Aplikuj
Aktualności News
13.02.2025

Podsumowanie PoGJam 2025 w Collegium Da Vinci

dr Bartosz Mazurkiewicz
Wykładowca

Zmieniliśmy się. Poznaj nas na nowo

Czytaj więcej

W dniach 7-9 lutego 2025 w Collegium Da Vinci w Poznaniu odbyła się pierwsza edycja PoGJam – wydarzenia typu GameJam, w którym zespoły miały ograniczony czas na stworzenie własnych gier. 91 uczestników_czek przez 40 godzin pracowało nad swoimi projektami, bazując na wylosowanym temacie: „POZIOM”. 

Panele dyskusyjne z ekspertami branży

Zanim jednak studenci_tki rozpoczęli_ły nierówną walkę z czasem, mieli_ały okazję posłuchać inspirujących paneli eksperckich. 7 lutego w ramach inauguracji całego PoGJam 2025 mury CDV odwiedzili m.in. Jacek Dukaj, Edwin Bendyk i Michał Cetnarowski.

Podczas pierwszego panelu – Jacek Dukaj i Edwin Bendyk – rozmawiali o dynamicznej transformacji gier wideo – od niszowego hobby dla entuzjastów do jednego z filarów współczesnej popkultury. Po nich scenę przejął Michał Cetnarowski, który skupił się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jak pisarze inspirują designerów gier, a także jak twórcy gier wideo kształtują współczesne opowieści.

Na koniec odbył się panel z udziałem partnerów wydarzenia. Swoimi przemyśleniami na temat wpływu sztucznej inteligencji na branżę gamedev podzielili się: Maksymilian Piwowarski (Monster Couch), Krzysztof Maliński (Play2Chill) oraz Grzegorz Bumbul (EYVI).
Każdy z paneli wniósł dodatkową wartość i zdecydowanie pobudził kreatywność uczestników_czek, którzy_e kilka godzin po zakończeniu części panelowej rozpoczęli_ły zmagania z tworzeniem gry.

Jak wyglądał PoGJam 2025?

Gdy opadły emocje po spotkaniu z ekspertami, nadszedł czas na uporządkowanie kwestii organizacyjnych samego jam’u. Na początku uczestnicy_czki potwierdzili_ły swoją obecność, dostali_ły identyfikatory, smycze i naklejki. Po ogłoszeniu tematu rozpoczęła się burza mózgów – zespoły omawiały pomysły, szkicowały mechaniki i projektowały pierwsze elementy gier. Część osób pracowała przy komputerach, inni prowadzili dyskusje na korytarzach lub siedząc na schodach. Nie zabrakło także kreatywnych akcesoriów – ktoś przyniósł gitarę, a ktoś inny materac, co dodało wydarzeniu niepowtarzalnego klimatu.

Aby uczestnicy_czki mieli_ały energię do pracy, organizatorzy zapewnili przekąski, a w sobotę dostarczono pizzę, która zniknęła w mgnieniu oka. Podczas prac nad grami, uczestnicy_czki mogli_ły liczyć na wsparcie wykładowców_czyń, starszych studentów_ek oraz ekspertów_ek z branży, którzy_e chętnie pomagali_ły i doradzali_ły. Podczas wydarzenia pojawili się również Rektor Collegium Da Vinci dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV, pracownicy_czki uczelni oraz przedstawiciele_ki partnerów wydarzenia. PoGJam 2025 cieszył się także zainteresowaniem mediów – relacje można było usłyszeć w WTK, Radio Poznań i przeczytać w Głosie Wielkopolskim. W trakcie Jamu opiekunowie_ki umilali czas uczestnikom, organizując stream na żywo i przestrzeń integracyjną.

Gry, które zachwyciły jurorów

Podczas ostatnich godzin wydarzenia zespoły dopracowywały swoje gry, usuwając błędy i optymalizując rozgrywkę. Finałowe prezentacje projektów wzbudziły wiele emocji – jak relacjonowały media, momentami przypominały one sportowe widowisko, z okrzykami wsparcia i owacjami dla twórców.

Pierwsze miejsce

  • Dice & Dungeons – gra strategiczna, w której gracz wciela się w Bossa lochów i musi bronić swojej fortecy przed bohaterami. Przyznane nagrody: klawiatura, planszówka „Na Skrzydłach”, podkładki i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.

Drugie miejsce

  • Can a Fella Borrow a French Fry? – humorystyczna gra dla dwóch osób, w której gracze rywalizują o utrzymanie w dłoni frytki przez jak najdłuższy czas. Przyznane nagrody: słuchawki, myszka i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.

Trzecie miejsce

  • LOD – przygodowa gra, w której grafika zmienia się na coraz bardziej realistyczną, co tworzy wyjątkowe doświadczenie. Przyznane nagrody: klawiatura i klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.

Wyróżnienia: 

  • Levels of Life – narracyjna gra pokazująca różne etapy życia człowieka i wyzwania, przed którymi staje, od narodzin, aż do śmierci.
  • Pod Poziomem Morza – przygoda o odzyskiwaniu pierścionka zaręczynowego ukrytego w głębinach.

Nagrody przyznane dla wyróżnionych zespołów: klucze cyfrowe do gier Wingspan i Quilts and Cats of Calico.

Pozostałe projekty

Podczas GameJamu powstały także inne gry:

  • Geometric Flow
  • Re:Green
  • Alien Dory
  • Project : THE LEVEL
  • Flower! Power!
  • ShroomKnight
  • Elevate
  • FareWell
  • Level of Insanity
  • IMPERIUM
  • Fix the „Poziom”
  • Trzymaj Poziom!
  • PO.ZIOMku
  • Between: Platformer backrooms
  • Minotaurum
  • $tudent Life
  • Hungry Gamer

Liczby mówią same za siebie

  • 91 uczestników_czek
  • 22 stworzone gry
  • 40 godzin pracy nad projektami
  • 32 pizze zjedzone w trakcie wydarzenia 🙂
  • 5 publikacji w mediach i 3 wywiady

Partnerami tegorocznej edycji byli: Komputronik Gaming, EYVI, VOX, Monster Couch, Play2Chill S.A., eNStudios i Poznań CityLab.

Dlaczego warto było wziąć udział?

PoGJam 2025 był doskonałą okazją do zdobycia doświadczenia w tworzeniu gier, współpracy zespołowej i poznania ludzi z branży. Dla wielu uczestników_czek była to szansa na stworzenie swojej pierwszej gry, rozwinięcie umiejętności i dodanie projektu do portfolio.

Wydarzenie pomogło także zintegrować studentów_ki wszystkich lat, wykładowców_czynie i profesjonalistów_ki z gamedevu, a także stworzyć przestrzeń do eksperymentowania i kreatywnej wymiany pomysłów.

To były trzy dni pełne pasji, nowych pomysłów i świetnej atmosfery. PoGJam 2025 udowodnił, że młodzi_e twórcy_czynie gier mają ogromny potencjał!

Do zobaczenia podczas kolejnej edycji!