Od zera do milionera – Collegium Da Vinci Poznań
25 września 2020
Wiktoria Klamka - Student

Od zera do milionera

Tik Tok

Nowość z potencjałem?

Każda branża rządzi się swoimi prawami, tak samo z marketingiem. Reklama towarzyszy nam na każdym kroku, a to dlatego, że główne założenie promocji brzmi: „bądź obecny wszędzie tam, gdzie znajdują się ludzie”. Znaczenie wiążę się ściśle z tym, dlaczego powstają reklamy, do kogo i w jaki sposób są kierowane, a odpowiedź jest prosta, ale czy oczywista?

Marketingowcy starają się tworzyć strategie dla ludzi, czyli dla odbiorców, bo to właśnie z nimi marki
wchodzą w dialog. Powinny utrzymywać stałą komunikację i w odpowiedni sposób spełniać ich wymagania. Oczywiście miejsce promocji musi być tożsame z wartościami, jakimi kieruje się na co dzień firma, aby nie zbaczać z wcześniej wykreowanej ścieżki dobrego wizerunku.

W tym przypadku prostą drogą do sukcesu są media społecznościowe, czyli profile marek na Instagramie, Facebooku, Twitterze, YouTube czy tytułowym Tik Toku. Umożliwiają one skuteczne i szybkie dotarcie do jak największej grupy potencjalnych odbiorców. Do kogo skierowany jest Tik Tok? Czy to platforma tylko dla pokolenia Z? Jak zdobyć miliony (obserwujących i jeszcze więcej serduszek)?

Aplikacja pokolenia Z?

Kiedyś Musical.ly, teraz Tik Tok, aplikacja pozwalająca na tworzenie krótkich filmików z wykorzystaniem dźwięku z dostępnej bazy, znanych piosenek ze światowych list przebojów, fragmentów wypowiedzi czy swoich autorskich brzmień. Przede wszystkim jest to miejsce rozrywki, ale nie tylko, ponieważ coraz więcej marek decyduje się na wejście do świata dawnego Musical.ly i tworzenie różnorodnych kampanii reklamowych.

Rzecz, która przyciąga użytkowników to fenomen aplikacji, czyli szybkość w zdobywaniu popularności. Bycie sławnym i rozpoznawalnym stało się coraz częstszym pragnieniem osób z pokolenia Z, a więc Tik
Tok przechytrzył system, ponieważ użytkownicy sami napędzają jego popularność. Legenda głosi, że nowe konta mają ogromne zasięgi, dając tym samym możliwość gwałtownego zaistnienia w świadomości odbiorców. Dlatego krótkie materiały wideo stały się jednym z głównych sposób komunikacji wśród nastolatków.

Jak zaciekawić odbiorcę?

Można śmiało powiedzieć, że Tik Tok jest rewolucją w świecie mediów. Internet był już zawładnięty
blogami, postami, artykułami, zdjęciami, ale to wszystko już przeszłość, nuda. Świat social mediów
musi się rozwijać, tak samo jak dorastają i zmieniają się odbiorcy. Prawdopodobnie twórcy startupu
pomyśleli, jak stworzyć hit, jakiego nikt jeszcze nie widział? Dopięli swego. Są fenomenem 2020 roku,
a wszystko dzięki połączeniu wideo, muzyki oraz krótkiego formatu. Ludzie żyją w biegu, nie mają
na nic czasu, a tu wystarczy pobrać aplikację (nawet nie musisz mieć swojego konta) i jednym ruchem
palca (swipe up) cieszyć się nielimitowaną rozrywką taką jak: materiały taneczne, komediowe
czy poradnikowe. Przy tych ostatnich się zatrzymajmy.

Oprócz zabawy znajdziesz też na Tik Toku dawkę wiedzy, a to dzięki temu, że do aplikacji dołączają
również specjaliści różnych branży: kosmetolodzy, styliści, lektorzy, dietetycy, lekarze, piosenkarze,
sportowcy i najpopularniejsze gwiazdy z całego świata, a nawet sam Prezydent! Znajdziesz poradniki,
powtórki przed maturą, wskazówki dietetyczne, przykładowe treningi, porady modowe i wiele więcej.
Prawda jest taka, że na Tik Toku może zaistnieć większość branży. Firmy, które już korzystają
z popularności platformy, można by wymieniać w nieskończoność m.in. Tymbark, Rossmann, CCC, Levis
czy Zalando.

Hit 2020 roku

Prawda jest taka, że aplikacja ma już kilka dobrych lat. W 2014 roku, w Chinach, kiedy powstało Musical.ly,
jego autorzy planowali, że będzie służyło do celów edukacyjnych, jednak koncepcja się totalnie odmieniła. W międzyczasie powstał Tik Tok, a w 2018 roku połączono obie firmy. Jeszcze wtedy nikt nie wiedział, że platforma szturmem wtargnie na nasze telefony. Początek 2020 roku był nieciekawy, sytuacja na świecie, każdy siedzi w domu, brak atrakcji, ale z pomocą przyszedł Tik Tok. Większość ludzi źle wspomina te miesiące, jednak dla właścicieli Tik Toka były szansą na największy progres we wzroście liczby użytkowników. Aplikacja wpasowała się idealnie, zapewniając rozrywkę każdemu znudzonemu nastolatkowi.

Wydaje się, że obecnie Tik Tok jest kanałem, umożliwiającym dotarcie do największej liczby nastoletnich grup odbiorców. Aplikacja odpowiada ich potrzebom komunikacji wizualnej i pozwala na porozumiewanie się za pomocą kilkunastosekundowych materiałów wideo.

Jak wypromować produkt?

Istnieje prosty przepis, należy zaistnieć w świadomości odbiorców. Dzięki platformie można zadziałać
na kilka sposobów. Najważniejsza rzecz to znalezienie pomysłu, z jakim się wyróżnisz. Istotna jest też
komunikacja z widzami, żeby dotrzeć do grupy docelowej i potencjalnych klientów. W tym celu sprawdzi się współpraca z użytkownikami, którzy posiadają duże grono odbiorców, aby skorzystać z ich zasięgów i lokować produkty bądź usługi. Ważne jest dobranie odpowiedniej osoby, aby publikowane przez nią treści oraz wyznawane wartości, nie były sprzeczne z naszą firmą.

Inny pomysł to stworzenie konta marki i wrzucanie swoich treści. Należy jednak pamiętać o tym, że nie
tak łatwo o dobrą reklamę. Trzeba wymyślić niekonwencjonalny content, coś, co nas wyróżni, śledzić
trendy, wpadać w virale, być regularnym, a przy tym zachować wartości promowanego produktu. Aplikacja daje nam stosunkowy łatwy i tani sposób na dotarcie do dużej liczby odbiorców, jednak trzeba wcześniej przemyśleć, jak będziemy chcieli kreować wizerunek marki. Czy poprzez swoje hasztagi? Różnorodne challenge z naszymi odbiorcami? Lub też konkursy z nagrodami. Każda z tych rzeczy z pewnością przyciągnie do nas duże zainteresowanie.

Szybki milion

Platforma pobiła, chyba wszystkie rekordy, gromadząc ponad 1,5 miliarda użytkowników i cały czas plasując się na pierwszym miejscu w kategorii aplikacji rozrywkowych. Zdeklasowała nawet Ubera i jest obecnie najwięcej wartym startupem na świecie! Pokazuje to, że nawet najbardziej szalone pomysły na biznes, być może nawet pierwotnie nastawione na klęskę, mają rację bytu w naszym, ciągle zmieniającym się świecie social mediów.