Marketing internetowy, a szczególnie SEO, to ciekawy kierunek rozwoju kariery zawodowej. Osoby, które mają kompetencje twarde i zarazem są kreatywne, mogą zostać specjalistami ds. marketingu i rozwijać się w zakresie pozycjonowania stron bądź szerzej – realizować działania SEO oraz UX (w skrócie SXO).
Specjaliści SEO/SXO są na ten moment bardzo poszukiwani na rynku pracy, dlatego tym bardziej warto się zainteresować tą dziedziną marketingu internetowego. Na szczególną uwagę zasługuje SXO, w którym SEO zostało rozszerzone o kwestie związane z doświadczeniem użytkownika (UX). Co oznacza SEO i SXO? Jak zostać specjalistą SEO lub SXO? Czym zajmuje się pozycjoner oraz co musi wiedzieć i jakie kompetencje posiadać? O tym w poniższym artykule.
Czym jest SEO
Search Engine Optimization (SEO) to inaczej optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Celem SEO jest dopasowanie strony do algorytmów wyszukiwania np. Google, aby strona internetowa była ocenia lepiej niż konkurencji i zdobywała wyższą pozycję w wynikach.
SEO kładzie szczególny nacisk na zdobycie widoczności w wynikach wyszukiwarki, przede wszystkim poprzez poprawę rankingu stron w wyszukiwarce oraz zwiększenie liczby słów czy zapytań, na które może się docelowo wyświetlać pozycjonowania strona. Ranking to lista stron wyświetlana po wpisaniu zapytania, czyli zwykle 10 snippetów (wyników) stanowiących listę stron najbardziej dopasowanych do zapytania wpisanego w okno wyszukiwarki.
Jak rozumieć SXO
SXO to połączenie SEO i UX. Można powiedzieć, że to coś nowego, ponieważ zwykle usługa pozycjonowania (SEO) oraz działania związane z UX (np. optymalizacja doświadczeń użytkownika) były realizowane osobno.
Już od dłuższego czasu obecny jest trend świadczenia usług marketingu 360°, a w ciągu ostatnich dwóch-trzech lat można zauważyć wzrost znaczenia usługi SXO. Rośnie jej popularność i potencjalnie ma większą wartość dla biznesu niż klasyczne SEO. Dlaczego? Ponieważ poza dostarczaniem ruchu na www SXO zahacza o temat UX, optymalizacji doznań, a także elementów konwersji. W praktyce oznacza to, że dzięki takiemu podejściu mogą być wykonane dwa oddzielne audyty – SEO oraz UX.
Ten pierwszy dotyczy problemów, propozycji zmian i kierunku rozwoju strony pod kątem pozycjonowania. Wynikiem są zalecenia zmian optymalizacyjnych dotyczące elementów technicznych, np. nagłówków, title, linkowania wewnętrznego, a także planu contentowego, propozycji pozyskania linków czy innych działań związanych z lokowaniem linków i marki w sieci.
Natomiast audyt UX bada użyteczność i doznania związane z punktem styku – skupia się przede wszystkim na pozycjonowanej stronie internetowej. Zwykle (ale nie zawsze) taką analizę można przeprowadzić, bazując na heurystykach lub wykorzystując badania z użytkownikami. Wnioski i zalecenia mogą się również opierać na danych ilościowych i jakościowych, które pochodzą choćby z takich narzędzi, jak HotJar, Woopra, Google Analytics i Google Search Console.
Kim jest specjalista ds. SEO
Specjalista SEO to osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem – całością tego procesu lub wybraną jego częścią. Działania zwykle dzielimy na dwa obszary:
- on-page, czyli optymalizacja techniczna strony internetowej, rozwój contentu (copywriting SEO) – wszystko, co można zlokalizować i poprawić w obrębie pozycjonowanej witryny
- off-page, czyli działania prowadzone poza stroną, które bardzo często mają na celu wzmocnienie efektów zmian on-page; dotyczą przede wszystkim pozyskiwania odnośników i propagowania marki w sieci.
Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie te czynności specjalista SEO wykonuje samodzielnie. Większość osób zajmujących się pozycjonowaniem zleca część zadań do innych specjalistów, działów, a nawet firm, które realizują je zgodnie z podanymi wytycznymi. Mam tu na myśli na przykład rozwój treści w serwisie czy proces pozyskiwania odnośników. Oczywiście agencje SEO i freelancerzy korzystają z systemów oraz narzędzi, które takie obszary zagospodarowują, np. udostępniają serwisy wydawców, u których można lokować odnośniki.
Specjalista SEO może zajmować się także koordynowaniem projektu pozycjonowania strony. Tym samym wciela się on w planistę – tworzy strategię, realizuje ją, przydziela określone zadania i działania w serwisie oraz poza nim. Zdarza się, że jest również osobą do kontaktu w kwestiach pozycjonowania i wsparciem technicznym dla klientów firmy.
Specjalista SXO: co go odróżnia od specjalisty ds. SEO
Różnica wynika przede wszystkim z zakresu zadań i szerszego spojrzenia na prowadzone działania SEO. W przypadku SXO dodatkowo uwzględnia się w nich użytkownika – bardzo często potencjalnego klienta.
Przede wszystkim specjalista SXO bierze udział w audytowaniu strony pod kątem jej użyteczności. Weryfikuje też inne punkty styku z marką czy produktem – choćby profil w Google Moja Firma, występowanie marki w artykułach sponsorowanych, ocenach i opiniach w sieci czy dedykowane strony pod kątem konwersji.
W codziennej pracy wykorzystuje checklisty, które zawierają zbiór dobrych praktyk projektowania strony i optymalizacji konwersji. Korzysta z heurystyk, np. Jakoba Nielsena, czyli ogólnych wytycznych i reguł, które pozwalają wykryć fakty i postawić hipotezy. Takie analizy są poszerzane przez użycie danych – ilościowych z Google Analytics, Google Search Console czy Keyword Tool, i jakościowych z HotJar, Crazy Egg lub Woopra.
Część zadań specjalisty SXO – co warto podkreślić – wymaga pracy kreatywnej. Należą do nich stawianie hipotez i ich późniejsza weryfikacja w odniesieniu do danych. Tutaj przydaje się znajomość takiego narzędzia, jak Google Optimize, które weryfikuje kluczowe zmiany np. za pomocą testu A/B. Test polega na tym, że użytkownicy zamienne otrzymują stronę w dwóch różnych wersjach – na przykład bardziej i mniej spersonizowany formularz. Zazwyczaj już po kilku dniach można sprawdzić wyniki, a nawet samo narzędzie podpowie, który formularz radzi sobie lepiej, czyli generuje większą liczbę kliknięć.
Predyspozycje i umiejętności specjalisty SEO/SXO
Stanowiska specjalisty ds. SEO oraz specjalisty ds. SXO wymagają określonych kompetencji. Co jest najważniejsze? Przede wszystkim poniższe umiejętności:
- praktyczna znajomość HTML, CSS i PHP,
- optymalizacja on-page i wykonywanie audytów z wykorzystaniem np. ScreamingSEO, Sitebulb,
- opracowywanie strategii link building i pozyskwanie odnośników, w tym znajomość narzędzi i platform typu Linkhouse, Whitepress,
- analiza profilu linkowego domeny, np. za pomocą ahrefs, Majestic SEO,
- znajomość popularnych systemów CMS, np. WordPress, Shoper, PrestaShop,
- umiejętności analityczne i obsługa arkuszy kalkulacyjnych, mile wdziana znajomość Power BI,
- znajomość narzędzi Google, w tym:
Google Search Console,
Google Analytics,
Google Tag Manager,
Google Moja Firma, - znajomość tematyki UX, CRO, praktyczna znajomość heurystyk,
- keyword research i opracowywanie strategii SEO, przyda się znajomość Senuto, SEMSTORM, Ubersuggest,
- tworzenie content planów, wytycznych i briefów dla copywriterów, choćby za pomocą narzędzia SurferSEO.
Branża SEO stosuje w procesie pozycjonowania większość wymienionych narzędzi. Może się zdarzyć, że firma preferuje inne, ale ich funkcjonalność będzie zbliżona.
Jak zostać specjalistą SEO/SXO
Dróg do celu jest co najmniej kilka. Przede wszystkim można samodzielnie zdobywać wiedzę na temat SO i SXO. Oto kilka kursów i platform z wartościowymi treściami w dość przystępnej i lekkiej formie:
- PapaSEO,
- Moz Academy,
- SurferSEO,
- eduweb.pl.
O przykładowych case studies warto posłuchać przy okazji różnych eventów czy w trakcie webinarów branżowych. To także okazja, aby porozmawiać z praktykami na tematy związane z SEO i SXO. W szczególności polecam:
- Akademię Marketingu,
- Online Marketing Day,
- semKRK,
- Golden Marketing Conference,
- Festiwal SEO,
- I Love Marketing.
Zachęcam do zapoznania się z kilkoma stronami, na których znajdują się dodatkowe informacje na temat rozwoju kariery w SEO, oczekiwań wobec specjalistów, a także samego pozycjonowania:
- https://www.grupa-tense.pl/blog/jak-zostac-specjalista-seo-na-czym-polega-praca-pozycjonera-wyjasniamy/
- https://kariera.grupa-tense.pl/dzial/seo/
- https://www.grupa-tense.pl/pozycjonowanie/
- https://piotrmichalak.pl/
Po zdobyciu niezbędnej wiedzy najlepiej samodzielnie zacząć optymalizować stronę pod kątem SEO i UX. Pierwsze działania można prowadzić na swojej www albo witrynie znajomych. W ten sposób poza teorią opanowuje się również praktykę.
Warto spróbować swoich sił w ramach staży lub posad juniorskich, które oferuje między innymi Grupa TENSE. Zazwyczaj podstawowa wiedza i nawet małe obycie praktyczne wystarczają, aby rozpocząć karierę.
Czas na podsumowanie
Ścieżka rozwoju w branży SEO/UX jest ciekawą propozycją dla osób, które cenią sobie możliwość działania w kilku obszarach oraz liczą na zadania kreatywne i logiczne jednocześnie. Praca na stanowisku specjalisty ds. SXO/SEO spełnia te oczekiwania. Jest to na pewno praca ciekawa, ale też wymagająca określonych kompetencji. Można się w niej realizować, a wiedzę i umiejętności potrzebne na start można zdobyć samodzielnie, co zdecydowanie ułatwia rozwój kariery w przyszłości.