Jakiś czas temu informowaliśmy o ciekawym projekcie poświęconym kobietom, którego ambasadorką jest równie ciekawa kobieta – dr hab. Urszula Kluczyńska prof. CDV.
#kobietypyytająkobiety to projekt badawczy realizowany przez Mobile Institute, którego celem było poznanie opinii Polek na temat ich marzeń, pasji i zainteresowań. Jaka jest współczesna kobieta? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednym zdaniem. Wyniki raportu czasami zaskakują, przybliżają obraz współczesnej kobiety, który często różni się od wyobrażeń czy utartych stereotypów.
Z przeprowadzonego badania powstał raport pokazujący kobiety z różnych stron. „Raport mówi prawdę o współczesnych Polkach. Nie „owijamy w bawełnę”, choć czasami wyniki są naprawdę zaskakujące, a często, jak pokazało kilka przeprowadzonych przeze mnie rozmów, bardzo różnie interpretowane w zależności od tego, czy dyskutowałam o nich z kobietą czy mężczyzną, dwudziestolatką czy pięćdziesięciolatką, mieszkanką dużego miasta, bądź małej miejscowości. Oddajemy to opracowanie z nadzieją, że rozpocznie dyskusję na temat kobiet w Polsce, a w dalszej kolejności pozwoli rozpocząć działania w obszarach, które wymagają reakcji już, teraz, natychmiast” – Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
Czy wszystkie stereotypy o kobietach udało się obalić? W raporcie znajdziemy obraz silnej Polki, dobrze zorganizowanej, ambitnej, która czasami nie jest pewna swojej wartości i w każdym obszarze chce być niezawodną perfekcjonistką.
12 kluczowych wniosków z badania:
- Gdyby zsumować aktywności, jakie Polki wykonują w ciągu dnia, doba musiałaby mieć 36 godzin.
- 47% kobiet w Polsce interesuje się nowoczesnymi technologiami, programowaniem i nowinkami technologicznymi.
- 36% Polek dokształca się na własny koszt.
- W związku już niekoniecznie lepiej, aby to mężczyzna zarabiał więcej.
- Świadomość nierównowagi płacowej jest niska.
- Nie wszystkie Polki chcą mieć dziecko, natomiast zdecydowana większość wciąż chce wyjść za mąż.
- 83% kobiet w Polsce jest zdania, że poradzą sobie bez partnera.
- 48% Polek nie lub swojego ciała.
- 48% Polek nie wierzy w swoje zdolności ani możliwość osiągnięcia sukcesu.
- Kobiety nie wspierają się w rozwoju.
- Polki są przemęczone.
- Polki widzą wiele wyzwań, jakie stoją przed nowym pokoleniem.
Zdaniem ambasadorki projektu dr hab. Urszuli Kluczyńskiej prof. CDV, obraz samodzielnej kobiety, który wyłania się z badań, nie idzie w parze z realizacją zawodową. Aż 59% Polek nie czuje się spełnionych zawodowo. Deklarują mniejszą elastyczność i gotowość do przebranżowienia niż mężczyźni i bardziej stereotypowo niż mężczyźni postrzegają zawody, które uważają jako zarezerwowane dla kobiet lub dla mężczyzn. Zestawienie wyników badań dotyczących pracy z przesłaniem, które współczesne kobiety skierowałby do dziewcząt najmłodszego pokolenia, pokazuje, że dziś nadal stereotypy płciowe mają się dobrze i współczesne kobiety życzą młodszemu pokoleniu kobiet wyswobodzenia się z obaw przed opinią innych (czyli społecznych oczekiwań i ograniczeń) i dążenia do akceptacji siebie.
Ciekawe, które pokolenie Polek jest najbardziej przebojowe, a kto uważa, że obowiązkiem kobiety jest dbanie o dzieci i męża? Zachęcamy do zapoznania się z raportem, którego premiera odbyła się 20 października 2020 r.
Premierze towarzyszy cykl webinarów, podczas których omawiane są wyniki badania w różnych obszarach. 27 października odbędzie się drugi webinar „Siła Kobiet – Siłaczka na pokładzie”, podczas którego omówione zostaną wyniki dotyczące obowiązków domowych i zarządza czasem przez Polki.
#Siłakobiet #kobietypytająkobiety