Kierunek nietypowy. O studiach podyplomowych Product & Brand Management - Collegium Da Vinci Poznań
Treść Menu ogólne Menu studiów Stopka
25 lipca 2022
Jan Szofer - Wykładowca

Kierunek nietypowy. O studiach podyplomowych Product & Brand Management

To, co wyróżnia absolwenta kierunku Product & Brand Management to połączenie praktycznej wiedzy z jednego i drugiego kierunku oraz wdrożenie jej w postaci procesów, które porządkują pracę przedsiębiorstwa i pomagają je skalować.

Studia podyplomowe Product & Brand Management to kierunek, który w pierwszej kolejności kojarzy się z marketingiem. To nieprawda! Ten kierunek pozwala spojrzeć holistycznie na to, co stoi za sukcesami marek oraz produktów.

Zajęcia uwzględniają zarówno aspekty biznesowe, jak i marketingowe. Forma poszczególnych przedmiotów nie jest nastawiona na technikalia. Nie spędzamy godzin w panelu Google Ads czy panelu reklamowym Facebooka. Nie budujemy od zera strony internetowej. Zajęcia są nastawione na dyskusje oraz warsztaty, które mają być inspiracją i poszerzyć horyzonty. Złożona tematyka, taka jak zarządzanie marką, produktem czy usługą nie należy do łatwych, ale zespół prowadzących staje na wysokości zadania.

Cel

Celem studiów Product & Brand Management jest przygotowanie słuchacza do pracy jako manager produktu. Dlatego w ramach zaliczenia nie przeprowadzamy testu czy egzaminu. Ważniejsze jest praktyczne wykorzystanie wiedzy. Uczestnicy kursu przygotowują strategię wdrożenia na rynek czegoś nowego – produktu, usługi bądź marki – w oparciu o model Lean Canvas lub Business Model Canvas. Taka praca zawiera wszystkie aspekty, które są omawiane w ramach zajęć:

  • Rozpoznanie potrzeb konsumenta
  • Propozycję wartości
  • Segmentację klientów
  • Kanały dotarcia / relacje z klientami
  • Kluczowe zasoby lub kluczowych partnerów
  • Strumień przychodów i kosztów

Każda z prac jest oceniana przez dwóch prowadzących, a autor otrzymuje informację zwrotną. Dzięki temu, kończąc kurs, każdy słuchacz ma przygotowaną strategię biznesową, która jest gotowa do wdrożenia w warunkach rynkowych.

Program kursu

Ze względu na holistyczny charakter, który obejmuje aspekty biznesowe i marketingowe, plan zajęć jest ułożony tak, żeby w czasie każdego zjazdu stymulować zarówno myślenie kreatywne – to bliższe marketingowi – jak i analityczne, biznesowe.

Przygotowanie strategii biznesowej to długa ścieżka, która zaczyna się od pomysłu. Dlatego w początkowej fazie słuchacze poznają metodę Design Thinking, w ramach której zweryfikują swoje pomysły na biznes. Jednocześnie poznają podstawy komunikacji marek oraz usystematyzują wiedzę o tym, czym jest produkt. Kolejne kroki to zdefiniowanie klienta i jego potrzeb oraz zajęcia, które pod nazwą Startup kryją analizę modeli biznesowych. To na nich słuchacze dowiedzą się, jak pracować z modelami Lean Canvas czy Business Model Canvas, a także w jaki sposób planować zarządzanie biznesem czy jego skalowanie.

Kolejne kroki to zagłębienie się w aspekty komunikacji marek – takich jak język czy cały aspekt storytellingu. Te zajęcia przeplatają się z biznesowymi, poświęconymi zagadnieniom pricingu oraz badań rynkowych.

W połowie kursu zaczynają się zajęcia poświęcone e-commerce, które przygotowują słuchaczy do współpracy z agencjami marketingowymi. Zamiast poznawania paneli Facebooka czy Google, zajęcia są skupione dookoła strategii dotarcia do klienta w Internecie – niekoniecznie przy pomocy reklamy. W trakcie tych zajęć prowadzący uczy też czego wymagać od agencji digital i w jaki sposób mierzyć jakość współpracy.

Drugi semestr to między innymi wykorzystanie trendów w procesie tworzenia produktu – dalsze narzędzia, które pomogą zarządzać produktem lub całym ich portfelem. Zajęcia, które kończą cały kurs, to aspekt marki luksusowej we współczesnym świecie.

Product & Brand – dla kogo?

Studia Product & Brand Management są skierowane przede wszystkim do managerów produktu i przedsiębiorców. Szerokie ujęcie wszystkich czynników, które wpływają na model biznesowy, nastawienie na dyskusje, dzielenie się wiedzą i warsztaty, bogate doświadczenie prowadzących –wszystkie te czynniki powodują, że po ukończeniu kursu prowadzenie biznesu oraz zarządzanie produktem, marką czy usługą nie będą miały wielu tajemnic.

Poza managerami oraz przedsiębiorcami, Product & Brand Management to kierunek także dla absolwentów studiów związanych z biznesem lub marketingiem, którzy chcą rozszerzyć perspektywę o punkt widzenia drugiej strony. To także kierunek dla tych, którzy zamiast studiów magisterskich chcą rozwijać praktyczne umiejętności przydatne w codziennej pracy.

Product & Brand – właściwie po co?
Umiejętności zarządzania można kształtować na dedykowanych studiach dyplomowych lub podyplomowych, podobnie jak umiejętności marketingowe. To, co wyróżnia absolwenta kierunku Product & Brand Management to połączenie praktycznej wiedzy z jednego i drugiego kierunku oraz wdrożenie jej w postaci procesów, które porządkują pracę przedsiębiorstwa i pomagają je skalować. Dobrze to tłumaczy Brand Manager Pyrkonu, poznańskiego festiwalu fantastyki w wywiadzie dla Verseo. Jednocześnie ten wywiad pokazuje, że kierunek nie jest typowo „korporacyjny”. Absolwenci tych studiów odnajdą się w każdej branży i wniosą do niej lepszą jakość.

“Każdego roku próbujemy wdrożyć przynajmniej kilka nowych rozwiązań i badamy, jak te rozwiązania się sprawdzają. Te, które nie rokują dobrze albo nie przynoszą założonych efektów, są wygaszane, te, które spełniają swoje funkcje, są rozwijane. W ten sposób pojawia się miejsce na kolejne nowe pomysły na kolejny nowy rok projektowy.  To jest chyba też w ogóle istota działań marketingowych – wiecznie jesteś w fazie testów. Część działań utrzymujesz, delikatnie rozwijasz jako te działania bezpieczne, mające zapewniać strategiczny rozwój i przetrwanie marki, a w części pozwalasz sobie na pewną dozę fantazji. ”
Jakub Orłowski
Brand Manager Festiwalu Fantastyki Pyrkon
przeczytaj cały wywiad na stronie verseo.pl przeczytaj cały wywiad na stronie verseo.pl