25 lat Collegium Da Vinci! Ciekawi nas przeszłość i przyszłość. – Collegium Da Vinci Poznań

25 lat Collegium Da Vinci! Ciekawi nas przeszłość i przyszłość.

Rozpoczynając obchody 25-lecia powstania Uczelni, przy wsparciu infuture.institute Natalii Hatalskiej, postanowiliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie: jak będzie wyglądała edukacja przyszłości?

Jak będzie wyglądała edukacja za kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat? Jakie zmiany nas czekają w sposobie pozyskiwania kluczowych umiejętności i kompetencji? Rozpoczynając obchody 25-lecia powstania Uczelni, przy wsparciu infuture.institute Natalii Hatalskiej, postanowiliśmy znaleźć odpowiedź na te pytania po to, aby na tą przyszłość się przygotować, a co więcej – wpłynąć na to, jak ona będzie wyglądała!

Niezmiennie trzymamy rękę na pulsie! Z okazji 25. urodzin postanowiliśmy sprawdzić, jak edukacja może wyglądać za ćwierć wieku. Jacy absolwenci będą bezcenni na rynku pracy? Jak ludzie podejmować będą edukacyjne decyzje i jakie formy nauki wybierać? Jakim więc wyzwaniom powinna sprostać dzisiejsza edukacja i edukacja przyszłości?

Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez Collegium Da Vinci w grupie 4200 menedżerów, nauczycieli, studentów i uczniów zawód, w którym będą pracować za 10 lat dzisiejsi uczniowie i studenci najprawdopodobniej nie został jeszcze wymyślony. Odpowiedziało tak 63% managerów i aż 89% nauczycieli. Zdecydowana większość badanych zgadza się także ze stwierdzeniem, że z chwilą ukończenia szkoły lub uczelni niektóre zdobyte w niej umiejętności będą już nieaktualne lub niepotrzebne. Uważa tak około 60% studentów i uczniów, a także 75% managerów. Pełna zgoda wśród ankietowanych panuje również w ocenie stwierdzenia, że idealny pracownik przyszłości powinien łączyć umiejętności techniczne z kompetencjami społecznymi związanymi ze współdziałaniem z drugim człowiekiem.

Dlatego Collegium Da Vinci idzie w swoich analizach i działaniach jeszcze o krok dalej! Wspólnie z najbardziej wpływowymi i uznanymi ekspertami w dziedzinie analizy, prognozowania i badania trendów z infuture.institute uczelnia zdefiniuje, jak może wyglądać edukacja przyszłości. To pierwszy tak kompleksowy, unikalny raport dedykowany temu zagadnieniu!

Jak mówi Aleksandra Trapp, Head of Culture&Trends infuture.institute: Obserwujemy obecnie transformację wielu różnych obszarów, w tym także edukacji. Spowodowana jest ona wieloma czynnikami m.in. coraz bardziej powszechną digitalizacją życia, zapotrzebowaniem na nowe kompetencje na rynku czy redefinicją obszaru pracy. Zmieniają się także potrzeby czy wartości, szczególnie młodych pokoleń, rośnie świadomość konsumencka, umacniają się trendy środowiskowe. To wszystko sprawia, że na temat edukacji i jej przyszłości chcieliśmy spojrzeć z nowej perspektywy. W badaniach zatem obok tradycyjnych metod (badań jakościowych czy ilościowych) wykorzystujemy także badania zaprojektowane specjalnie pod ten projekt przez infuture.institute.

O nich więcej powiemy wkrótce!

Skąd tak niestandardowy pomysł na świętowanie jubileuszu?

Zawsze chętnie celebrowaliśmy wszystkie ważne wydarzenia z życia Uczelni – mówi Ewa Szulc, Senior Marketing Manager. Pandemia pokrzyżowała nam plany hucznego świętowania i organizowania dużych przedsięwzięć, które planowaliśmy. Postanowiliśmy zatem z okazji jubileuszu zrobić coś innego, powspominać nie tylko przeszłość, ale przede wszystkim wybiec myślami w przyszłość. Zdajemy sobie sprawę z tego, że edukacja w dzisiejszym świecie nie będzie się kończyć z chwilą ukończenia studiów, wszyscy będziemy się uczyć i zdobywać nowe umiejętności przez całe życie. Stąd pomysł na próbę przewidzenia scenariusza przyszłości edukacji w ogóle i nawiązanie współpracy z infuture.institute.

Dzisiaj zadaniem uczelni o profilu praktycznym, jest takie przygotowanie absolwentów, aby mogli jak najlepiej odnaleźć się na zmieniającym się rynku pracy – mówi Łukasz Fojutowski, Prorektor Collegium Da Vinci. W efekcie cały czas staramy się odpowiadać na pytanie, jak zaprojektować, modyfikować i realizować studia, które przygotują studentów do pracy w zawodach dzisiaj jeszcze nie znanych. Droga jest tylko jedna – nieustannie prowadzimy badania własne i analizujemy trendy, szukając i opisując kompetencje przyszłości, które staną się podstawą sukcesu zawodowego absolwentów i to nie tylko bezpośrednio po ukończeniu studiów, ale również w wymiarze kolejnych lat, a nawet dziesięcioleci. Tworzenie i prowadzenie innowacyjnych studiów to trudne wyzwanie, ale dzięki temu wywiązujemy się z obietnicy składanej naszym kandydatom.

Nowy, obowiązujący od roku akademickiego 2021/2022 model kształcenia w Collegium Da Vinci, opracowany został na podstawie wielu badań oraz warsztatów z uczniami, studentami, nauczycielami, wykładowcami, managerami. Ten model będzie cały czas modyfikowany i ulepszany, do czego zostaną wykorzystane również efekty współpracy CDV z infuture.institute. To ma być swego rodzaju edukacyjny lot na Marsa, a jednocześnie w głąb samego siebie, żeby jak najlepiej dostosować to, czego się uczę do tego jaki jestem, czego pragnę, jakie mam talenty i co mi sprawia radość. Celem nie jest wdrożenie jednego czy kilku jednostkowych rozwiązań usprawniających proces uczenia się. To już było. Zamiarem Collegium Da Vinci jest zaprojektowanie i wdrożenie wyróżniającego się w skali Polski, a w pewnych obszarach również Europy, ekosystemu edukacyjnego, opartego o indywidualizacji kształcenia – pracę na talentach i kompetencjach, stały kontakt z wykładowcą praktykiem – tutorem i mentorem, pracę na realnych problemach z jakimi zmagają się na co dzień firmy, elastyczność czy budowanie relacji. A to wszystko przy wsparciu najnowocześniejszych technologii wspierających proces kształcenia – specjalistycznych pracowni i platform umożliwiających kształcenie na odległość.

O tym, jak bardzo edukacja się zmieni i jakie kompetencje powinniśmy szlifować już teraz, dowiemy się wiosną. Jak bardzo zainspiruje Collegium Da Vinci także inne szkoły i uczelnie do zmian? Jeszcze nie wiadomo. Pewne jest, że to jedno z licznych przedsięwzięć, które Uczelnia rozpoczęła z okazji jubileuszu.