim. W trakcie Jamu opiekunowie_ki umilali czas uczestnikom, organizując stream na żywo i przestrzeń integracyjną.
Gry, które zachwyciły jurorów
Podczas ostatnich godzin wydarzenia zespoły dopracowywały swoje gry, usuwając błędy i optymalizując rozgrywkę. Finałowe prezentacje projektów wzbudziły wiele emocji – jak relacjonowały media, momentami przypominały one sportowe widowisko, z okrzykami wsparcia i owacjami dla twórców.
Pierwsze miejsce
- Dice & Dungeons – gra strategiczna, w której gracz wciela się w Bossa lochów i musi bronić swojej fortecy przed bohaterami. Przyznane nagrody: klawiatura, planszówka „Na Skrzydłach”, podkładki i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.
Drugie miejsce
- Can a Fella Borrow a French Fry? – humorystyczna gra dla dwóch osób, w której gracze rywalizują o utrzymanie w dłoni frytki przez jak najdłuższy czas. Przyznane nagrody: słuchawki, myszka i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.
Trzecie miejsce
- LOD – przygodowa gra, w której grafika zmienia się na coraz bardziej realistyczną, co tworzy wyjątkowe doświadczenie. Przyznane nagrody: klawiatura i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.
Wyróżnienia:
- Levels of Life – narracyjna gra pokazująca różne etapy życia człowieka i wyzwania, przed którymi staje, od narodzin, aż do śmierci.
- Pod Poziomem Morza – przygoda o odzyskiwaniu pierścionka zaręczynowego ukrytego w głębinach.
Nagrody przyznane dla wyróżnionych zespołów: klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.
Pozostałe projekty
Podczas GameJamu powstały także inne gry:
- Geometric Flow
- Re:Green
- Alien Dory
- Project : THE LEVEL
- Flower! Power!
- ShroomKnight
- Elevate
- FareWell
- Level of Insanity
- IMPERIUM
- Fix the „Poziom”
- Trzymaj Poziom!
- PO.ZIOMku
- Between: Platformer backrooms
- Minotaurum
- $tudent Life
- Hungry Gamer
Liczby mówią same za siebie
- 91 uczestników_czek
- 22 stworzone gry
- 40 godzin pracy nad projektami
- 32 pizze zjedzone w trakcie wydarzenia 🙂
- 5 publikacji w mediach i 3 wywiady
Partnerami tegorocznej edycji byli: Komputronik Gaming, EYVI, VOX, Monster Couch, Play2Chill S.A., eNStudios i Poznań CityLab.
Dlaczego warto było wziąć udział?
PoGJam 2025 był doskonałą okazją do zdobycia doświadczenia w tworzeniu gier, współpracy zespołowej i poznania ludzi z branży. Dla wielu uczestników_czek była to szansa na stworzenie swojej pierwszej gry, rozwinięcie umiejętności i dodanie projektu do portfolio.
Wydarzenie pomogło także zintegrować studentów_ki wszystkich lat, wykładowców_czynie i profesjonalistów_ki z gamedevu, a także stworzyć przestrzeń do eksperymentowania i kreatywnej wymiany pomysłów.
To były trzy dni pełne pasji, nowych pomysłów i świetnej atmosfery. PoGJam 2025 udowodnił, że młodzi_e twórcy_czynie gier mają ogromny potencjał!
Do zobaczenia podczas kolejnej edycji!