Bezpieczeństwo informacji w dzisiejszych czasach staje się sprawą nadrzędną dla wielu firm i podmiotów. Jest ono priorytetowe dla przedsiębiorstw i niezwykle istotne dla osób prywatnych. W przypadku przedsiębiorstw chodzi o zachowanie bezpieczeństwa danych pracowników, klientów, danych produkcyjnych, dokumentacji oraz innych danych kluczowych dla działania przedsiębiorstwa, a dla osób prywatnych o bezpieczeństwo takich danych jak dane bankowości mobilnej, kart płatniczych, adresu i danych, których nie chcemy ujawniać lub utracić. W przypadku osób prywatnych skuteczne są już najprostsze rozwiązania takie jak menadżery haseł, oprogramowanie antywirusowe oraz świadomość zagrożeń wynikających z obecnych zagrożeń. W kontekście przedsiębiorstw zarówno tych małych jak i dużych korporacji z pomocą przychodzą różne standardy i normy. Dodatkowo firmy muszą przestrzegać odpowiednich regulacji prawnych zależnych od regionu, w którym prowadzona jest działalność.
Dlaczego bezpieczeństwo informacji jest ważne szczególnie dla przedsiębiorstw?
Każde przedsiębiorstwo bez względu na wielkość i branże przetwarza i zarządza ogromną ilością informacji własnych lub powierzonych, które wymagają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa związanego z odpowiednimi regulacjami, oczekiwaniami klientów lub po prostu staraniami o zachowanie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa danych. Zazwyczaj wpływają na to regulacje prawne, a w przypadku większych firm również zewnętrzne oraz wewnętrzne standardy, procedury i polityka bezpieczeństwa. Zarówno w przypadku działalności B2C lub B2B przedsiębiorstwo będzie zmagało się z zabezpieczeniem informacji własnych lub powierzonych. Mogą być to dane klientów, takie jak dane osobowe, projekty, prototypy (dane powierzone) lub informacje o procesach produkcji lub dane własne (na przykład projekty przedsiębiorstwa), dane pracowników, strategie biznesowe lubi inne informacje handlowe. Ze względu na obecne zinformatyzowanie procesów zarządzania oraz produkcji zagrożeniami w dążeniach przedsiębiorstw do zachowania bezpieczeństwa informacji są m.in. cyberataki na infrastrukturę IT. Nie jest to jedyne zagrożenie. Należy pamiętać o zwykłej fizycznej kradzieży własności intelektualnej, szpiegostwie gospodarczym czy nawet niecelowego wycieku danych np. z powodu nieświadomości pracowników. Tu przykładem mogą być np.: udostępnienie zdjęć linii produkcyjnej, wyrobów, dokumentów.
Dlaczego zatem ochrona informacji jest taka kluczowa? Powodów jest wiele. Jednym z kluczowych błędów jest brak polityki bezpieczeństwa informacji w firmach oraz jej skutków jakie może wyrządzić przedsiębiorstwu.
Takimi skutkami mogą być:
- Straty finansowe – ew. pozwy ze strony klientów oraz partnerów biznesowych oraz kary wynikające z regulacji.
- Straty wizerunkowe – nieprzestrzeganie dobrych praktyk bezpieczeństwa prowadzące w efekcie do naruszeń może odstraszyć potencjalnych klientów oraz spowodować odpływ obecnych.
- Utrata konkurencyjności – Wyciek danych dt. produktów, planów strategicznych firmy może spowodować wykorzystanie ich przez konkurencje. Tym samym firma może stracić konkurencyjność na rynku.
- Utrata danych – Brak wytycznych dotyczących bezpieczeństwa informacji może prowadzić do przypadkowej utraty lub zniszczenia danych, co może być katastrofalne dla działalności firmy.
- Naruszenie regulacji – Wiele branż jest regulowanych, a brak polityki bezpieczeństwa informacji może doprowadzić do naruszenia przepisów i kar finansowych.
To tylko kilka z potencjalnych skutków, które mogą być bardzo niebezpieczne dla każdego biznesu. Dlatego tak ważne jest zachowanie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa informacji w każdym przedsiębiorstwie.
Jakie regulacje prawne dotyczą przedsiębiorców?
W zależności od regionu geograficznego przedsiębiorstwa mogą być objęte różnymi regulacjami prawnymi. Do takich regulacji można zaliczyć akty prawne państwa np. ustawy lub regulacje obowiązujące w danym regionie np. GDPR (General Data Protection Regulation) na terenie Unii Europejskiej. Są to akty prawne obowiązujące za każdym razem w sposób nadrzędny w przedsiębiorstwach do których się stosują. Należy pamiętać, że przedsiębiorstwa są objęte regulacjami prawnymi z regionów, w których prowadzą działalność, nie tylko z regionów, w których mają siedzibę. Przykładowo firmy wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych, które prowadzą sprzedaż lub świadczą usługi na terenie UE są zobligowane do przestrzegania standardów GDPR pomimo tego, że regulacja ta nie ma zastosowania na rynku amerykańskim.
Przykładami takich regulacji mogą być:
- GDPR (znane szerzej jako RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych) – Cała Unia Europejska
Ustawa o ochronie danych osobowych z 2018 roku – Polska - PCI DSS (Payment card industry digital security standard) – Jest to norma (nie regulacja) wymuszona na wszystkich dostawcach kart płatniczych takich jak Visa czy MasterCard – Cały sektor dostawców kart płatniczych na całym świecie
- HIPPA (Health Insurance Portability and Accountability Act) – ustawa z 1996 roku traktująca o sposobie przetwarzania danych przez ośrodki opieki medycznej oraz firmy ubezpieczeniowe. Nie ma ona zastosowania dla przedsiębiorstw z innych branż – Stany Zjednoczone
Jak widzimy regulacje prawne mogą być naprawdę różnorodne, mogą dotyczyć tylko konkretnej dziedziny przemysłu lub innych przedsiębiorstw oraz być obowiązywać globalnie lub regionalnie.
Czy warto korzystać ze standardów/norm bezpieczeństwa informacji?
Standardy w odróżnieniu od regulacji i aktów prawnych nie są wymuszane na przedsiębiorstwach na poziomie prawnym. Przestrzeganie standardów lub norm może być jednak wymagane przez niektórych kontrahentów lub być wpisane wprost w politykę działalności firmy. Wdrożenie standardów bezpieczeństwa informacji przez przedsiębiorstwo umożliwia m.in.
- Ustandaryzowane podejście do rozwiązywania dotychczasowych problemów oraz zapobiegania przyszłym incydentom bezpieczeństwa, pozwala zachować unifikacje i bezproblemowe skalowanie rozwiązań w całym przedsiębiorstwie.
- Korzystanie z gotowych i przetestowanych metod zawartych w standardach pozwala na szybsze i pewne osiąganie celów oraz brak konieczności budowania i testowania nowych strategii.
- Firmy, które dobrze stosują standardy szeroko wykorzystywane przez inne firmy z branży stają się bardziej wiarygodne i rzetelne. Zwiększają tym samym zaufanie wśród klientów oraz potencjalnych kontrahentów, ponieważ idą za najlepszymi przetestowanymi przez wielu praktykami.
- Zminimalizowanie ryzyka ataków i naruszeń – Standardy bezpieczeństwa informacji zawierają najlepsze praktyki i wytyczne, które pomagają w zidentyfikowaniu i zminimalizowaniu ryzyka ataków