Service Design czyli projektowanie przyszłości – Collegium Da Vinci Poznań
14 stycznia 2020
dr Marcin Chłodnicki - Wykładowca

Service Design czyli projektowanie przyszłości

Service Design Winter School - wyzwanie i szansa

Projektowanie usług to dynamicznie rozwijająca się dziedzina, dzięki której jesteśmy w stanie tworzyć i modyfikować usługi, rozwiązujące realne problemy, które są potrzebne, wartościowe i znajdują swoich usługobiorców. W Wielkiej Brytanii w ten sposób projektowane są usługi publiczne, a w Norwegii projektantom usług udało się zredukować czas procedury diagnostyki raka piersi o 90%.

Międzynarodowe marki usługowe projektują, prototypują i testują każde nowe rozwiązanie, zanim podejmą się go wdrożyć. Dotyczy to systemu obsługi klientów (np. McDonald’s czy Apple), zmiany sposobu działania (jak np. Xerox czy IBM), czy tworzenia i rozwijania zupełnie nowych usług (jak np. UBER, Booking.com czy Lime).

W Polsce również projektuje się usługi. Oczywiście, projektowanie e-usług, czyli usług elektronicznych, aplikacji mobilnych itp. jest koniecznością, jednak dla większości usług offline, tych bardziej tradycyjnych nie jest to reguła. Ilość i znaczenie firm usługowych w polskiej gospodarce oraz ich stosunkowo niska innowacyjność oznacza olbrzymi potencjał dla metodyki service design, dla projektantów usług, jak i dla usługodawców w tworzeniu nowych, potrzebnych i lepszych dla klientów, bardziej ekonomicznych czy przyjaznych dla środowiska usług.

Service Design Winter School to coroczne wydarzenie, podczas którego międzynarodowe zespoły studentów zmagają się przez 5 dni, pod okiem ekspertów, z wyzwaniem postawionym im przez renomowaną markę, firmę lub organizację. Service Design Winter School organizowany jest już czwarty raz, w trzecim tygodniu listopada. Każdego roku odbywa się on w innym europejskim mieście (Antwerpia 2016, Lubljana 2017, Kowno 2018, Lier 2019).

Warsztat ma charakter projektowego sprintu, w którym, w poniedziałek zespoły dowiadują się (od zarządu firmy, miasta, organizacji) jakie problemy powinni rozwiązać, następnie przez 3 dni, studenci metodą warsztatową pracują nad propozycją rozwiązania, żeby w piątek ponownie stanąć przed zleceniodawcami projektu i zaprezentować wyniki swoich prac – najlepiej w postaci prototypu rozwiązania, popartego badaniami i wioskami.

Od 17 do 22 listopada 2019, jedenastu studentów CDV, w tym przedstawiciele koła naukowego Vinci Square, miało przyjemność brać udział w Service Design Winter School w mieście Lier, w Belgii. Gospodarzem wydarzenie był Thomas More University i brało w nim udział ponad 40 studentów z różnych zakątków świata (Holandii, Niemiec, Indii, Finlandii, Belgii i El Salvador).

Przez pięć dni zajmowaliśmy się szukaniem rozwiązań dla władz Lier w celu przekształcenia tego miejsca w prawdziwe studenckie miasto. Wszyscy zostaliśmy podzieleni na zespoły międzynarodowe, w których nie tylko różniliśmy się narodowościami, ale również rodzajem posiadanej przez nas wiedzy. Mogliśmy dzięki temu poznać różne kultury, wymienić się doświadczeniami i zdobyć zupełnie nowy zestaw umiejętności.

Warsztaty były prowadzone metodyką Design Thinking, a na początku każdego dnia zajęć mieliśmy okazję zaczerpnąć wiedzy od specjalistów z obszaru Service Design. Nad merytoryką warsztatów czuwali Marc Clerkx z Belgii i dr Marcin Chłodnicki z Polski (Collegium Da Vinci). Oprócz warsztatów uczestniczyliśmy w grze miejskiej po Antwerpii, która pozwoliła nam zobaczyć najważniejsze punkty tego pięknego miasta. Wyjazd nie byłby jednak kompletny bez spróbowania tradycyjnych belgijskich frytek i…belgijskiego piwa. 

Mimo trudnej listopadowej pogody atmosfera rozgrzewała i każdego dnia przychodziliśmy na warsztaty z motywacją, nowymi pomysłami i pozytywną energią.  Dzięki możliwości wzięcia udziału w tym wydarzeniu mogliśmy spojrzeć na nasz główny problem z zupełniej innej perspektywy, przez pryzmat odmiennych doświadczeń. To wydarzenie zainspirowało nas do dalszych działań i rozwoju. Najważniejszym pytaniem podczas wyjazdu nie było ,,co?”, ale ,,kto?”.  Odpowiedź na to brzmiała: my – wszyscy uczestnicy tego projektu. My, którzy wyszliśmy stamtąd z otwartymi umysłami i nowymi znajomościami, które możliwe, że zaowocują na długie lata. To było naprawdę świetne przeżycie, które z pewnością na długo zostanie w naszej pamięci” – Ania, Laura, Kuba, studenci CDV.

Współautorzy tekstu:

  • Anna Janiszewska
  • Laura Piwowarska
  • Jakub Stróżyk