Na co dzień ułatwiamy życie odbiorcom – Collegium Da Vinci Poznań
14 października 2021
Krzysztof Miotk - Wykładowca

Na co dzień ułatwiamy życie odbiorcom

Wywiad z Krzysztofem Miotkiem, kierownikiem studiów podyplomowych Badania UX

Dla kogo jest UX?

Właściwie to sam UX jest dla wszystkich… Ale nie dla każdego. To znaczy, że odbiorcami są wszyscy ludzie korzystający z produktów cyfrowych (np. strony, aplikacje) i fizycznych (choć tu poprawniejsze byłoby zagłębienie się w CX). Mówi się, że specjaliści UX łączą technologię z człowiekiem. Lubię to stwierdzenie, bo bardzo odpowiada temu, co robimy na co dzień – ułatwiamy życie odbiorcom.

Nie każdy jednak tym UX-em może lub powinien zostać. Oprócz słuchania użytkowników trzeba również umieć podejmować decyzje, pamiętać o biznesie i komunikować się z zespołem.

A dla kogo są studia UX?

Studia podyplomowe Badania UX przeznaczone są głównie dla dwóch typów odbiorców: projektantów, którzy chcą zwiększyć swoje kompetencje lub osób tzw. “wanna-be”, którzy chcą się przebranżowić lub zdobyć pierwszą pracę jako badacz UX.

Czym studia Badania UX w Collegium Da Vinci różnią się od innych tego typu kursów, szkoleń, studiów dostępnych na rynku?

Przede wszystkim nie ma żadnych innych studiów czy kursów, które tyle czasu i skupienia poświęcają na badania UX.

Inne dostępne podyplomówki mają co najwyżej specjalności lub moduły związane z badaniami UX, a kursy typowo badawcze są o wiele krótsze.

Z kim można spotkać się podczas studiów? Kim są wykładowcy?

Przede wszystkim każdy z nas jest badaczem lub badaczką. To wyróżnik nawiązujący do poprzedniego pytania – uczestnik spotyka wielu badaczy o różnorodnych doświadczeniach, a nie np. jednego w czasie studiów.

Mamy wykładowców pracujących w małych, średnich i dużych firmach. Niektórzy pracują na etacie, a inni prowadzą własne działalności.

Te różnorodności sprawiają, że każdy uczestnik studiów może poznać różne perspektywy i wybrać tę, która będzie najlepsza dla niego lub dla danego projektu.

Co dają Ci spotkania ze słuchaczami studiów, czy są rozwijające również dla wykładowcy?

Mówi się, że prowadzenie zajęć to wymiana doświadczeń w dwie strony, więc nie będę tutaj oryginalny. Jest to po prostu fakt. Jako wykładowcy poznajemy nowe perspektywy, a czasem również eksperymenty poszczególnych firm, w których pracują słuchacze. Sam dobierałem wykładowców w taki sposób, aby nie uznawali siebie za prawdę objawioną – każdy z nas podchodzi z szacunkiem do innych osób, zarówno nowicjuszy jak i ekspertów w dziedzinach.

Ba! Osobiście wręcz uwielbiam pracę z osobami na początku drogi! Bywają tak wielcy pasjonaci, że wiedzą jaki nowy artykuł na temat danego eksperymentu (np. pobocznie związanego z branżą) wyszedł w danym miesiącu – eksperci często nie mają czasu na śledzenie tego. Więc zdecydowanie wszyscy uczymy się od siebie!

Czy znasz przykłady jakichś wyjątkowych współprac, które narodziły się dotychczas wśród słuchaczy i wykładowców?

Nawet na swoim przykładzie mam “perełki”, które poprowadziłem do ich pierwszych prac, a nawet aktualnie współpracujemy ze sobą przy niektórych projektach badawczych. Te studia to świetna szansa również dla wykładowców, aby poznać charakter, ambicje i kompetencje słuchaczy i słuchaczek. Kiedy szukam współpracowników, to szczególną uwagę zwracam na moich studentów, słuchaczy i kursantów.

Na zajęciach również realizuje się projekty we współpracy z firmami czy NGO – oni również bacznie obserwują słuchaczy, bo to dla nich najlepsza możliwa rekrutacja na późniejsze stanowiska badawcze.

Collegium Da Vinci świętuje w tym roku 25-lecie istnienia. Czego życzysz Uczelni i społeczności CDV?

Przede wszystkim otwartości na wiedzę i ludzi. UX jest dziedziną interdyscyplinarną, co ma swoje zalety i wady. Obecnie jest to nadal raczkująca, choć dynamicznie zmieniająca się w Polsce specjalność. Zapewnia dobre zarobki i satysfakcję, ale zmusza do ciągłego uczenia się i dostosowywania do rynku. Osoby, które spoczną na laurach dzisiaj, będą miały ogromne problemy już za kilka lat.