Sztuczna inteligencja w edukacji – między fascynacją a oswajaniem
W ciągu dwóch lat sztuczna inteligencja przeszła drogę od rewolucyjnej nowinki do powszechnie stosowanego narzędzia. W 2023 roku dominował entuzjazm – AI miała zmienić każdą dziedzinę życia. W 2025 roku widzimy już proces „oswajania” technologii – więcej refleksji, świadomości ryzyk i rosnące znaczenie etyki.
Druga edycja badania PoznAI dokumentuje ten proces dojrzewania. Analizuje postawy nauczycieli, studentów, uczniów, wykładowców i menedżerów edukacji wobec AI oraz wskazuje wyzwania stojące przed edukacją w obliczu technologicznej transformacji.
Nowa edycja – pogłębienie, porównanie, refleksja
Druga edycja raportu PoznAI rozwija analizy z 2023 roku, pokazując kierunki zmian i nowe wymiary relacji człowieka z technologią.
- Porównanie wyników 2023–2025
Zestawienie danych z dwóch edycji pozwala prześledzić, jak zmienia się percepcja AI wśród uczniów, studentów i liderów edukacji. - Komentarze ekspertów
Głosy praktyków i przedstawicieli biznesu pomagają zrozumieć, jak AI wpływa na edukację, rynek pracy i relacje społeczne. - Scenariusze rozwoju uczelni do 2050 roku
Cztery archetypiczne modele przyszłych uczelni – narzędzie do strategicznego myślenia o przyszłości szkolnictwa wyższego.
Jak zmienia się postrzeganie AI w edukacji: fakty i liczby
- Akceptacja rośnie.
Odsetek wykładowców uznających korzystanie z AI w pracach zaliczeniowych za naganne spadł z 52% do 38%, a wśród studentów z 39% do 33%. - Świadomość ograniczeń.
79% wykładowców i 66% menedżerów uważa, że opracowania tworzone przez AI często zawierają błędy. - Obawy etyczne.
75% wykładowców i 73% menedżerów wskazuje, że AI może utrwalać stereotypy i wzmacniać dyskryminację. - Człowiek w centrum.
70% nauczycieli i 58% wykładowców nie wyobraża sobie efektywnych konsultacji z wirtualnym tutorem. - Nauczyciel niezastąpiony.
52% nauczycieli i 54% studentów uważa, że AI nie poprowadzi zajęć lepiej niż człowiek. - Kompetencje przyszłości.
36% uczniów i 34% menedżerów sądzi, że większość umiejętności zdobytych w szkole szybko się dezaktualizuje. - Zaufanie do technologii.
Choć obawy rosną, część młodszych uczestników badania wciąż ufa technologii – co piąty uczeń uważa, że AI zadba o bezpieczeństwo danych, które jej udostępnia. To pokazuje, jak ważna staje się edukacja w zakresie odpowiedzialnego korzystania z narzędzi cyfrowych.
Raport PoznAI 2025 pokazuje przesunięcie od zachwytu nad technologią ku refleksyjnemu jej wykorzystaniu. AI jest coraz bardziej obecna, lecz rośnie świadomość potrzeby krytycznego myślenia, etyki i rozwoju kompetencji przyszłości.
Opinie ekspertów
Dla kogo przeznaczony jest raport?
- Dla nauczycieli i edukatorów – źródło danych o wpływie AI na dydaktykę i proces uczenia się.
- Dla liderów uczelni i menedżerów edukacji – narzędzie do planowania strategii rozwoju kompetencji i wdrażania technologii.
- Dla badaczy i ekspertów – baza empirycznych danych o postawach wobec AI w edukacji.
O autorach