Kierunki jutra. E-commerce #6: Jakiego rodzaju projekty mogą czekać na Ciebie w E-commerce? – Collegium Da Vinci Poznań
Treść Menu ogólne Menu studiów Stopka
09 lipca 2024
Joanna Urbańska - Wykładowca

Kierunki jutra. E-commerce #6: Jakiego rodzaju projekty mogą czekać na Ciebie w E-commerce?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie projekty czekają na Ciebie w świecie e-commerce? Tekst odkryje przed Tobą fascynujące możliwości - od nowoczesnych platform sprzedażowych, przez innowacyjne rozwiązania logistyczne, aż po unikalne projekty badawczo-rozwojowe.

Z poprzednich publikacji już wiesz, dla kogo są studia E-commerce, czego się na nich nauczysz i na jakich stanowiskach będzie można wykorzystać zdobyte kompetencje.

Przedstawialiśmy również kluczowe trendy, które warto znać, aby wiedzieć, w jakim kierunku E-commerce będzie się rozwijał.

Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam temat zarządzania projektami, dzięki któremu tak naprawdę ten rozwój jest w ogóle możliwy.

Zarządzanie projektami a E-commerce

Zarządzanie projektami to w dzisiejszych czasach bardzo szeroka dziedzina, którą jako pracownicy lub przyszli przedsiębiorcy będziecie mogli spotkać w różnych branżach, a w szczególności w branży E-commerce. Dzieje się tak głównie z tego powodu, że ten kierunek jutra jest stosunkowo nowym tworem, który rozwija się bardzo dynamicznie, a do tego rozwoju prowadzą liczne innowacje, które się wyrastają jak grzyby po deszczu.

Siłą rzeczy, aby wdrożyć daną innowację, należy podjąć przedsięwzięcie nowe, wcześniej nieznane oraz obarczone podwyższonym ryzykiem. Zazwyczaj mamy na to początkowo wskazany czas oraz budżet, wyznaczone konkretne cele, a nad sposobem wdrożenia zapewne będzie trzeba się zastanowić. Zbieramy dedykowany zespół, aby był w stanie dopasować nowo powstałe produkty do istniejących już rozwiązań. Wszystkie te aspekty wiążą się w całość, prowadząc wprost do definicji projektu, a zatem E-commerce i zarządzanie projektami zawsze będą szły ze sobą w parze.

Specyfika działalności w E-commerce

Na to, jakiego rodzaju projekty czy działania będzie można spotkać w branży E-commerce, ma wpływ między innymi:

  • rodzaj działalności (np. internetowa sprzedaż produktów z dostawą do domu, internetowa sprzedaż usług czy internetowe zamówienie produktu z odbiorem w sklepie stacjonarnym, czyli tzw. click&collect),
  • zakres działania (np. krajowy, międzynarodowy, lokalny)
  • struktura firmy (czy dział IT jest wewnątrz czy poza firmą, jak wyglądają działy wsparcia, jak liczna jest to organizacja, etc.),
  • możliwość podejmowania nowych inicjatyw (w przypadku firm, które są częścią większych organizacji),
  • dostępne zasoby (zarówno materialne takie jak fundusze, pracownicy czy sprzęty, a także niematerialne: wiedza czy technologia),
  • obrana strategia firmy.

Jednakże, za każdym razem będziemy mówili o projektach, które są nieodłącznym elementem wdrażania celów wynikających ze strategii przedsiębiorstw E-commerce.

Najczęściej spotykane rodzaje projektów w E-Commerce

  1. Wdrożenia nowych oraz rozwój istniejących platform/aplikacji/narzędzi wspierających sprzedaż lub obsługę. W tym obszarze mogą znaleźć się projekty, które mają na celu wykorzystanie aktualnych trendów takich jak chatbot, zastosowanie coraz to lepszych wyszukiwarek produktów czy wdrażanie coraz to nowszych form płatności.
  2. Projekty logistyczne, które skupiają się na przygotowaniu, zmianie lub optymalizacji ścieżki wysyłki, lub obsługi danego zamówienia.
  3. Projekty innowacyjne zajmujące obszar rozwojowo-badawczy, polegające na poszukiwaniu oryginalnych, nowych rozwiązań, które mogą stać się unikatem na rynku.
  4. Projekty modernizacyjne, czyli usprawniające działanie istniejących systemów/rozwiązań/narzędzi.
  5. Projekty strategiczne, czyli takie, jakie zostały określone na dany okres w strategii przedsiębiorstwa i będą miały swoje skutki w dłuższej perspektywie czasowej, np. wdrożenie nowych kanałów sprzedaży jako wsparcie lub rozwój obecnej formy czy restrukturyzacja.
  6. Projekty operacyjne — o skutkach krótkookresowych i ograniczonych jedynie do wybranych jednostek w organizacji, np. zmiana źródeł zaopatrzenia.

Jak widać większość projektów będzie dotykała zagadnień związanych z obszarem IT, ale nie tylko. Można spotkać projekty bardziej organizacyjne, które nie są związane z systemami IT. Nie każda osoba pracująca w obszarze E-commerce ma potrzebę znajomości złożonych zagadnień z dziedziny informatyki. Jednakże znajomość odpowiednich metodyk zarządzania projektami jest wspierająca do odpowiedniego rozumienia wdrażanych rozwiązań. Na kierunku E-commerce w Collegium da Vinci zadbano o ten aspekt w szczególności, ponieważ o projektach będziecie mogli dowiadywać się od praktyków, którzy mieli okazję pracować przy wdrożeniach.