I. Title of the program:
„Kluczowe kompetencje w praktyce profesjonalnego coacha”
II. General program vision and goals
Cele:
- Rozwijanie profesji coachingowej poprzez szerzenie standardów kompetencyjnych I etycznych
- Rozwijanie 8 kompetencji coacha wg uaktualnionego modelu kompetencji ICF
- Po ukończeniu 60 godzin nauki uczestnicy będą mogli ubiegać się o akredytację na stopień ACC metodą portfolio, które są potwierdzeniem wysokich kompetencji coacha
- Zajęcia kończą się certyfikatem ukończenia akredytowanego przez ICF kursu po spełnieniu przez studenta określonych wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach.
Ramowy program:
1. Podstawy coachingu
- Czym jest coaching?
- Coaching jako proces i narzędzie
- Coaching, a mentoring, psychoterapia, szkolenie, consulting – podobieństwa i różnice
- Mity i fakty na temat coachingu
- Korzyści coachingu
- Rodzaje coachingu
2. Etyka w zawodzie coacha
- Postępowanie zgodne z zasadami etyki i standardami zawodu coachingu
- Znaczenie postawy coachingowej oraz nieustannego praktykowania autorefleksji
- Rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi poziomami umów i kontraktów coachingowych
- Relacja coach-klient-sponsor sesji coachingowych
- Kluczowe znaczenie partnerstwa pomiędzy coachem, a klientem oraz świadomość kulturowa, systemowa i kontekstowa
- Rola coacha, rola klienta w sesji i procesie
- Wyznaczanie granic
- Zasada poufności sesji
- Trudne sytuacje w praktyce coachingowej
3. Proces coachingowy
- Budowa sesji, budowa procesu
- Określanie potrzeb klienta, budowanie celów
- Coach buduje relację z klientem, zaufanie i poczucia bezpieczeństwa, utrzymuje obecność
- Przegląd procesu, sesja ewaluacyjna, badanie efektywności pracy klienta
- Rola procesu poza sesją
4. Komunikacja z klientem
- Proces zmiany w procesie coachingowym (przekonania i wartości w procesie zmiany, modele zmiany, rola coacha w procesie zmiany)
- Mapa i wizja klienta
- Coach zadaje otwarte pytania, sięgające sedna
- Coach aktywnie słucha
- Język coacha jest przejrzysty, jasny dla klienta
5. Kreatywna i motywacyjna funkcja coachingu – narzędzia i techniki pobudzające kreatywność klienta w projektowaniu działań i zmianie perspektyw, pobudzające abstrakcyjne myślenie.
6. Coach jako wsparcie procesu uczenia się i rozwoju klienta
- Pobudza świadomość
- Partneruje klientowi w projektowaniu celów, działań
- Towarzyszy w procesie dokonywania postępów i zaangażowania klienta oraz jego autonomii
7. Narzędzia coachingowe (pojawia się na każdym zjeździe)
8. Sesje coachingowe – warsztaty (pojawia się na każdym zjeździe)
III. List of classes/modules/parts
1. Działa zgodnie z zasadami etyki 6 h
Definicja: Coach rozumie i stosuje w sposób spójny zasady etyki zawodu coacha oraz standardy coachingu.
- Wykazuje się osobistą spójnością i uczciwością w kontaktach z klientami, sponsorami i właściwymi interesariuszami.
- Jest uwrażliwiony na tożsamość, otoczenie, doświadczenie, wartości i poglądy klientów.
- Używa odpowiedniego języka wyrażającego szacunek do klientów, sponsorów i istotnych interesariuszy.
- Przestrzega Kodeksu Etycznego ICF i stoi na straży Kluczowych wartości ICF.
- Zachowuje poufność informacji uzyskanych od klienta zgodnie z umowami zawartymi ze stronami oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego lub międzynarodowego
- Jest świadomy różnic pomiędzy coachingiem, konsultingiem, psychoterapią oraz innymi formami wsparcia.
- Kieruje klientów do innych specjalistów w razie potrzeby.
2. Wciela w życie postawę coachingową 6 h
Definicja: Coach przyjmuje i rozwija w sobie otwartość, ciekawość, elastyczność oraz podejście skoncentrowane na kliencie.
- Uznaje, że klienci są odpowiedzialni za własne wybory.
- Nieustannie doskonali się i rozwija jako coach.
- Nieustannie praktykuje autorefleksję, aby doskonalić warsztat coacha.
- Jest świadomy i otwarty na to, jaki wpływ ma kontekst i kwestie kulturowe na innych oraz na niego samego.
- Wykorzystuje samoświadomość i intuicję z korzyścią dla klienta.
- Rozwija i pielęgnuje umiejętność zarządzania swoimi emocjami.
- Przygotowuje się do sesji zarówno mentalnie, jak i emocjonalnie.
- W razie potrzeby zwraca się o pomoc z zewnątrz.
B. Współtworzenie relacji
3. Zawiera i realizuje ustalenia kontraktów 7 h
Definicja: Coach partneruje klientowi i pozostałym stronom coachingu w stworzeniu przejrzystego kontraktu dotyczącego relacji, procesu, planów oraz celów coachingu. Coach zawiera kontrakt zarówno na cały proces coachingowy, jak i na każdą sesję.
- Wyjaśnia klientowi i innym pozostałym stronom coachingu, czym jest, a czym coaching nie jest oraz opisuje proces coachingowy.
- Uzgadnia z klientem i pozostałymi stronami coachingu, co jest, a co nie jest właściwe w tej relacji, co wchodzi w skład usługi coachingowej oraz jaki jest zakres odpowiedzialności każdej ze stron.
- Uzgadnia ogólne wytyczne i szczegóły dotyczące danej relacji coachingowej, takie jak kwestie organizacyjne, opłaty, terminy, czas trwania, zakończenie, poufność oraz ewentualne włączenie w proces innych osób.
- Partneruje klientowi i właściwym pozostałym stronom coachingu w ustalaniu całościowego planu procesu coachingowego i jego celów.
- Partneruje klientowi w sprawdzeniu dopasowania pomiędzy sobą, jako coachem a klientem.
- Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu tego, co klient chce osiągnąć podczas sesji.
- Partneruje klientowi w określeniu tego, czym klient potrzebuje się zająć lub co rozwiązać, aby osiągnąć wyznaczone cele sesji.
- Partneruje klientowi w zdefiniowaniu lub potwierdzeniu miar sukcesu dla celów, które klient chce osiągnąć w ramach procesu coachingowego lub pojedynczej sesji.
- Partneruje klientowi w zarządzaniu czasem podczas sesji oraz wyborze tego, na czym klient chce się podczas niej skupić.
- Kontynuuje rozmowę w kierunku pożądanego przez klienta rezultatu, chyba że klient wskaże inaczej.
- Partneruje klientowi w zakończeniu relacji coachingowej z należytym szacunkiem dla tego doświadczenia.
4. Buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa 7 h
Definicja: Coach jest dla klienta partnerem w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska, które pozwala klientowi w pełni się otworzyć. Dba o to, żeby ich relacja opierała się na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- Dąży do zrozumienia klienta i bierze pod uwagę jego szeroki kontekst, który może obejmować jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania.
- Okazuje szacunek dla tożsamości, poglądów, stylu i języka klienta oraz dostosowuje do niego prowadzenie coachingu.
- Uznaje i szanuje unikalne talenty, odkrycia oraz pracę klienta w ramach procesu coachingowego.
- Okazuje wsparcie, empatię oraz troskę o klienta.
- Uznaje i wspiera sposób, w jaki klient wyraża uczucia, spostrzeżenia, obawy, przekonania i sugestie.
- Wykazuje się otwartością i transparentnością, które są przejawem wrażliwości i służą budowaniu zaufania w relacji z klientem.
5. Utrzymuje obecność 7 h
Definicja: Coach jest w pełni świadomy i obecny przy kliencie, przyjmuje styl otwarty, elastyczny, pewny i ugruntowany.
- Pozostaje skupiony, uważny, empatyczny oraz wrażliwy na klienta.
- Wykazuje się ciekawością podczas procesu coachingowego.
- Zarządza własnymi emocjami, by być obecnym przy kliencie.
- Wykazuje pewność podczas pracy z silnymi emocjami klienta w trakcie procesu coachingowego.
- Czuje się komfortowo pracując w sferze tego, co nieznane.
- Tworzy lub daje przestrzeń na ciszę, zatrzymanie się lub refleksję.
C. Efektywne komunikowanie
6. Aktywnie słucha 7 h
Definicja: Coach skupia się na tym, co klient mówi i czego nie mówi, aby w pełni zrozumieć, co klient przekazuje w kontekście siebie, jako systemu oraz wspiera go w wyrażaniu siebie.
- Bierze pod uwagę kontekst klienta, jego tożsamość, środowisko, doświadczenia, wartości i przekonania, aby jak najlepiej zrozumieć to, co przekazuje klient.
- Odzwierciedla lub podsumowuje wypowiedzi klienta, aby zapewnić jasność i zrozumienie.
- Rozpoznaje, gdy pojawia się coś więcej niż klient komunikuje i pogłębia to.
- Zauważa, akceptuje i dopytuje o emocje klienta, zmiany energii, sygnały niewerbalne lub inne zachowania.
- Dopytuje o spójność słów, tonu głosu i mowy ciała, aby odkryć pełne znaczenie wypowiedzi klienta.
- Zauważa tendencje w zachowaniach i emocjach klienta podczas sesji, po to aby wychwycić pojawiające się wątki i schematy.
7. Pobudza świadomość 10 h
Definicja: Coach ułatwia klientowi dokonywanie odkryć oraz wspiera proces uczenia się, korzystając z narzędzi i technik takich jak mocne pytania, cisza, metafora i analogia.
- Bierze pod uwagę doświadczenie klienta przy wyborze, co może być dla niego najbardziej użyteczne.
- Zachęca klienta do podejmowania wyzwań jako sposób na pobudzenie świadomości lub wglądu.
- Zadaje pytania na temat klienta, takie jak jego sposób myślenia, wartości, potrzeby, pragnienia i przekonania.
- Zadaje pytania, które pomagają klientowi wykraczać poza dotychczasowe sposoby myślenia.
- Zaprasza klienta do dzielenia się w większym stopniu tym, czego doświadcza w danym momencie.
- Zauważa to, co działa podczas sesji, aby wzmocnić postępy klienta.
- Dostosowuje własne podejście coachingowe do potrzeb klienta.
- Pomaga klientowi rozpoznać czynniki, które wpływają na obecne i przyszłe schematy zachowań, myślenia i emocji.
- Zaprasza klienta do generowania pomysłów, jak może pójść naprzód, co klient chce lub co może zrobić.
- Wspiera klienta w zmianie perspektywy.
- Dzieli się z klientem obserwacjami, odkryciami i odczuciami bez przywiązywania się do nich, jeśli mają one szansę przełożyć się na nowe wnioski klienta.
D. Wspieranie uczenia się i rozwoju 10 h
8. Ułatwia rozwój klienta 10 h
Definicja: Coach partneruje klientowi w przełożeniu tego, czego klient dowiedział się i co odkrył na działania; wspiera autonomię klienta w procesie coachingowym.
- Pracuje z klientem nad integracją nowej świadomości, wglądów i wniosków z jego światopoglądem i zachowaniem.
- Partneruje klientowi w projektowaniu celów, działań oraz miar postępu tak, aby wdrażać i poszerzać nowe wnioski.
- Uznaje i wspiera autonomię klienta w wyznaczaniu celów, działań oraz sposobów rozliczania się z nich.
- Wspiera klienta w rozpoznawaniu potencjalnych rezultatów lub nauki z ustalonych działań.
- Zaprasza klienta do refleksji nad dalszą drogą, w tym nad potrzebnymi zasobami, wsparciem oraz możliwymi przeszkodami.
- Partneruje klientowi w podsumowywaniu odkryć i wglądów pojawiających się w trakcie sesji lub między nimi.
- Świętuje postępy i sukcesy klienta.
- Partneruje klientowi w zakończeniu sesji.
Komunikacja, jako kompetencja, zostaje domyślnie rozszerzona na wszystkie kluczowe kompetencje, staje się fundamentem umożliwiającym w ogóle zaistnienie procesu coachingowego.
V. Learning goals
Rozwijanie 8. kompetencji coacha według uaktualnionego modelu ICF
VI. Coaching philosophy/model/approach
Przedstawienie warsztatu coacha według standardów ICF, pokazanie rozmaitych podejść, modeli i narzędzi w celu zwiększenia efektywności jego pracy oraz poszerzenie jego świadomości w zakresie roli jaką pełni w swoim środowisku. Omówienie uaktualnionego modelu kompetencji wg ICF – nowych wątków i wniosków.
Pokazanie multidyscyplinarności coachingu.