Collegium Da Vinci w Poznaniu, zobowiązuje się do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów. Wsparciem w wypełnianiu tego zobowiązania jest przyjęty i doskonalony Wewnętrzny System Zapewnienia Jakości Kształcenia – integralny zbiór programowo zaplanowanych działań w poszczególnych obszarach procesu dydaktycznego, spójny ze strategią rozwoju Uczelni oraz funkcjonującym w niej modelem zarządzania procesowego. System, dostarczając analiz i wniosków na temat funkcjonowania poszczególnych elementów procesu kształcenia, pomaga w planowaniu i wdrażaniu działań naprawczych i doskonalących.
Założenia wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia w Collegium Da Vinci opiera się na europejskich standardach i wskazówkach dotyczących zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Kształcenia Wyższego (ESG 2015) oraz koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością (Total Quality Management – TQM), która zakłada holistyczne i systemowe podejście do doskonalenia procesów edukacyjnych. Fundamentem tego systemu jest tworzenie mechanizmów skutecznej transmisji aktualnej wiedzy, zgodnej z najnowszymi osiągnięciami nauki i technologii, a także z dynamicznie zmieniającymi się potrzebami rynku pracy. Wiedza ta, ma służyć nie tylko pogłębianiu kompetencji studentów, lecz także przygotowywaniu ich do aktywnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym.
Integralnym elementem systemu jest systematyczne monitorowanie oraz ewaluacja jakości kształcenia. Działania te obejmują zarówno analizę efektów uczenia się, jak i ocenę skuteczności stosowanych metod dydaktycznych, co umożliwia wdrażanie adekwatnych działań naprawczych i rozwojowych. Kluczowe znaczenie ma również bieżąca aktualizacja programów studiów, która zapewnia ich spójność z aktualnym stanem wiedzy i praktyką zawodową, a także wdrażanie metod dydaktycznych, pozwalających na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i technologii edukacyjnych.
Ważnym aspektem systemu zarządzania jakością jest orientacja na potrzeby i satysfakcję studentów. Collegium Da Vinci traktuje ich nie tylko jako odbiorców procesu dydaktycznego, ale także jako aktywnych uczestników współtworzących jakość kształcenia. Założenia systemu kładą również nacisk doskonalenie oraz innowacyjność procesów edukacyjnych. Oznacza to nie tylko wdrażanie nowych metod kształcenia i technologii, ale także rozwijanie instytucji jako aktywnego generatora wiedzy i inicjatora wartościowych przedsięwzięć. Ważnym elementem jest ponadto zaangażowanie w proces doskonalenia jakości wszystkich interesariuszy – zarówno wewnętrznych (studentów, pracowników akademickich i administracyjnych), jak i zewnętrznych (pracodawców, absolwentów oraz partnerów instytucjonalnych). Ich współudział umożliwia pełniejsze dostosowanie procesu kształcenia do wymogów społeczno-gospodarczych i rynku pracy.
Cele systemu obejmują:
- Zapewnienie wysokiej jakości nauczania poprzez weryfikację i wsparcie procesu dydaktycznego.
- Rozwój kadry dydaktycznej Uczelni oraz podejmowanie współpracy z ekspertami z branż związanych z poszczególnymi kierunkami studiów.
- Ciągłe monitorowanie i aktualizację efektów uczenia się oraz dostosowywanie do nich programów studiów.
- Sprawną organizację studiów i procesu wsparcia kształcenia.
- Stałe poszerzanie i doskonalenie oferty edukacyjnej.
- Dostosowanie jej do oczekiwań interesariuszy zewnętrznych (kandydatów, pracodawców) i wewnętrznych (studentów, kadry dydaktycznej).
- Doskonalenie systemu wsparcia studentów i dydaktyków, zapewnienie zasobów do nauki oraz ulepszanie infrastruktury.