Aplikuj
Zarządzanie i HR

Cyberuzależnienia i terapia uzależnień

  • Poziom studiów podyplomowe
  • Język wykładowy polski
  • Czas trwania

    9 miesięcy

  • Liczba zjazdów 11
  • Liczba godzin

    206

  • Tryb studiów stacjonarne
    100% w budynku uczelni
  • Dni zjazdów sobota-niedziela
  • Start zajęć jesień 2025
Adam Urbaniak
Kierownik merytoryczny kierunku Cyberuzależnienia i terapia uzależnień

Dlaczego warto wybrać ten kierunek

Kierunek Cyberuzależnienia i terapia uzależnień kształci specjalistów i specjalistki, którzy będą w stanie identyfikować uzależnienia u dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wspierać ich w procesie walki z nałogiem. Uczy doboru odpowiednich technik wykorzystywanych w terapii uzależnień.

  • Czego się nauczysz

    • rozróżniać i klasyfikować rodzaje uzależnień
    • korzystać z różnorodnego systemu wsparcia w zakresie uzależnień
    • opracowywać działania i dobierać odpowiednie formy pomocy dla podopiecznych
    • projektować pracę terapeutyczną z podopiecznym/podopieczną
    • udzielać pierwszej pomocy emocjonalnej/psychologicznej dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym
    • stosować kwalifikowaną pomoc w zakresie cyberuzależnień
    • wykorzystywać wiedzę zakresu metod diagnostycznych w procesie terapii
  • W jakim zawodzie będziesz mógł/mogła pracować

    • Trener(ka) edukacji cyfrowej
    • Doradca/doradczyni ds. bezpieczeństwa cyfrowego
    • Koordynator(ka) programów profilaktycznych w zakresie cyberzagrożeń
    • Konsultant(ka) ds. przeciwdziałania uzależnieniom cyfrowym
    • Szkoleniowiec/szkoleniowczyni w zakresie cyberhigieny i bezpieczeństwa online
    • Ekspert(ka) ds. e-profilaktyki

Program studiów

  • Spotkanie organizacyjne

    • moduł 1
    • 2 h
    • Zapoznanie słuchaczy i słuchaczek z programem, harmonogramem zajęć i zasadami studiowania
    • Omówienie wymagań, materiałów dydaktycznych oraz sposobu oceniania
  • Cyberuzależnienia u dzieci i młodzieży, nowoczesne technologie i cyberzagrożenia

    • moduł 2
    • 40 h
    • Gry komputerowe w ujęciu ogólnym (problematyka gier 18+ wśród niepełnoletnich, fakty i mity dotyczące gier, e-sport, rola youtuberów w kwestii promocji zachowań, typologia graczy, rodzaje gier, platformy gamingowe, zjawisko hazardu skrzynkowego, rozwój i symptomy uzależnienia, gry a ADHD)
    • Problematyka telefonu komórkowego (infoholizm i FOMO, odczucia fantomowe, telefon/tablet a małe dziecko, problemy rozwojowe u dzieci, savoir vivre korzystania z telefonu)
    • Wpływ mediów społecznościowych i największe ich zagrożenia (najpopularniejsze media społecznościowe, problematyka pornografii w internecie, hejt i jego konsekwencje, doomscrolling, trolling, viral i manipulacje społeczne za pomocą algorytmu, fishing, internetowi idole i zjawisko protezy światopoglądowej, sharenting i odpowiedzialność rodzica)
    • Problematyka uzależnienia (deficyty umiejętności społecznych, asertywność i komunikatywność, paradoks gracza, dewastacja więzi jako konsekwencja uzależnienia, syndrom osoby współuzależnionej, wysoko funkcjonujący graczoholik, symptomy rozwijającego się uzależnienia, profilaktyka i reakcja w przypadku problemu)
  • Uzależnienia młodzieży i osób dorosłych w praktyce terapeutycznej

    • moduł 3
    • 40 h
    • Wprowadzenie w zagadnienia diagnozy uzależnienia – między diagnozą klasyczną a systemową (pierwszy wywiad z pacjentem/pacjentką i jego/jej rodziną, koncepcja uzależnienia, rola diagnozy w terapii uzależnień, Osobiste Plany Terapii, etapy i formy leczenia w polskim lecznictwie odwykowym, interaktywnych aplikacje, systemowa perspektywa rodziny, życie i przetrwanie  w rodzinie alkoholowej, genogram własnej rodziny, rodzina z problemem alkoholowym, strategie terapeutyczne w procesie rekonstrukcji rodzin)
    • Psychologiczne mechanizmy uzależnienia (psychologiczne mechanizmy uzależnienia, uzależnienia chemiczne i technologiczne, wybrane techniki terapii poznawczo-behawioralnych)
    • Praktyczne aspekty terapii grupowej dla osób uzależnionych od narkotyków (zakres i etapy pomocy psychologicznej, zasady budowania kontraktu z dziećmi i młodzieżą, prezentacja programu profilaktycznego ”Nie ryzykuj sobą”)
    • Psychoterapia grupowa w leczeniu uzależnień (poziomy rozwoju grupy i reguły, czynniki leczące w psychoterapii grupowej, psychologiczny trening grupowy)
    • Metody i formy leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od narkotyków (case management, model Minnesota, ujęcie Lisy Najavits i Gabora Mate jako współczesny przykład leczenia uzależnień uzależnienia w ujęciu interdyscyplinarnym)
    • Warsztat z Treningu Zastępowania Agresji jako programu wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży i profilaktykę uzależnień (model teoretyczny i umiejętności praktyczne treningu – diagnozowanie deficytów, modelowanie zachowań, komunikowanie behawioralne)
  • Psychologia – poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, doradztwo wobec dzieci, młodzieży, osób dorosłych

    • moduł 4
    • 40 h
    • Wprowadzenie do psychologii dzieci i młodzieży (psychologia wsparcia w placówkach edukacyjnych i specjalistycznych placówkach terapeutycznych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna wobec dzieci, istota pomocy psychologicznej wobec osób dorosłych)
    • Etapowość pomocy psychologiczno-pedagogicznej (ocena obszarów funkcjonowania, opracowanie programu i planowanie pracy, monitorowanie i ewaluacja realizacji zaplanowanych celów)
    • Psychologiczny mechanizm uzależnienia dzieci i młodzieży (sytuacje kryzysowe w placówce edukacyjnej/terapeutycznej, pierwsza pomoc emocjonalna, cyberuzależnienia młodzieży)
    • Psychologia uzależnień i terapia wobec osób dorosłych (poradnictwo i doradztwo)
  • Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce terapeutycznej

    • moduł 5
    • 40 h
    • Różnica między psychoterapią a psychologią
    • Nurty psychoterapeutyczne
    • Praca psychoterapeuty/psychoterapeutki dzieci i młodzieży w praktyce – jak wygląda?
    • Narzędzia psychoterapeutyczne w gabinecie
    • Diagnoza psychoterapeutyczna w pigułce
    • Rysunek diagnostyczny – teoria oraz praca własna
    • Psychoterapia grupowa dzieci i młodzieży
    • Opis przypadku – praca terapeutyczna
  • Proces indywidualny i proces grupowy – case study

    • moduł 6
    • 20 h
    • Specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną
    • Nałogowy mechanizm regulacji uczuć
    • Terapia grupowa
    • Cyberuzależnienie a współistniejące zaburzenia
    • Relacyjna terapia leczenia uzależnień oraz terapie wspomagające
  • Etyczne i prawne aspekty zawodu psychoterapeuty uzależnień

    • moduł 7
    • 4 h
    • Ustawa o zawodzie – analiza
    • Kodeks etyczny zawodu psychologa-psychoterapeuty
  • Tutorial dyplomowy

    • moduł 8
    • 20 h
    • Indywidualne konsultacje projektu zaliczeniowego
    • Wsparcie tutora/tutorki w przebiegu tworzenia portfolio
  • Zaliczenie

    Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych Cyberuzależnienia i terapia uzależnień jest:

    • wykonanie zadania praktycznego na ocenę po zakończeniu każdego modułu,
    • projekt końcowy – stworzenie autorskiego portfolio dotyczącego obszaru tematyki profilaktyki, terapii uzależnień, sesji pracy z pacjentem itp. wraz z obroną projektu.

    Absolwenci i absolwentki uzyskują, zgodne z wymogami ustawy, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w Collegium Da Vinci.

Studiuj praktycznie najlepiej

Wykładowcy praktycy
Wiedzę zdobędziesz od ekspertów i ekspertek: praktyków i praktyczek z branży, specjalistów i specjalistek w swoich zawodach.
Praca projektowa
Będziesz się uczyć, realizując zadania w formie projektów - także tych międzykierunkowych.
Case studies
Poznasz realia branży, przyglądając się prawdziwym projektom, zrealizowanym z sukcesami na rynku.
  • Możesz uznać, że tak, jeśli uważasz, że pasuje do Ciebie poniższy opis:

    • jesteś otwarty(-a) na innych i ich problemy
    • chcesz wpływać na życie ludzi, pomagając im w kryzysach
    • zwracasz uwagę na rosnące zjawisko cyberuzależnień
    • interesujesz się edukacją, profilaktyką zdrowotną, tematyką uzależnień
    • jesteś uważny(-a) i empatyczny(-a), potrafisz aktywnie słuchać
    • chętnie współpracujesz w zespole
  • Kierunek stanowi doskonałą kontynuację kształcenia dla:

    • absolwentów i absolwentek różnych kierunków studiów wyższych: humanistycznych, społecznych, inżynierskich
    • osób, które chcą poszerzyć swoje kompetencje zawodowe o najnowsze zagadnienia w zakresie uzależnień
    • nauczycieli i nauczycielek, wychowawców i wychowawczyń, opiekunów i opiekunek, pedagogów i pedagożek szkolnych
    • pracowników i pracowniczek młodzieżowych ośrodków wychowawczych, nauczycieli i nauczycielek placówek specjalnych, kadry domów dziecka, pracowników i pracowniczek centrów interwencji kryzysowych
  • Zrób quiz i sprawdź, który kierunek jest najbliższy Twoim predyspozycjom i zainteresowaniom.

    Zrób quiz

Zacznij podyplomówkę już po licencjacie!

  1. Aby zacząć studia podyplomowe musisz mieć ukończone studia wyższe na dowolnym kierunku.

  2. Nie musi to być tytuł magistra! Wystarczy dyplom licencjata lub inżyniera.

Poznaj wykładowców i wykładowczynie kierunku

Poznaj infrastrukturę CDV wypełnionioną sztuką i designem

Poznaj partnera kierunku

Dzięki eksperckiej wiedzy naszych partnerów biznesowych programy studiów są zgodne z trendami na rynku, a zajęcia opierają się o case studies prosto z biznesu.

Ile kosztują studia na tym kierunku

Opłaty i czesne

Opłata wpisowa
  • Płatna jednorazowo:
    400 PLN
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 0 PLN
Czesne za rok
  • Płatne w 10 ratach
    10 x 625 PLN
  • Płatne w 2 ratach
    2 x 3 175 PLN
  • Płatne w 1 racie
    1 x 6 250 PLN

Zniżki dla absolwentów i absolwentek

Wpisowe
  • Płatna jednorazowo:
    0 PLN
Czesne
  • Zwolnienie z jednej z 10 rat
    - 625 PLN
Pobierz regulamin

Jak zapisać się na studia

  1. Utwórz konto kandydata w formularzu rekrutacyjnym. Dzięki temu wszystkie formalności załatwisz online, o dowolnej porze dnia, bez wychodzenia z domu i drukowania dokumentów.

    Będziesz też móc wracać do swojego zgłoszenia, by uzupełnić informacje w późniejszym czasie.

  2. Uzupełnij swoje dane w koncie kandydatapodaj informacje o wykształceniu, wskaż wybrany kierunek studiów i określ płatność.

    Potrzebne Ci będą:

    • numer PESEL,
    • dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich lub magisterskich).
  3. Sprawdź najpierw aktualne promocje!

    Opłaty wpisowej dokonasz poprzez konto kandydata w formularzu rekrutacyjnym i serwis PayU.

  4. Zrobisz to za pośrednictwem konta kandydata, zapoznając się z treścią umowy i akceptując jej postanowienia.
    Po podpisaniu umowy otrzymasz ją w formacie PDF na swój adres e-mail.

  5. Po podpisaniu umowy Twój status kandydata zmieni się na „przyjęty”, co oznacza, że dostałeś(-aś) się na studia. Wszelkie informacje dotyczące studiów znajdziesz w serwisie Wirtualna Uczelnia, do którego dostęp otrzymasz  7 dni przed rozpoczęciem zajęć.

Dokumenty do pobrania