Aplikuj

AI w edukacji. Między zachwytem a namysłem

Druga edycja badania PoznAI (2025) - raport prezentuje wyniki drugiej edycji badania PoznAI, realizowanego przez Collegium Da Vinci. Stanowi on kontynuację analiz rozpoczętych w 2023 roku, ukazując, jak w ciągu dwóch lat zmieniły się postawy wobec sztucznej inteligencji – od fascynacji po refleksyjne i odpowiedzialne wdrażanie.

Dowiedz się, jak AI realnie wpływa na sposób, w jaki uczymy, uczymy się i zarządzamy edukacją.

Sztuczna inteligencja w edukacji – między fascynacją a oswajaniem

W ciągu dwóch lat sztuczna inteligencja przeszła drogę od rewolucyjnej nowinki do powszechnie stosowanego narzędzia. W 2023 roku dominował entuzjazm – AI miała zmienić każdą dziedzinę życia. W 2025 roku widzimy już proces „oswajania” technologii – więcej refleksji, świadomości ryzyk i rosnące znaczenie etyki.

Druga edycja badania PoznAI dokumentuje ten proces dojrzewania. Analizuje postawy nauczycieli, studentów, uczniów, wykładowców i menedżerów edukacji wobec AI oraz wskazuje wyzwania stojące przed edukacją w obliczu technologicznej transformacji.

Nowa edycja – pogłębienie, porównanie, refleksja

Druga edycja raportu PoznAI rozwija analizy z 2023 roku, pokazując kierunki zmian i nowe wymiary relacji człowieka z technologią.

  • Porównanie wyników 2023–2025
    Zestawienie danych z dwóch edycji pozwala prześledzić, jak zmienia się percepcja AI wśród uczniów, studentów i liderów edukacji.
  • Komentarze ekspertów
    Głosy praktyków i przedstawicieli biznesu pomagają zrozumieć, jak AI wpływa na edukację, rynek pracy i relacje społeczne.
  • Scenariusze rozwoju uczelni do 2050 roku
    Cztery archetypiczne modele przyszłych uczelni – narzędzie do strategicznego myślenia o przyszłości szkolnictwa wyższego.

Jak zmienia się postrzeganie AI w edukacji: fakty i liczby

  • Akceptacja rośnie.
    Odsetek wykładowców uznających korzystanie z AI w pracach zaliczeniowych za naganne spadł z 52% do 38%, a wśród studentów z 39% do 33%.
  • Świadomość ograniczeń.
    79% wykładowców i 66% menedżerów uważa, że opracowania tworzone przez AI często zawierają błędy.
  • Obawy etyczne.
    75% wykładowców i 73% menedżerów wskazuje, że AI może utrwalać stereotypy i wzmacniać dyskryminację.
  • Człowiek w centrum.
    70% nauczycieli i 58% wykładowców nie wyobraża sobie efektywnych konsultacji z wirtualnym tutorem.
  • Nauczyciel niezastąpiony.
    52% nauczycieli i 54% studentów uważa, że AI nie poprowadzi zajęć lepiej niż człowiek.
  • Kompetencje przyszłości.
    36% uczniów i 34% menedżerów sądzi, że większość umiejętności zdobytych w szkole szybko się dezaktualizuje.
  • Zaufanie do technologii.
    Choć obawy rosną, część młodszych uczestników badania wciąż ufa technologii – co piąty uczeń uważa, że AI zadba o bezpieczeństwo danych, które jej udostępnia. To pokazuje, jak ważna staje się edukacja w zakresie odpowiedzialnego korzystania z narzędzi cyfrowych.

Raport PoznAI 2025 pokazuje przesunięcie od zachwytu nad technologią ku refleksyjnemu jej wykorzystaniu. AI jest coraz bardziej obecna, lecz rośnie świadomość potrzeby krytycznego myślenia, etyki i rozwoju kompetencji przyszłości.

Opinie ekspertów

dr hab. inż. Adam Koliński, prof. WSL, Rektor Wyższej Szkoły Logistyki

Sztuczna inteligencja wzbudza skrajne emocje, szczególnie w obszarze edukacji. Daje niesamowite możliwości rozwoju, ale nieświadomie wykorzystywana może być poważnym zagrożeniem poznawczym dla użytkowników. (...) W niniejszym raporcie można znaleźć szeroko opisaną dynamikę zmian zachodzących w obszarze edukacji – zarówno jej blaski, jak i cienie.

Lucyna Michniewicz-Ślaska, CIO VOX Capital Group

To kompleksowa i dogłębna analiza percepcji, wyzwań oraz strategicznych kierunków rozwoju sztucznej inteligencji w kontekście edukacji i rynku pracy. (...) Sukces odniosą Ci, którzy będą współpracować razem i najszybciej zaadaptują się do nowych realiów

Dla kogo przeznaczony jest raport?

  • Dla nauczycieli i edukatorów – źródło danych o wpływie AI na dydaktykę i proces uczenia się.
  • Dla liderów uczelni i menedżerów edukacji – narzędzie do planowania strategii rozwoju kompetencji i wdrażania technologii.
  • Dla badaczy i ekspertów – baza empirycznych danych o postawach wobec AI w edukacji.

O autorach

Dr Krzysztof Patkowski

Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych w Collegium Da Vinci, manager edukacji z wieloletnim doświadczeniem, tutor, wykładowca akademicki oraz trener. Od kilkunastu lat rozwija inicjatywy z pogranicza edukacji i biznesu kreując we współpracy z pracodawcami nowoczesne i praktyczne produkty edukacyjne pozwalające studentom, jak najlepiej przygotować się do funkcjonowania na stale zmieniającym się rynku pracy. Autor i współautor licznych badań i publikacji dotyczących edukacji i kompetencji przyszłości m.in. „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046”, czy „Polska edukacja w cieniu AI”.

Dr hab. Marek Zieliński, prof. CDV

Rektor Collegium Da Vinci w Poznaniu. Naukowiec i dydaktyk łączący świat nauki z biznesem. Autor publikacji poświęconych zaufaniu w relacjach B2B, wymianie wiedzy i roli AI w edukacji. Inicjator projektu futurologicznego „PoznAI przyszłość: O umyśle i nauce”. Promuje rozwój kompetencji odpowiadających na dynamiczne potrzeby rynku pracy i wykorzystanie nowych technologii w procesie uczenia.

Pobierz raporty z edycji 2023 i 2025

Druga edycja badania PoznAI (2025) stanowi kontynuację prac rozpoczętych w 2023 roku.

Zestawienie obu raportów pozwala obserwować ewolucję postaw wobec AI i zmiany w sposobie myślenia o roli człowieka w edukacji.

Pobierz raport 2023

Pobierz raport 2025