Czy po studiach z marketingu internetowego na rynku pracy czekają ciekawe oferty zatrudnienia? A może już w trakcie studiów można znaleźć pracę, która okazuje się strzałem w dziesiątkę – kompatybilnym zarówno z kierunkiem studiów, jak i zainteresowaniami kandydatów? Zapytałam o to Agatę Wojtylak i Aleksandrę Norek – absolwentkę i studentkę Mediaworkingu na Collegium Da Vinci, które znalazły pracę w tej samej agencji SEO. Przypadek? Nie sądzę!
Tym, co łączy Olę i Agatę, są nie tylko studia. Pomimo tego, że aktualnie obie pracują w tej samej agencji SEO (Empressia), żadna z nich wcale nie rozpoczynała swojej kariery od tej gałęzi marketingu internetowego. Ola zaczynała jako opiekunka klienta w firmie prawno-finansowej (jednocześnie tworząc w niej również teksty branżowe), z kolei Agata pracowała w przedsiębiorstwie zajmującym się m.in. generowaniem leadów sprzedażowych.
Wniosek nasuwa się sam: wcale nie musisz mieć doświadczenia w SEO, żeby rozpocząć karierę w tej branży. Wiedzę zdobędziesz zarówno na studiach związanych z marketingiem internetowym, jak i w trakcie praktycznej pracy nad optymalizacją stron internetowych.
„Wiedza zaczerpnięta na studiach pozwoliła mi płynnie wejść w pracę w agencji SEO”
Jak podkreśla Ola, Collegium Da Vinci to uczelnia, która wyróżnia się nietypowym edukowaniem.
- Na jakiej innej uczelni pojawia się przedmiot, który pozwala na otwartą krytykę dobrze nam znanego nauczania behawiorystycznego?
- Gdzie indziej pojawi się też tutoring, który pomoże studentom odnaleźć własną życiową ścieżkę?
- Co również ważne – jaka inna uczelnia wręcz zmusi Cię do pracy w zawodzie?
Te pytania retoryczne postawione przez Olę mówią same za siebie.
Praktyka… czyni mistrza
Ola przyznaje, że wyrobienie wielu godzin praktyk początkowo ją wystraszyło. Zaczęła zastanawiać się, kiedy znajdzie na to czas, skoro na głowie ma jeszcze pracę. Jednak te emocje z czasem przerodziły się w determinację. Ola odrzuciła pomysł o szukaniu praktyk, a zaczęła planować znalezienie pracy w marketingu internetowym – kompatybilnym z kierunkiem studiów.
Drzwi do agencji Empressia pośrednio otworzyło mi Biuro Karier CDV. Pojawiłam się na wykładzie Jadzi Dabińskiej (autorki artykułu, który właśnie czytacie!), która jeszcze bardziej przekonała mnie do SEO copywritingu – a po jej lewej stronie widniało logo firmy z wielkim napisem „Rekrutujemy!”. W agencji Empressia pracuję od stycznia. Tworzę teksty i niesamowicie się cieszę, że mogę powiedzieć „Uwielbiam moje studia, jak i moją pracę”.
Agata również podkreśla praktyczną stronę studiów z marketingu internetowego i tego, jak Collegium Da Vinci egzekwuje praktyczną wiedzę każdego dnia..
Agata podkreśla, że te studia pozwoliły jej poznać podstawy wielu dziedzin z zakresu marketingowego. To była też okazja, żeby korzystać z narzędzi analitycznych i monitorujących różne działania w mediach społecznościowych i sieci (np. Google Analytics), co przydaje się później w życiu zawodowym.
To ogromna zaleta, dzięki temu po podjęciu pracy w agencji, człowiek nie jest w nowym miejscu aż takim „żółtodziobem” 😉
Jak twierdzi Agata – zajęcia na uczelni Collegium Da Vinci pozwalają zwiększyć kreatywność, otworzyć się na nowe doświadczenia i nauczyć szukania nieoczywistych rozwiązań, co jest niezwykle cenne zarówno w codziennej pracy, jak i w życiu prywatnym. Agata i Ola wspólnie podkreślają to, że studia na CDV dały im możliwość poznania ciekawych osób oraz do nawiązania kontaktów z ludźmi z branży.
Z całą pewnością mogę stwierdzić, że były to dla mnie bardzo wartościowe i rozwijające trzy lata, które zaprowadziły mnie do miejsca, w którym chciałam się znaleźć.

Mediaworking w praktyce
Ola, która w codziennej pracy jako SEO Copywriterka prawie codziennie zderza się z nowym tematem i branżą, którą ma opisać, podkreśla, że:
Na studiach zgłębiam wiedzę w tempie ekspresowym i nieznana terminologia przestała być mi straszna. Chłonę webinary z wykładowcami i uczestniczę w wykładach dodatkowych. Co więcej – dzięki marketingowi zaczęłam łączyć kropki i wciąż nie przestaję.
W branży SEO – wiedza, umiejętności oraz działania mogą diametralnie zmienić się w dosłownie jednym momencie: aktualizacji algorytmów Google. Wszystkie czynniki rankingowe wpływające na widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania nie są znane nawet najlepszym ekspertom. Część z nich udało się odkryć, jednak praca w SEO wymaga nieustannej aktualizacji swojej wiedzy oraz otwartości umysłu. Tego właśnie Ola i Agata nauczyły się na uczelni Collegium Da Vinci na kierunku związanym z marketingiem internetowym i dlatego świetnie odnajdują się w branży SEO.
Jakie umiejętności są ważne w branży SEO?
SEO Specialist:
- Analityczny umysł
- Cierpliwość
- Skrupulatność
- Planowanie
- Otwartość
- Krytyczne myślenie
- Komunikatywność z klientem i pracownikami
- Dobra organizacja pracy
- Podstawy HTML i CSS
- Podstawy link buildingu
- Znajomość narzędzi: Google Search Console, Google Analytics, Google Sheets/Excel, Screaming Frog, Ahrefs, Senuto, SEMSTORM, Majestic
- Znajomość systemów zarządzania treścią (CMS): WordPress, Shoper, Presta, Joomla itp.
SEO Copywriter:
- Copywriting i webwriting
- Content marketing
- Kreatywność (na Mediaworkingu są zajęcia Podstawy kreatywności i Warsztat kreatywny)
- Storytelling
- Bogate słownictwo
- Analiza i interpretacja
- Spostrzegawczość
- Poprawne posługiwanie się językiem
- Umiejętność researchu w różnych źródłach
- Optymalizacja tekstu pod SEO
- Dobra organizacja pracy
- Znajomość narzędzi: Google Docs, Surfer, Jasnopis, LanguageTool, Ortograf
Miejmy nadzieję, że na rynku pracy pojawi się więcej studentów i absolwentów CDV zainteresowanych SEO – Wasza uczelnia otwiera przed Wami drzwi do takich agencji, jak nasza.