Silver Generation a Internet – Collegium Da Vinci Poznań
13 lutego 2020
dr Joanna Flicińska-Turkiewicz - Wykładowca

Silver Generation a Internet

Czy seniorzy są pokoleniem straconym dla marketingu internetowego?

Internetowy Projekt dla osób starszych – czy to ma sens?

Co by było gdyby Waszą grupą docelową były osoby starsze? Macie przygotować kampanię dla tej grupy docelowej – społeczną albo komercyjną. Czy można w ogóle rozważać Internet jako główny kanał komunikacji? Czy to raczej porywanie się z motyką na Słońce?

W tym tekście spróbuję pokazać, że nie tylko warto to rozważyć, ale może się to okazać strzałem w dziesiątkę. Bycie ekspertem od marketingu internetowego, narzędzi i produktów skierowanych do „srebrnego pokolenia” może się już wkrótce bardzo opłacić. Ale po kolei.

500 plus nie pomaga

Mimo różnych zachęt do posiadania dzieci, nasze społeczeństwo starzeje się i to coraz bardziej. Według danych GUS udział populacji w wieku 65+ rośnie. W 2013 roku było to 14,5 %, natomiast prognozowano, że w 2035 roku udział ten wzrośnie do 24,5% a w 2050 roku aż do 32,7% [1].

Społeczeństwo się starzeje, a co za tym idzie, starzeją się klienci. W różnych branżach obserwujemy wzrost znaczenia klientów w wieku starszym. Przykładowo zgodnie z raportem GfK osoby w wieku 60+ dysponują 21% siły nabywczej polskiej populacji w branży FMCG (produkty szybko zbywalne, np. spożywcze) [2]. To całkiem sporo i jeśli obecne trendy się utrzymają, a nic nie wskazuje na to, że miałoby się coś zmienić, to siła nabywcza seniorów będzie wzrastać. I to we wszystkich branżach.

Liczba ludności maleje. Liczba seniorów rośnie. Ale czy korzystają oni z Internetu i czy coś się w tym temacie zmienia?

e-Senior – fikcja czy niedaleka przyszłość?

Seniorzy coraz częściej są użytkownikami Internetu, w tym mediów społecznościowych. Z resztą za Silver Generation uznawane są osoby w wieku 55 plus, a więc około 9 mln. Polaków (GUS). Są to osoby często aktywne zawodowo i też dzięki temu zmobilizowane do aktywności w Internecie, chociażby w celach komunikacyjnych. Od tego już tylko krok do zakupów w sieci. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2007 i 2017 roku, konsumenci 50+ są w coraz mniejszym stopniu wykluczeni cyfrowo – wzrost odsetka osób korzystających z Internetu z 14% w 2007 roku do 45% w 2017 roku [3].

Pasje, zajawki, koniki

Przedstawiciele Silver Gereration są coraz bardziej skupieni na sobie i swoich zainteresowaniach, a coraz mniej na pomocy dzieciom (spadek z 51% do 33%) [3]. Silver Generation chętnie rozwija pasje, podróżuje, chodzi do kawiarni czy Klubu Seniora. Nawet w telewizji można znaleźć coraz więcej programów skierowanych do osób starszych. Co ciekawe teksty dla osób w tej grupie wiekowej mogą być dłuższe i w mniejszym stopniu opatrzone grafikami, jak w przypadku Pokolenia Z. Jest też coraz więcej influencerów w tej grupie wiekowej. Ciekawymi przykładami są autorka bloga „Fajna baba nie rdzewieje” czy aktorka Maria Winiarska, która ma ponad 100 tys. obserwujących na Instagramie i ponad 4,5 tys. polubień na facebooku. Influencerzy w tej grupie wiekowej namawiają zazwyczaj do prowadzenia zdrowego i aktywnego trybu życia, piszą teksty o modzie.

Zmiana postrzegania osób starszych i integracja międzypokoleniowa

W mediach pojawiają się kampanie mające na celu zmianę postrzegania starszych osób w oczach młodego pokolenia ich wnuków.

Jedną z nich jest kampania „Wiekowe zajawkowe” – Aternatywna babcia Helena jest ekspertem od vintage zrealizowana w Województwie Małopolskim w 2012 r. Pokazuje ona osoby starsze jako ekspertów od unikalnych ubrań i innych produktów, które obecnie nie jest łatwo kupić i są oryginalne w porównaniu z produktami z obecnej masowej produkcji.

Z kolei Reżyser Życia na swoim kanale na youtube zamieścił spot „Gdy internet jest ważniejszy od babci bardziej dosadnie namawiający do spędzania i doceniania czasu, jaki możemy spędzić z babciami i dziadkami, póki jeszcze żyją. W tym filmie pokazano też jak babcia poznaje zasady działania internetu i zyskiwania w nim popularności, żeby zyskać uwagę i czas wnuka. Taka integracja międzypokoleniowa, to rewelacyjne rozwiązanie dla obydwu pokoleń, które mogą się od siebie uczyć.

Ostatnio nawet w publicznej telewizji można oglądać spot sfinansowany przez Ministerstwo Cyfryzacji promujący wykorzystanie Internetu przez seniorów do załatwiania różnych spraw w tym urzędowych „Internet ułatwia życie. Spróbuj! e-Polak potrafi!”. W tym spocie główne role grają mężczyzna i kobieta 60 plus i prowadząca „Sanatorium Miłości” Marta Manowska.

Silver Generation w ochronie zdrowia – moje osobiste doświadczenia w Fundacji My Pacjenci

Od kilku lat współpracuję z przedstawicielami Silver Generation z organizacji pacjentów. Prowadziłam dla nich m.in. szkolenia z wykorzystania Internetu w ochronie zdrowia w ramach różnych projektów. Jednym z nich był projekt „Pacjenci Decydują”, mający na celu zwiększenie poziomu uczestnictwa pacjentów w konsultacjach społecznych, w tym oczywiście konsultacjach społecznych online. Od lat obserwuję także różne projekty dotyczące przeciwdziałania e-wykluczeniu. Głównym wnioskiem, którym mogę się tutaj podzielić jest to, że najlepiej sprawdzają się działania połączone online i offline. Pacjenci lubią się spotykać i są bardzo żądni i otwarci na wiedzę, również wiedzę z zakresu wykorzystania Internetu w różnych obszarach życia.

Daj im szansę, bo to szansa dla Ciebie

Seniorom warto dać szanse przygotowując dla nich kampanie i projekty w sieci. Nawet więcej, dla własnego dobra, osoby zajmujące się Marketingiem Internetowym, powinny wiedzieć o tym pokoleniu, o jego potrzebach, przyzwyczajeniach, możliwościach, jak najwięcej.

W Google Trends nie wyświetla się jeszcze Silver Generation jako hasło wpisywane w wyszukiwarkę na terenie Polski wystarczająco często, ale to tylko kwestia czasu. Wpisując to hasło już teraz można znaleźć konferencje i szkolenia o tej grupie docelowej i przygotowywania komunikatów dla tej grupy. To trend wznoszący. Można to już dostrzec analizując popularność haseł takich jak aktywny senior czy klub seniora, co zostało zaprezentowane na poniższym wykresie. Czerwonym kolorem oznaczono hasło „klub seniora”, niebieskim – „aktywny senior”.

Jak można zauważyć hasła te są obecne wśród wyszukiwani w Polsce. Szczególnie w przypadku hasła „klub seniora” widoczna jest tendencja wzrostowa. Może na razie nieznaczna, ale bądźcie czujni.

Zachęcam do śledzenia tego, co się dzieje na rynku w tym temacie, wykorzystując dostępne narzędzia. Warto także pracować nad projektami, kampaniami dla tej grupy docelowej podczas zajęć na studiach na kierunku marketing internetowy. Studenci studiów drugiego stopnia podjęli już to wyzwanie na przedmiocie Internetowy Projekt Społeczny. Na ten moment wydaje się to być dużym wyzwaniem, ale im ciekawsze wyzwanie, tym większa szansa na spektakularny sukces.

Bibliografia

1. GUS, Prognoza ludności na lata 2014-2050, „Studia i Analizy Statystyczne” Warszawa 2014, s. 134.
2. Komunikat pasowy GfK, Rosnąca populacja silver generation coraz ważniejsza w strategiach handlowców i producentów FMGC, 26.09.2016  (06.02.2020).
3. D. Nawrocka, Nie taki senior seniorem jak go malują, PHD Media Direction Poland, 7.03.2019 (06.02.2020).

Wykres 1. Zainteresowanie hasłami „klub seniora” oraz „aktywny senior” w Polsce w ciągu 5 lat w Wyszukiwarce Google. Źródło: Opracowanie na podstawie Google Trends (07.02.2020).

Poznaj kierunek Mediaworking