Jak przygotować się do trudnej rozmowy? - Collegium Da Vinci Poznań
Treść Menu ogólne Menu studiów Stopka
09 marca 2020
dr Joanna Krajewska - Wykładowca

Jak przygotować się do trudnej rozmowy?

Różne źródła dyskomfortu przed spotkaniem

Pewnie nie raz mieliście przed sobą rozmowę, którą uznawaliście za trudną. Źródła odczuwanego przed spotkaniem dyskomfortu są różne, najczęściej można je zakwalifikować do trzech kategorii:

  1. obaw o swoje umiejętności przeprowadzenia takiej rozmowy (np. czy będę potrafił/a powiedzieć, o co mi chodzi i uzyskać spodziewany efekt?),
  2. obaw o to, jak zachowa się rozmówca (np. czy się nie obrazi, będzie chciał mnie słuchać?),
  3. obaw związanych z zaistniałą sytuacją (np. sprawy zaszły już tak daleko, powinienem/powinnam była reagować dużo wcześniej).

Bywa tak, że doświadczamy strachu związanego ze wszystkimi kategoriami na raz. W tym krótkim artykule chciałabym podzielić się z Wami kilkoma wskazówkami służącymi temu, żebyście – mimo lęku – poprowadzili ją w sposób, który zwiększy Waszą satysfakcję, a także być może pozwoli Wam wyciągnąć wnioski na przyszłość, nauczyć się czegoś o sobie. Wskazówki dotyczą kilku etapów, z których warto, byśmy przede wszystkim zdali sobie sprawę: przygotowanie się, rozmowa, podsumowanie rozmowy (dla siebie).

Przygotowanie się

Sformułuj cele rozmowy, zastanów się, jakie są Twoje warunki brzegowe i konsekwencje, gdybyś miał/a do tych warunków nie przekonać rozmówców. Pomyśl o efektach rozmowy. Cele od efektów różnią się tym, że na zrealizowane celu masz wpływ, na efekty, które chciałbyś/chciałabyś osiągnąć już nie.

Przykład
Cel: porozmawiam o trudnościach, których doświadczam w miejscu pracy i sformułuję precyzyjnie swoje oczekiwania,

Efekt: przekonam rozmówcę do swojego stanowiska, zachowamy z rozmówcą dobre relacje, itp.

Co ważne: Warto wylistować sobie efekty, które chciałbyś/chciałabyś osiągnąć i opowiedzieć o nich rozpoczynając rozmowę, mówiąc o swoich intencjach, o tym, o co chciałbyś/chciałabyś zadbać.
Ten etap jest bardzo ważny, a często jest niestety pomijany, sądzimy, że najlepiej działać spontanicznie. Niebezpieczeństwo jest takie, że sami do końca nie będziemy wiedzieć, o co nam chodzi i zaczniemy formułować niespójne komunikaty, wprawiając naszego rozmówcę w zamieszanie, pozycjonują jako osoby, które skłonne są wycofać się ze sformułowanego na początku stanowiska z byle powodu.

Rozmowa:

Podziękuj za spotkanie, powiedz wyraźnie, w jakim celu z Twojej perspektywy się spotykacie, jakie masz intencje, (np. poprosiłem/am o to spotkanie, ponieważ mam kilka obserwacji dotyczących naszej współpracy, którymi chciałbym/chciałabym się z Tobą podzielić, jednocześnie chciałbym/chciałabym sformułować kilka oczekiwań co do naszej współpracy. Chciałbym/chciałabym, żebyś wiedział, że zależy mi na tym, żebyśmy się dobrze zrozumieli, na naszej relacji i współpracy oraz na interesie firmy, dlatego to spotkanie. Chciałbym/chciałabym, żebyś mnie wysłuchał i rozważył to, co mam do powiedzenia, itp… Wyobrażam sobie następujący przebieg tej rozmowy… Chciałbym/chciałabym od ciebie usłyszeć…

Możesz też powiedzieć o tym, że trudno Ci prowadzić tę rozmowę albo o wrażeniu, że powiesz o kwestiach, które już poruszałeś/aś, ale nie zostały w Twoim rozumieniu wzięte pod uwagę.

  • Językiem faktów sformułuj obserwacje, argumenty przemawiające za Twoim stanowiskiem (pamiętaj, że jeżeli druga strona nie przyjmuje argumentów, nie znaczy to, że masz rezygnować ze swojego stanowiska, pamiętaj, by nie oskarżać, a mówić o swoich obserwacjach zdarzeń i ich konsekwencjach dla funkcjonowania firmy/zespołu i Twoich standardów. Masz prawo mieć w tym względzie własne preferencje), jeśli rozmówca odrzuca Twój punkt widzenia, zamiast generować więcej argumentów, zauważ to i zapytaj, jak masz to rozumieć i jaki ma on/ona pomysł na przerwanie tego impasu.
  • Powiedz o oczekiwaniach (tu trzeba być dokładnym i precyzyjnym: czego od kogo i na kiedy potrzebujesz, jakie te rozwiązania muszą spełniać warunki, żebyś na nie przystał/a).
  • Powiedz o konsekwencjach (zarówno nierozwiązania spraw, o których mówisz, jak i tego, co wydarzy się, kiedy Twój rozmówca nie uzna Twojego stanowiska.

Pytania, na które warto sobie odpowiedzieć i na tej podstawie sformułować wypowiedź:

  • Dlaczego mi na tym zależy?
  • Co chcę dzięki temu osiągnąć?
  • Przed czym chcę się zabezpieczyć?
  • Co się stanie jeżeli tego nie dostanę?
  • Co chcę sobie zagwarantować?
  • Czego chcę najbardziej uniknąć?
  • Czego się obawiam w związku z tą sytuacją?

Pamiętaj, że zawsze możesz – zanim sformułujesz mocne stanowisko – np. odejdę z pracy – dać rozmówcy czas na przemyślenie Twojej propozycji i możecie wrócić do rozmowy za 2,3 dni).

  • Wysłuchaj drugiej strony. Doceń zaangażowanie, jeśli się ono pojawi.
  • Podsumuj rozmowę i umów się na dalsze kroki.

Podsumowanie rozmowy dla siebie

Trudne sytuacje mogą być dla nas ważną lekcją. Warto więc po odbyciu rozmowy uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile byłeś/byłaś precyzyjny w formułowaniu oczekiwań i nie wycofywałeś/wycofywałaś się ze swojego stanowiska. Inne pytania, na które warto, byś sobie odpowiedział/a po trudnej rozmowie, które pomogą Tobie ją potraktować jako okazję do pogłębiania Twojej samoświadomości to na przykład takie jak:

  • Czy przeprowadziłem/am rozmowę tak, jak sobie zaplanowałem / zaplanowałam?
  • Jak zareagowała osoba, której udzielałem/am informacji zwrotnej? Co było trudne? Jak zareagowałam/em na jej reakcję?

Warto, żebyś pamiętał/a, że to, że rozmówcy nie przystają na nasze pomysły czy propozycje, nie oznacza, że jesteśmy niekompetentni lub mniej od nich warci. Poczucie wartości budujmy na dbaniu o siebie, które wyraża się w jasnym określaniu tego, na czym nam zależy, trosce o drugą stronę i podejmowaniu decyzji w obliczu jej reakcji na to, co mówimy.