Ponad 250 dzieci w wieku przedszkolnym, z powiatu poznańskiego i miasta Poznania, weźmie udział w dofinansowanym ze środków unijnych projekcie CDV pod nazwą „Podróż w przyszłość”. Dzięki udziałowi w zróżnicowanych warsztatach, realizowanych zarówno na terenie uczelni, jak i we współpracujących z nią przedszkolach (Wyspa Odkrywców – partner projektu), dzieci będą mieć szansę na podniesienie swoich kompetencji cyfrowych i osobistych oraz sprawności fizycznej. Małe grupy warsztatowe (do 15 osób) umożliwią trenerom nawiązanie indywidualnej relacji z każdym uczestnikiem zajęć, a tym samym na lepsze poznanie jego potrzeb i zapewnienie niezbędnej opieki merytorycznej. Przełoży się to z kolei na uzyskanie przez dzieci dodatkowych efektów kształcenia, które wykraczają poza program nauczania w ich przedszkolach i są oczekiwane na kolejnych etapach edukacji oraz później, na rynku pracy.
Kierownik projektu: Dagmara Moskwa
Opis warsztatów
-
Nowe zawody związane z mediami
Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z nowymi zawodami prężnie rozwijającymi się na rynku pracy: mediaworker, influencer, bloger, youtuber, specjalista SEO, specjalista big data. W ramach zajęć uczestnicy wezmą udział w zabawach i grach, które pomogą wyodrębnić szczegółowe cechy i predyspozycje kandydatów do poszczególnych profesji. Po zajęciach dzieci będą potrafiły charakteryzować poszczególne zawody omawiane podczas zajęć.
-
Cyberbezpieczny przedszkolak
Celem warsztatów jest przygotowanie dzieci do bezpiecznego i świadomego korzystania z mediów elektronicznych. Prowadzący, wspólnie z uczestnikami, stworzy zakres netykiety oraz przedstawi zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Po zajęciach dzieci będą potrafiły omówić zasady świadomego korzystania z mediów elektronicznych.
-
Praca z telefonem
Celem warsztatów jest nauczenie dzieci bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego. Uczestnicy poznają zjawisko konwergencji (łączenie różnych funkcjonalności w telefonie komórkowym), omówią zasady korzystania z numerów alarmowych oraz przeprowadzą symulację w tym zakresie.
-
Programowanie bez prądu
Celem warsztatów jest nabycie przez dzieci kompetencji logicznego i algorytmicznego myślenia, dzięki zastosowaniu metod wywodzących się z informatyki (programowania) w procesie uczenia się. Uczestnicy nauczą się określać cele oraz dążyć do ich realizacji na podstawie określonej instrukcji. Nabędą także kompetencje samodzielnego myślenia z wykorzystaniem algorytmów.
-
Schematy blokowe
Celem warsztatów jest nabycie przez dzieci kompetencji w zakresie logicznego i algorytmicznego myślenia, dzięki zastosowaniu oprogramowania Scratch. Zajęcia będą się odbywać w pracowniach komputerowych. W ramach kursu, prowadzący omówi czym są schematy blokowe, a uczestnicy, w ramach zajęć aktywizujących w grupach, opracują algorytmy prostych czynności codziennych i zaprezentują je w formie schematów blokowych.
-
Przemówienia publiczne
Celem warsztatów jest poznanie przez dzieci zasad przemówień publicznych oraz sztuki pięknego mówienia (retoryki). Uczestnicy przećwiczą nabyte umiejętności przed kamerą. Prowadzący przeanalizuje wspólnie z dziećmi zarówno materiały audiowizualne związane z przykładami wystąpień publicznych, jak i nagrany w czasie zajęć materiał.
-
Autoprezentacja
Celem warsztatów jest przygotowanie dzieci do prezentacji własnej osoby oraz przełamanie lęku przed mówieniem o sobie. Uczestnicy przygotują wypowiedź na swój temat i pod opieką prowadzącego zwizualizują ją w formie graficznej. Przyczyni się to do zwiększenia ich kompetencji społecznych oraz nabycia większej pewności siebie.
Osoby prowadzące warsztaty to wykwalifikowani trenerzy mający doświadczenie w pracy z dziećmi. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego WIEDZA-EDUKACJA-ROZWÓJ Narodowego Centrum Badania i Rozwoju na lata 2018-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.