Dlaczego warto wybrać ten kierunek
Kierunek Cyberuzależnienia i terapia uzależnień kształci specjalistów i specjalistki, którzy będą w stanie identyfikować uzależnienia u dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wspierać ich w procesie walki z nałogiem. Uczy doboru odpowiednich technik wykorzystywanych w terapii uzależnień.
-
Czego się nauczysz
- rozróżniać i klasyfikować rodzaje uzależnień
- korzystać z różnorodnego systemu wsparcia w zakresie uzależnień
- opracowywać działania i dobierać odpowiednie formy pomocy dla podopiecznych
- projektować pracę terapeutyczną z podopiecznym/podopieczną
- udzielać pierwszej pomocy emocjonalnej/psychologicznej dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym
- stosować kwalifikowaną pomoc w zakresie cyberuzależnień
- wykorzystywać wiedzę zakresu metod diagnostycznych w procesie terapii
-
W jakim zawodzie będziesz mógł/mogła pracować
- Trener(ka) edukacji cyfrowej
- Doradca/doradczyni ds. bezpieczeństwa cyfrowego
- Koordynator(ka) programów profilaktycznych w zakresie cyberzagrożeń
- Konsultant(ka) ds. przeciwdziałania uzależnieniom cyfrowym
- Szkoleniowiec/szkoleniowczyni w zakresie cyberhigieny i bezpieczeństwa online
- Ekspert(ka) ds. e-profilaktyki
-
Spotkanie organizacyjne
- moduł 1
- 2 h
- Zapoznanie słuchaczy i słuchaczek z programem, harmonogramem zajęć i zasadami studiowania
- Omówienie wymagań, materiałów dydaktycznych oraz sposobu oceniania
-
Cyberuzależnienia u dzieci i młodzieży, nowoczesne technologie i cyberzagrożenia
- moduł 2
- 40 h
- Gry komputerowe w ujęciu ogólnym (problematyka gier 18+ wśród niepełnoletnich, fakty i mity dotyczące gier, e-sport, rola youtuberów w kwestii promocji zachowań, typologia graczy, rodzaje gier, platformy gamingowe, zjawisko hazardu skrzynkowego, rozwój i symptomy uzależnienia, gry a ADHD)
- Problematyka telefonu komórkowego (infoholizm i FOMO, odczucia fantomowe, telefon/tablet a małe dziecko, problemy rozwojowe u dzieci, savoir vivre korzystania z telefonu)
- Wpływ mediów społecznościowych i największe ich zagrożenia (najpopularniejsze media społecznościowe, problematyka pornografii w internecie, hejt i jego konsekwencje, doomscrolling, trolling, viral i manipulacje społeczne za pomocą algorytmu, fishing, internetowi idole i zjawisko protezy światopoglądowej, sharenting i odpowiedzialność rodzica)
- Problematyka uzależnienia (deficyty umiejętności społecznych, asertywność i komunikatywność, paradoks gracza, dewastacja więzi jako konsekwencja uzależnienia, syndrom osoby współuzależnionej, wysoko funkcjonujący graczoholik, symptomy rozwijającego się uzależnienia, profilaktyka i reakcja w przypadku problemu)
-
Uzależnienia młodzieży i osób dorosłych w praktyce terapeutycznej
- moduł 3
- 40 h
- Wprowadzenie w zagadnienia diagnozy uzależnienia – między diagnozą klasyczną a systemową (pierwszy wywiad z pacjentem/pacjentką i jego/jej rodziną, koncepcja uzależnienia, rola diagnozy w terapii uzależnień, Osobiste Plany Terapii, etapy i formy leczenia w polskim lecznictwie odwykowym, interaktywnych aplikacje, systemowa perspektywa rodziny, życie i przetrwanie w rodzinie alkoholowej, genogram własnej rodziny, rodzina z problemem alkoholowym, strategie terapeutyczne w procesie rekonstrukcji rodzin)
- Psychologiczne mechanizmy uzależnienia (psychologiczne mechanizmy uzależnienia, uzależnienia chemiczne i technologiczne, wybrane techniki terapii poznawczo-behawioralnych)
- Praktyczne aspekty terapii grupowej dla osób uzależnionych od narkotyków (zakres i etapy pomocy psychologicznej, zasady budowania kontraktu z dziećmi i młodzieżą, prezentacja programu profilaktycznego ”Nie ryzykuj sobą”)
- Psychoterapia grupowa w leczeniu uzależnień (poziomy rozwoju grupy i reguły, czynniki leczące w psychoterapii grupowej, psychologiczny trening grupowy)
- Metody i formy leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od narkotyków (case management, model Minnesota, ujęcie Lisy Najavits i Gabora Mate jako współczesny przykład leczenia uzależnień uzależnienia w ujęciu interdyscyplinarnym)
- Warsztat z Treningu Zastępowania Agresji jako programu wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży i profilaktykę uzależnień (model teoretyczny i umiejętności praktyczne treningu – diagnozowanie deficytów, modelowanie zachowań, komunikowanie behawioralne)
-
Psychologia – poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, doradztwo wobec dzieci, młodzieży, osób dorosłych
- moduł 4
- 40 h
- Wprowadzenie do psychologii dzieci i młodzieży (psychologia wsparcia w placówkach edukacyjnych i specjalistycznych placówkach terapeutycznych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna wobec dzieci, istota pomocy psychologicznej wobec osób dorosłych)
- Etapowość pomocy psychologiczno-pedagogicznej (ocena obszarów funkcjonowania, opracowanie programu i planowanie pracy, monitorowanie i ewaluacja realizacji zaplanowanych celów)
- Psychologiczny mechanizm uzależnienia dzieci i młodzieży (sytuacje kryzysowe w placówce edukacyjnej/terapeutycznej, pierwsza pomoc emocjonalna, cyberuzależnienia młodzieży)
- Psychologia uzależnień i terapia wobec osób dorosłych (poradnictwo i doradztwo)
-
Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce terapeutycznej
- moduł 5
- 40 h
- Różnica między psychoterapią a psychologią
- Nurty psychoterapeutyczne
- Praca psychoterapeuty/psychoterapeutki dzieci i młodzieży w praktyce – jak wygląda?
- Narzędzia psychoterapeutyczne w gabinecie
- Diagnoza psychoterapeutyczna w pigułce
- Rysunek diagnostyczny – teoria oraz praca własna
- Psychoterapia grupowa dzieci i młodzieży
- Opis przypadku – praca terapeutyczna
-
Proces indywidualny i proces grupowy – case study
- moduł 6
- 20 h
- Specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną
- Nałogowy mechanizm regulacji uczuć
- Terapia grupowa
- Cyberuzależnienie a współistniejące zaburzenia
- Relacyjna terapia leczenia uzależnień oraz terapie wspomagające
-
Etyczne i prawne aspekty zawodu psychoterapeuty uzależnień
- moduł 7
- 4 h
- Ustawa o zawodzie – analiza
- Kodeks etyczny zawodu psychologa-psychoterapeuty
-
Tutorial dyplomowy
- moduł 8
- 20 h
- Indywidualne konsultacje projektu zaliczeniowego
- Wsparcie tutora/tutorki w przebiegu tworzenia portfolio
-
Zaliczenie
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych Cyberuzależnienia i terapia uzależnień jest:
- wykonanie zadania praktycznego na ocenę po zakończeniu każdego modułu,
- projekt końcowy – stworzenie autorskiego portfolio dotyczącego obszaru tematyki profilaktyki, terapii uzależnień, sesji pracy z pacjentem itp. wraz z obroną projektu.
Absolwenci i absolwentki uzyskują, zgodne z wymogami ustawy, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w Collegium Da Vinci.
Studiuj praktycznie najlepiej
-
Możesz uznać, że tak, jeśli uważasz, że pasuje do Ciebie poniższy opis:
- jesteś otwarty(-a) na innych i ich problemy
- chcesz wpływać na życie ludzi, pomagając im w kryzysach
- zwracasz uwagę na rosnące zjawisko cyberuzależnień
- interesujesz się edukacją, profilaktyką zdrowotną, tematyką uzależnień
- jesteś uważny(-a) i empatyczny(-a), potrafisz aktywnie słuchać
- chętnie współpracujesz w zespole
-
Kierunek stanowi doskonałą kontynuację kształcenia dla:
- absolwentów i absolwentek różnych kierunków studiów wyższych: humanistycznych, społecznych, inżynierskich
- osób, które chcą poszerzyć swoje kompetencje zawodowe o najnowsze zagadnienia w zakresie uzależnień
- nauczycieli i nauczycielek, wychowawców i wychowawczyń, opiekunów i opiekunek, pedagogów i pedagożek szkolnych
- pracowników i pracowniczek młodzieżowych ośrodków wychowawczych, nauczycieli i nauczycielek placówek specjalnych, kadry domów dziecka, pracowników i pracowniczek centrów interwencji kryzysowych
-
Zrób quiz i sprawdź, który kierunek jest najbliższy Twoim predyspozycjom i zainteresowaniom.
Zrób quiz
Zacznij podyplomówkę już po licencjacie!
-
Aby zacząć studia podyplomowe musisz mieć ukończone studia wyższe na dowolnym kierunku.
-
Nie musi to być tytuł magistra! Wystarczy dyplom licencjata lub inżyniera.
Poznaj wykładowców i wykładowczynie kierunku
Poznaj infrastrukturę CDV wypełnionioną sztuką i designem
Poznaj partnera kierunku
Dzięki eksperckiej wiedzy naszych partnerów biznesowych programy studiów są zgodne z trendami na rynku, a zajęcia opierają się o case studies prosto z biznesu.
Ile kosztują studia na tym kierunku
Opłaty i czesne
Opłata wpisowa
-
Płatna jednorazowo:
400 PLN
Czesne za rok
-
Płatne w 10 ratach
10 x 625 PLN -
Płatne w 2 ratach
2 x 3 175 PLN -
Płatne w 1 racie
1 x 6 250 PLN
Zniżki dla absolwentów i absolwentek
Wpisowe
-
Płatna jednorazowo:
0 PLN
Czesne
-
Zwolnienie z jednej z 10 rat
- 625 PLN
Jak zapisać się na studia
-
Utwórz konto kandydata w formularzu rekrutacyjnym. Dzięki temu wszystkie formalności załatwisz online, o dowolnej porze dnia, bez wychodzenia z domu i drukowania dokumentów.
Będziesz też móc wracać do swojego zgłoszenia, by uzupełnić informacje w późniejszym czasie.
-
Uzupełnij swoje dane w koncie kandydata, podaj informacje o wykształceniu, wskaż wybrany kierunek studiów i określ płatność.
Potrzebne Ci będą:
- numer PESEL,
- dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich lub magisterskich).
-
Sprawdź najpierw aktualne promocje!
Opłaty wpisowej dokonasz poprzez konto kandydata w formularzu rekrutacyjnym i serwis PayU.
-
Zrobisz to za pośrednictwem konta kandydata, zapoznając się z treścią umowy i akceptując jej postanowienia.
Po podpisaniu umowy otrzymasz ją w formacie PDF na swój adres e-mail. -
Po podpisaniu umowy Twój status kandydata zmieni się na „przyjęty”, co oznacza, że dostałeś(-aś) się na studia. Wszelkie informacje dotyczące studiów znajdziesz w serwisie Wirtualna Uczelnia, do którego dostęp otrzymasz 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Dokumenty do pobrania
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu z nami
Biuro Rekrutacji
Adres
Godziny otwarcia
Kontakt
Adam Urbaniak
Kierownik merytoryczny kierunku Arteterapia z elementami psychoterapii oraz Cyberuzależnienia i terapia uzależnieńPedagog, terapeuta, arteterapeuta, terapeuta zajęciowy, specjalista w zakresie diagnozy i terapii pedagogicznej, posiadający certyfikat w zakresie psychologii klinicznej.
Autor publikacji w zakresie edukacji, arteterapii, procesu terapeutycznego wobec dzieci, młodzieży, osób dorosłych; diagnozy i terapii pedagogicznej; procesu rehabilitacji kompleksowej wobec osób niepełnosprawnych.
Od 2018 pełniący funkcję kierownika merytorycznego Podyplomowych Studiów dla Nauczycieli na kierunku „Terapia pedagogiczna” w Collegium Da Vinci.
W latach 2009-2013 dyrektor merytoryczny w Gabinecie Arteterapii i Pomocy Pedagogicznej w Ostrowie Wielkopolskim ;
2013-2016 dyrektor Centrum Diagnozy, Terapii i Osobistego Rozwoju Człowieka w Ostrowie Wielkopolskim.
Od 15 lat niezmiennie instruktor – terapeuta w Fundacji „Miłosierdzie” w Kaliszu, gdzie realizuje proces rehabilitacji kompleksowej wobec osób niepełnosprawnych.
Uczestnik krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, specjalistycznych warsztatów i szkoleń.
Członek towarzystw naukowych : Polskiego Towarzystwa Terapeutycznego, Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności.
Na przestrzeni ostatnich lat współpracował realizując zajęcia ze studentami – nauczycielami na studiach podyplomowych m.in. w Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty w Kaliszu, Toruńskiej Szkole Wyższej – Kolegium Jagiellońskim w Toruniu, Wyższej Szkole Kadr Menedżerskich w Koninie ; Instytucie Wolnej Myśli w Gdańsku oraz innych placówkach edukacyjnych, terapeutycznych.
Zainteresowania naukowe skupia wokół szeroko pojmowanej dydaktyki, edukacji, procesu kreatywności, diagnostyki pedagogicznej, psychologii.
Joanna Górka
WykładowczyniO mnie
Psycholożka i psychoterapeutka. Pracuje terapeutycznie z dorosłymi i młodzieżą w podejściu Gestalt. W swojej pracy z ciekawością i uważnością podchodzi do wyjątkowego spotkania w “tu i teraz”, w którym towarzyszy swoim klientom w poszerzaniu świadomości.
W ramach sesji psychoedukacyjnych, wspiera dzieci i ich rodziców w rozwiązywaniu sytuacji dla nich emocjonalnie trudnych. Współpracuje z instytucjami zajmującymi się edukacją, rozwojem osobistym i zawodowym, oferując wsparcie, doradztwo oraz szkolenia z zakresu psychologii.
Doświadczenie zdobywała w wielu obszarach psychologii, zarówno klinicznym, jak i biznesowym.
Ciekawi mnie
Terapia zaburzeń nastroju, lękowych oraz psychosomatycznych
Krzysztof Piersa
WykładowcaO mnie
Terapeuta ds. uzależnień. Absolwent Wyższej Szkoły Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy. Od 9 lat prowadzi warsztaty profilaktyczne dla młodzieży i dorosłych na temat uzależnienia od gier komputerowych, smartfonów i na temat zagrożeń internetu. Stały gość konferencji naukowych i szkoleniowych. Prowadzi wykłady i szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów w dziedzinie cyfrowych uzależnień na terenie szkół, bibliotek i uniwersytetów.
Przeprowadził ponad 1100 szkoleń w placówkach całego kraju.
Autor kursów profilaktycznych, oraz poradników popularno-naukowych „Komputerowy Ćpun”, „Komputerowy Ćpun 2.0” wydanych przez wyd. Muza, „Złota Rybka w Szambie” wyd. Jaguar oraz „Trener Marzeń”.
Gość podcastów psychologicznych i programów opiniotwórczych.
Cytowany przez Newsweek Psychologia, Charaktery, Onet, Wirtualną Polskę, TVN, TVP, Wpolsce.pl, TEDx i wiele innych.
Specjalizuje się w zagrożeniach związanych z nowoczesną technologią. Zgłębia tematykę mikrotranzakcji, hazardu skrzynkowego oraz ich oddziaływania na najmłodszych graczy.
Śledzi doniesienia o konsekwencjach nadużycia mediów społecznościowych.
Beata Szurmińska
WykładowczyniO mnie
psychoterapeuta dzieci i młodzieży, absolwentka resocjalizacji i socjoterapii. Ukończyłam Studium Terapii Dzieci i Młodzieży w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii. Od 2014 roku jestem instruktorem terapii uzależnień, a także psychoterapeutą systemowym w trakcie certyfikacji W 2018 roku ukończyłam studia z zakresu doradztwa zawodowego i coachingu edukacyjnego. Jestem terapeutą I stopnia Terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Swoją pracę poddaję regularnej superwizji
Doświadczenie zawodowe: praca w szkołach w ramach I poziomu referencyjnego, 7 letnia praca w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, praca w Domu Dziecka, obecnie pracuję indywidualnie i grupowo prowadząc prywatną praktykę.
Specjalizacje obszarowe
Pracuję indywidualnie z młodzieżą niedostosowaną społecznie lub zagrożoną niedostosowaniem społecznym, w obszarze profilaktyki uzależnień oraz kontroli i rozumienia swoich emocji. Pracuję z problemami, które są bliskie młodym ludziom, np. trudności w kontaktach społecznych, w relacjach z rodzicami, nieradzenie sobie ze stresem, lęki. Prowadzę terapię grupową dla dzieci i młodzieży, zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – „Co dalej z moim życiem?”, a także zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne. Od kilkunastu lat zajęcia grupowe prowadzę według autorskiego programu.
Adriana Wenc
WykładowczyniO mnie
To ja piękna kobieta, cudo moich rodziców, wspaniałych i wyjątkowych ludzi. Urodzona w wielkim mieście, wychowana na wsi z dala od zgiełku i wrzawy wielkomiejskiej, nauczona skromnego życia ale pełnego przygód i doświadczeń, trochę z groteski, trochę z humoru. Dziś kobieta, która dorosła aby żyć pełnią życia, korzystać z pełnego oddechu, poczucia go w głowie i myślach.
Bardziej poważniej to wykładowca i praktyk, nieustannie uczący się i rozwijający, jestem absolwentką Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i kilku innych uczelni, magister psychologii i pedagogik oraz specjalista psychoterapii uzależnień i biegłym sądowym w tym zakresie. Fascynuje mnie neuropsychologia i choroby neurodegeneratywne mózgu. Od lat zajmuję się ludzi, których inni odsunęli na bok, ze względu na uzależnienia ale także dzieci, które są niby zaopiekowanie a jednak porzucone emocjonalnie. Pracuję z traumą u dzieci i dorosłych. Jednak dla mnie najważniejsze jest HOLISTYCZNE podejście do moich pacjentów.
Ciekawi mnie
Ciekawi mnie to to jeszcze nie zostało odkryte… mózg i jego ukryte zakamarki, gdybym mogła go podotykać i zobaczyć co w nim się dzieje i jak działa i już tweedy odkryć to co nie odkryte to byłoby COŚ.
Moją pasją są podróże a przede wszystkim bycie z ludzi w ich naturalnym środowisku i bardzo różnorodnych kulturach, zarówno w dalekiej Afryce jak i Azji.
Energi dodają mi ludzie niezależnie od wieku, którzy mają potrzebę robić coś fajnego a jednocześnie prostego. Te energetyczne działa wycisza joga i jada na rowerze.