SPOTKANIA Z LITERATURĄ

„Spotkania z literaturą” to zajęcia dotyczące książek. Wszelakich książek: powieści, reportaży, esejów, dramatów. W rozmowie najbardziej interesuje nas to, z jakiej części naszych poglądów musimy zrezygnować, aby książkę zrozumieć; pytamy więc, do jakiego świata dzieło nas wciąga i według jakich reguł ten świat istnieje. Nie polemizujemy z literaturą – dopowiadamy do niej dalsze ciągi; nie wykazujemy pisarzom, że się mylą – pytamy, jak wyglądałaby rzeczywistość urządzona wedle ich pomysłów.
Każdy z semestrów ma swoją ideę; to ona decyduje o zestawie książek. W dotychczasowych cyklach rozmawialiśmy o książkach dotyczących: Holokaustu, miłości, śmierci, polskiej prowincji, Europy Środkowej, Rosji. W roku akademickim 2017/2018 rozpoczęliśmy cykl zatytułowany „Prawie inne światy”. Interesowała nas „inność” przedstawianych światów, ale też ich podobieństwo do naszego. Tegoroczny cykl będzie kontynuacją poprzedniego. W roku 2018/2019 odwróciliśmy relację – rozmawialiśmy o światach „prawie podobnych”. Przedmiotem dyskusji była zawarta w literaturze różnica, która to, co swojskie, zamienia w obce, inne, niepodobne. Ponadto, inaczej niż w semestrze poprzednim, rozmawialiśmy wyłącznie o światach stworzonych przez polskich pisarzy – od Stanisława Lema i Janusza Zajdla, poprzez Marka Huberatha, Jacka Dukaja, Andrzeja Sapkowskiego, do Joanny Bator, Olgi Tokarczuk, Anny Brzezińskiej i Ewy Białołęckiej. W roku akademickim 2019/2020 przedmiotem rozważań będą „bliskie końce”, co należy rozumieć dwojako: raz, będziemy interpretować fabuły o zróżnicowanych (wywołanych przez klimat, wojnę, technologię, ekonomię) końcach, a dwa, będziemy sprawdzać bliskość fabuł końca w literaturze obcej i polskiej, aby przekonać się, czy wyobraźnia literacka podpowiada jakieś możliwości dalszego ciągu.

Zajęcia mają charakter wszechstronnie otwarty. Po pierwsze, przyjść może każdy – bez względu na wiek, płeć, wykształcenie, orientację seksualną, światopogląd czy przynależność partyjną; jedyny wymóg brzmi: „Przeczytaj zadaną książkę i włącz się w dyskusję”. Po wtóre, otwarty jest spis książek; co prawda zestaw lektur jest gotowy przed rozpoczęciem semestru, więc pierwszą książkę ze spisu trzeba przeczytać, ale pozostałe tytuły mogą ulec wymianie; warunek: decyzję podejmujemy kolegialnie. Po trzecie, otwarta jest dyskusja: bronimy racji własnej, spokojnie wysłuchujemy cudzej.

Program

  • Program zajęć

    Rodzaj zajęć – warsztaty

Prowadzący: prof. dr hab. Przemysław Czapliński

SEMESTR ZIMOWY

1. Jacek Dehnel, Ale z naszymi umarłymi
2. Serhij Żadan, Internat
3. Weronika Murek, Feinweinblein
4. Zakhar Priliepin, Klasztor
5. Naomi Alderman, Siła
6. Patrycja Pustkowiak, Maszkaron
7. Petros Markaris, Kasacja po grecku
8. Malcolm XD, Emigracja
9. Sigríður Hagalín Björnsdóttir, Wyspa
10. Salcia Hałas, Potop
11. Jeff Vandermeer, Unicestwienie
12. Virginie Despentes, Vernon Subutex (tom III)

Zalecana literatura (zestaw alternatywny)

1. Agnieszka Szpila, Bardo
2. Krzysztof Zajas, Oszpicyn
3. Mariusz Sieniewicz, Plankton
4. Anna Cieplak, Lekki bagaż
5. Marcin Kołodziejczyk, Prymityw. Epopeja narodowa
6. Jacek Inglot, Polska 2.0
7. Aura Xilonen, Jankeski fajter
8. Ben Fountain, Długi marsz w połowie meczu
9. J.D. Vance, Elegia dla bidoków
10. Richard Flanagan, Księga ryb Williama Goulda
11. Nikos Panagiotopoulous, Dzieci Kaina
12. Kamel Daoud, Sprawa Meursaulta
13. Szczepan Twardoch, Wieczny Grunwald
14. Michel Houellebecq, Serotonina

Wymagania wstępne: jedynym wymogiem uczestnictwa w zajęciach jest czytanie zadanych lektur i czynny udział w dyskusji.

Kontakt

Katarzyna Gorwa

Koordynator Biura Akademii Trzeciego Wieku

atw@cdv.pl

Strona wykorzystuje pliki cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.