Aplikuj
Wydarzenie

PoznAI: Futures Mindset i Cooperative AI. Jak budować świadomą współpracę z technologią?

  • Data 16.04.2025
  • Godzina 17:30-19:00
  • Miejsce Wydarzenie online
  • Bilety wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona

Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w naszym codziennym życiu, a jej rozwój otwiera zarówno ogromne możliwości, jak i ważne pytania. Jak sprawić, by AI nie była dla młodych ludzi, tylko narzędziem, ale przestrzenią do współpracy i świadomego działania? Jak może pomóc nam w tym  future(s) mindset – sposób myślenia, który pozwala pracować z niepewnością i projektować przyszłość w sposób odpowiedzialny?

Porozmawiamy o tym, jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w budowaniu dobrej kultury pracy z AI, rozwijaniu krytycznego myślenia o technologii oraz tworzeniu różnych scenariuszy przyszłości.

Kluczowe tematy spotkania

  • Cooperative AI – co to znaczy? Jak budować kulturę współpracy między ludźmi a technologią? Jakich narracji potrzebujemy więcej a jakich mniej?
  • Szybkie zmiany vs. długoterminowe trendy – jak myśleć o technologii w kontekście scenariuszy Fast Fire (nagłe przełomy, dynamiczne zmiany) i Slow Burn (powolne, głębokie transformacje)?
  • Jakie pytania warto stawiać z młodzieżą i dlaczego warto budować też przestrzeń do braku odpowiedzi.
  • Jak uczyć elastycznego myślenia o przyszłości? Dlaczego potrzebujemy różnych narracji – od optymistycznych po krytyczne na spekulacji kończąc – i jak je wykorzystywać w pracy z uczniami?

Co zyskają uczestnicy i uczestniczki?

Wiedza:

  • Jak futures mindset pomaga nauczycielom i uczniom lepiej rozumieć rozwój technologii?
  • Jakie umiejętności będą kluczowe w świecie AI i jak je rozwijać u młodzieży? (I dlaczego to nie tylko prompt engineering)
  • Jak różne scenariusze przyszłości pomagają unikać uproszczonych narracji o technologii?

Umiejętności:

  • Jak prowadzić dyskusje o AI w sposób angażujący i otwierający przestrzeń do refleksji?
  • Jak stosować metodę scenariuszową, by pokazywać różne możliwe ścieżki rozwoju technologii?
  • Jak rozwijać zrównoważone podejście do nowinek – łączyć ciekawość z krytycznym spojrzeniem?

Postawy:

  • Otwartość na zmiany i niepewność – AI nie ma jednej ustalonej przyszłości, możemy ją współtworzyć.
  • Współpraca zamiast rywalizacji – jak uczyć uczniów budowania relacji z technologią opartej na świadomym działaniu?
  • Zadawanie pytań zamiast szukania gotowych odpowiedzi – jak kształtować kulturę refleksji w pracy z AI?