Aplikuj
Blog Okiem studenta
07.06.2022

Jakie kompetencje interpersonalne są istotne w pracy w branży IT?

Klaudia Wojciechowska
Studentka informatyki

Zmieniliśmy się. Poznaj nas na nowo

Czytaj więcej

“Typowy informatyk”

Słysząc te słowa większość z nas widzi młodego nie dbającego o wygląd mężczyznę w okularach, koszuli w kratę ze zgarbioną postawą mającego zawsze przy sobie torbę ze swoim laptopem. Jeżeli poproszono by o określenie jego cech osobowości usłyszano by: introwertyk, zamknięty w sobie, niekomunikatywny, odseparowany od społeczeństwa.  Panujący stereotyp, że komputer jest ich jedynym przyjacielem jest z pewnością mocną przesadą, niemniej jednak rzeczywiście ludzi z branży IT cechuje pewien brak otwartości na innych. Szybko rozwijająca się technologia wpływa na sposób pracy, sektor usług jest coraz bardziej popularny, co za tym idzie firmy prześcigają się w tworzeniu nowych produktów, które zadowolą potencjalnego klienta. Oczekiwania względem informatyków, a zwłaszcza programistów nie zamykają się jedynie na umiejętnościach twardych, technicznych. Jakie są istotne kompetencje interpersonalne w pracy w branży IT?

Człowiek jest istotą społeczną

Nie może żyć poza społeczeństwem, w którym zaspokaja swoje potrzeby i ma możliwość rozwoju.  Według mnie, przede wszystkim ważną cechą jest umiejętność pracy w zespole. Skomplikowane projekty powinny być realizowane w grupie, aby móc bardziej efektywnie rozwiązywać problemy napotykane w trakcie realizacji zadań. Sukcesem ich wykonania jest dobra komunikacja pomiędzy członkami zespołu. Programiści będący indywidualistami mogą mieć komplikacje gdy w trakcie wykonywania swoich obowiązków napotkają przeciwność w postaci bariery intelektualnej. Próbując sami rozwiązać usterkę mogą spowodować opóźnienie w wykonaniu projektu. Rozwiązując kłopot wspólnie z innymi programistami mamy szansę poszerzyć naszą wiedzę, szybciej zrealizować usługę oraz zbudować pozytywną relację ze współpracownikami.

Szacunek ludzi IT

Z poprzednią kompetencją wiąże się kolejna, według mnie ważna cecha charakteru pracownika IT – szacunek. Pracując z ludźmi mamy do czynienia z różnymi charakterami, środowiskami kulturowymi. Umiejętność akceptacji ich osobowości otwiera nam wiele możliwości. Przede wszystkim czujemy się dobrze w zespole, a atmosfera nie jest napięta, dzięki temu możemy skupić się na wykonywaniu naszych obowiązków bez unoszącej się negatywnej aury w miejscu pracy. Jesteśmy otwarci na różne punkty widzenia, co skutkuje rozbudowaniem kreatywności w naszym zespole – nikt nie boi się powiedzieć na głos swojego pomysłu z lękiem przed byciem wyśmianym. Wspólny szacunek to także przyznanie się do niepowodzenia reszcie grupy bez poczucia porażki. W takiej sytuacji zespół wspiera się i stara się pomóc rozwiązać problem, bez złośliwości i krytyki.

Nie tylko “klepanie kodu”

Praca w IT to nie tylko “klepanie kodu” czy odtwarzanie pewnych czynności. Bardzo ważna jest umiejętność nieszablonowego myślenia oraz pomysłowość. W tworzeniu aplikacji liczy się wizja na to, jak powinna wyglądać. Nawet kiedy większość elementów została narzucona, to od programisty zależy efekt finalny. Technologia ciągle się rozwija i wymaga od specjalistów częstych burz mózgów w celu wydajnego i  pomysłowego wdrażania nowych rozwiązań, dlatego kreatywność przydaje się również w poszukiwaniu rozwiązania problemu czy naprawie błędów.

Logiczne myślenie to podstawa

Bez zaawansowanych umiejętności logicznego myślenia praca w IT może okazać się bardzo ciężka, dlatego uważam, że jest ona również istotna. Nie każdy nadaje się do wykonywania złożonych czynności często związanych z naukami ścisłymi. Procesy myślenia logicznego przebiegają zgodnie z prawami logiki, myśli są grupowane w sekwencje wraz z ich wzajemnymi relacjami. Liczne zasady, metody w językach programowania wymagają od informatyka skupienia i zrozumienia w “łączeniu kropek”. Dzięki tej kompetencji można szybko odnaleźć nieścisłości oraz błędy, a praca nie powoduje przesilenia organizmu od nadmiaru analizowania.

Wiedza i umiejętności

Praca w IT jest bardzo wymagająca, należy znać wiele technologii, sposobów zarządzania oraz ciągle poszerzać tą wiedzę. Oprócz tego coraz większe znaczenie w rozwijającej się branży mają kompetencje miękkie. Jest to praca z ludźmi, dlatego zdolność do pracy z nimi jest nadzwyczaj ważna. Umiejętność uszanowania ich osobowości i odmienności powoduje, że relacje w grupie są przyjacielskie, ogranicza to potęgowanie konfliktów i przyspiesza tworzenie produktu. Kreatywność niesie za sobą brak limitów w twórczym projektowaniu oprogramowania i daje szansę na rozwój nowych rozwiązań technologicznych. Z kolei zdolność do logicznego myślenia przyczynia się do szybkiego reagowania na problemy i umiejętności analizowania wielu naukowych, bądź technicznych dokumentacji.